Jo visst är det så, men vi vill ha en kamin! :p

Ekskåpet är massivt ek.

Jag mätte en gång till nu och vi kan placera kaminen så att den hamnar 1 meter från både soffan och vitrinen. Vitrinen kan man sätta något värmeskydd på kanske..
Soffan kan man faktiskt lösa det genom att hänga en handduk el. liknande på. Just eftersom det är ryggen på soffan så är det lösbart. Har man främmat osv så har man ändå inte den tänd pga värmen som det blir.

Sen står ju kaminen där den står och sofforna och resten går att flytta på :p
 
En meter? Då är det ju bara att köra, kaminvärme coming up! :)
 
Korvgubbe
Hur ser planlösningen i övrigt ut? Tänker mest på att det blir en lite dum placering av kaminen i förhållande till soffan, eller soffan i förhållande till kaminen ska man kanske säga. Det är rätt mysigt att kunna sitta/ligga bekvämt i soffan med något gott i glaset och bara titta på elden i några timmar och som du skissade upp det nu verkar man sitta med ryggen emot kaminen hur man än sitter. Går det att flytta soffan till andra sidan bordet kanske?
 
En snabb skiss igen.

Grannen har sin kamin placerad vid röd pil. Dock innebär den placeringen att vårt kontor på ovanvåningen försvinner eftersom att skorstenen måste gå utanför toaletten på ovanvåningen. Dessutom har dom vinklat skorstenen 4 gånger för att komma upp där. ( blå ring på ovanvåningens ritning)

I övrigt går den inte att placera på så många ställen. Huset är bara på 112m² och så ska man komma upp så nära nocken som möjligt. Böjar är dyra och inte bra för draget i skorstenen (ju rakare desto bättre).
Skorstenen kommer till att gå genom ett schakt i väggen mellan barnens rum och komma ut mitt i nocken alt. lite vid sidan om. (grön ring)

Ang. att man vill se elden så stämmer ju det väldigt bra, men det är viktigare med att värmen finns där än att man gör det. Har planer på att byta ut tvåan med ryggen mot tänkt kamin till en fotölj man kan snurra :p Det hade blivit min isf..
 
  • Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Namnlös1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här kaminen är det vi tänkt oss:
imagehandler.ashx

Bra pris på 12900:- nu och det ser trevlig ut. Termiatech TT20RS heter den och har mycket täljsten. Det är ett bolag i Nibekoncernen (contura) som tillverkar den. Den kräver endast 350mm till brännbart mtrl i sidled och 1000mm möblerbart framför den.

Har varit i kontakt med en konstruktör av kaminer som tyckte det verkade vara en bra kamin.
 
Redigerat:
BigGitt skrev:
Precis :)

Har haft min soffa en gång 1.5m från kaminen. Fy vad het den blivit!
Minst 4 meter. Annars förstör man möbler. Men om man vill ha det så...
Tänk på att inte elda då! Eller klä dessa med alufolie!
Var det 1,5 meter från sidan eller 1,5 meter framför?
Det är stor skillnad. Dessutom är kaminen vi tittat på klädd med täljsten som dämpar värmespridningen åt sidorna.
 
Vi hade 1.5 framför. För mycket värme strålade ut.
Och du kan ha rätt att täljstenen kan dämpa. Inte vet jag.

Men framför går det inte. Garanterat.
 
BigGitt skrev:
Vi hade 1.5 framför. För mycket värme strålade ut.
Och du kan ha rätt att täljstenen kan dämpa. Inte vet jag.

Men framför går det inte. Garanterat.
Ok. Möbleringsavståndet framåt är 1000mm men så nära skulle jag inte vilja ha en möbel. Det är ju hett där. Sen är det skillnad mellan kaminer, konvektionskaminer och strålningskaminer.

På torsdag ska jag till butiken som säljer kaminer och få lite rådgivning..
 
Redigerat:
Men alltså. Varför ska ni sitta med ryggen mot kaminen i soffan? Det är väl inget mysigt?
Byt plats (uppifrån och ner) på hela arrangemanget soffor och TV, så löser ni problemen med avstånden och kan dessutom se kaminen när ni sitter i soffan. Hur kan en TV vara ej flyttbar när ni funderar på att flytta en kamin?
 
pinebar skrev:
Men alltså. Varför ska ni sitta med ryggen mot kaminen i soffan? Det är väl inget mysigt?
Byt plats (uppifrån och ner) på hela arrangemanget soffor och TV, så löser ni problemen med avstånden och kan dessutom se kaminen när ni sitter i soffan. Hur kan en TV vara ej flyttbar när ni funderar på att flytta en kamin?
Därför att det är ett helt mediasystem infällt i väggen inkl. mediaförvaring. När vi byggde den anläggningen hade vi inte en tanke på att skaffa kamin. Men vem vet i framtiden...

Mysigt blir det hur som helst eftersom vi får värmen och man faktiskt kan sätta sig framför brasan på ett annat sätt. Kaminen ska inte flyttas den ska installeras.
 
Tvn kommer flyttas till där vitrinskåpet står, kaminen behåller sin plats, nytt köksbord är inköpt, stora bordet flyttar till "tvrummet" och blir finrum. Premodul skorsten och en Scanspis 64-4 är på inköpslistan. Mycket klurande och möblerande innan vi hittade vår lösning..
 
Redigerat:
Länge sedan beslutet togs och nu är den underbara pjäsen installerad. Visa bilaga 62950 uploadfromtaptalk1339963657217.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här blev det, ursäkta röran och den värdelösa kameran.

Spisen är en Scanspis 64-4 och ger en grym värme. Första lasset med 3m2 ved ligger på torkning. Nästan så man längtar lite till kylan.
 
Visa bilaga 62952
uploadfromtaptalk1339963839841.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.