Hej alla!

Har nu bott ca. fyra år i vårt hus och lärt känna det en hel del. Det är "korgmakare Valfrids" gamla hus och känns i grund och botten som ett riktigt fint och välbyggt hus. Men tidigare ägare har genom åren dock gjort en del "udda" renoveringar. Huset är i 1 1/2 plan, ett hanbjälklag på grundmur som når ända upp till takfoten.

För ca. sex år sen gjorde dåvarande ägare en renovering av ovanvåningen, han satte bl.a upp spåntat innertak på insidan av takbjälkarna. Kvar blev då en liten kallvind längst upp mot nock samt kallvindar / kattvindar längst med takfoten. Han gjorde däremot inga inspektionsluckor.

I samband med att vi nu ska lägga måttligt med cellulosaisolering på vindsbjälklaget så har jag gjort en närmare inspektering av den dåligt utlagda glasullen som ligger där idag. Jag upptäckte då att man lagt glasull mellan sticketaket och innertaket i snedtaket....alltså skippat luftspalt mellan kattvind och "nockvind".

Som jag tidigare skrev så gjorde han aldrig några inspektionsluckor så jag tyckte det var på tiden att få se hur det ser ut på kattvindarna. Sagt och gjort, har nu tagit upp ett hål och stack in huvudet och tog lite foton. Nu fick jag än mer bekräftat det faktum att han lagt glasull mellan sticketak och innertak....nåt som jag spontant ogillar.

Jag hade möjligen kunnat köpa detta om det handlade om cellulosabaserad isolering men glasull känns inte bra. Han har även isolerat kattvindarna med glasull, denna planerar jag att byta ut också.

Det blev ett långt inlägg, kortfattat undrar jag hur ni hade ställt er till den isolering som ligger där eventuell luftspalt borde finnas. Bör jag ta bort isoleringen helt, eller ersätta den med något om det ens är möjligt utan att riva innertaket.

Det jag kan se utav samtliga vindar så ser det bra ut, det luktar friskt och känns friskt, men jag vet ju som sagt inte hur det ser ut däremellan.

Tack på förhand!
 
  • Inspektionslucka.jpg
  • Kattvind_002.jpg
  • Kattvind_001.jpg
  • Sticketaket_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luftspalt_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bjälkar_mot_grundmur_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bjälkar_mot_grundmur_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är ett foto från kallvinden upp mot nock.
 
Oj. Man kan ju undra hur den förr ägaren tänkte. Visst måste det dit en luftspalt. Inte utan att man undrar hur det ser ut vid isoleringen som ligger mot spåntaket.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Oj. Man kan ju undra hur den förr ägaren tänkte. Visst måste det dit en luftspalt. Inte utan att man undrar hur det ser ut vid isoleringen som ligger mot spåntaket.
Man kan ibland undra ja???

Men är det inte en väl beprövad lösning på äldre hus utan takfotsventilation och med sticketak...jag menar att isolera direkt mot stickorna? Mitt största orosmoln är att man använt glasfiber.

Tänker rensa ur möget när det blir plusgrader så får vi se hur det ser ut..

Mer input och förslag välkomnas.

//Peter
 
Lugn nu..

Har du några problem idag med mögel eller fukt? Om inte så finns det ingen anledning att riva i det. Har det funkat i många år redan så lär det fortsätta att fungera.

Glasfiber är det väl dessutom inget fel på.

Vi hade också isolering direkt mot spåntak och jag såg inga som helst skador. Nu åkte det mesta ut eftersom vi byggde om kraftigt, men annars hade det fått vara.
 
Jag håller nog med mycke_nu, om det verkar som om det fungerar som det är nu så borde det inte finnas någon anledning att riva i det. Fast på bild 3 ovan tycker jag det ser lite svart ut?
 
Anders_Roslagen skrev:
Hej! Jovisst, det är brukligt med luftspalt, men på mindre ytor vet jag att det är vanligt att man ignorerat den. Rätt eller fel? Svårbesvarat, enligt mig.
De platser man oftast finner avsaknad av luftspalt vid är takkupor, dvs mindre utbyggnader där oftast takhöjd prioriterats före luftspalten.
Lite att läsa: [länk]
Stort stort tack för den länken, mycket matnyttig info. Det lustiga är att jag sen länge planerat att lägga Tyvek duk på mitt sticketak för att på ett enkelt och billigt sätt försäkra mig om att vatten inte tränger in ovanifrån....samtidigt får jag tillfälle att inspektera stickorna utifrån.

Det verkar som att jag, utifrån ditt länkade dokument, har bra förutsättningar för att få ett väl fungerande tak. Inifrån räknat har min slutliga plan blivit följande...

Pärlspont - ångbroms - Thermofloc sprutisolering - sticketak - Tyvek duk - läkt och pannor

Än en gång, stort tack för informationen!

//Peter
 
Och då tänker jag inte ha nån luftspalt eftersom jag saknar takfotsventilation......grundmuren går upp till sticketaket och man har putsat för att täta däremellen.....framgår av ett foto ovan.
 
Jag tycker som sagt tyvekduk är en bra modern produkt som rimmar gott med byggnadsvårdsidealet jag har. Den ger minimal skada (lite klammers) och har egenskaper som rimmar väl med traditionella lösningarna. Sen har jag ju egen erfarenhet av materialet via mitt yrkesliv så för mig har valet varit lätt. Sätter till och med hellre tyvek än pappen om jag får välja uppsättningsmetod, den är lättarbetad även för enmansarbete...
 
Anders_Roslagen skrev:
Jag tycker som sagt tyvekduk är en bra modern produkt som rimmar gott med byggnadsvårdsidealet jag har. Den ger minimal skada (lite klammers) och har egenskaper som rimmar väl med traditionella lösningarna. Sen har jag ju egen erfarenhet av materialet via mitt yrkesliv så för mig har valet varit lätt. Sätter till och med hellre tyvek än pappen om jag får välja uppsättningsmetod, den är lättarbetad även för enmansarbete...
Trevligt med lite återkoppling, känns betryggande inför framtida projekt :)
Lokala snickare har hela tiden försökt förmå mig att riva sticketaket och ersätta med råspont, papp och nya pannor men ju mer jag funderar och ju mer jag har lyckats inspektera mitt tak så inser jag att det mår bra, är bra för huset och dessutom ett vackert utfört arbete....vill behålla det till varje pris.

Här är ett foto på hur charmigt huset var en gång i tiden, jag tycker det ser ut som man använt sticketaket som yttertak då. Nån gång måste man lagt om stickorna för dom är i riktigt fin form nu när jag lyfter på pannor och tittar. Förhoppningen är att någon gång kunna återfå den ursprungliga karisman men det krävs en större plånbok, mer tid och energi....får bli när barnen klarar sig själva.
 
Låter som du har en rimlig plan, även om jag skulle välja luftspalt. :) Kan du inte lyfta några pannor och kolla pärten där du inte kommer åt att se inifrån? Ex över de större områden där du har isoleringen liggande direkt mot pärten? Om inte annat kan du göra det när du lyft av pannorna för att sätta dit duken.
 
TheGambler79 skrev:
Det jag kan se utav samtliga vindar så ser det bra ut, det luktar friskt och känns friskt, men jag vet ju som sagt inte hur det ser ut däremellan.
hittar du inga skador ... ändra inget! Varför tycker du att du måste vända upp och ner på en frisk vind?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.