Ny här på forumet och har en fråga. Den har kanske dykt upp ett otal gånger tidigare men vore tacksam om någon vänlig själ kan uttala sig om detta.

Vi har ett hus, byggt 1885 med liggande timmerstomme. Vi funderar på att öppna upp den trånga passagen mellan kök och matsal. Väggens längd är inte mer än 2 meter och gå i samma riktning som mellanbjälklaget ovanför.

Min spontana tanke är att det inte kan vara bärande, men än är jag ingen kännare av timmerhus. Kan den vara bärande? Väggen i fråga är inringad med rött i min bild:
 
  • Kopia av Plan 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I gamla hus är det inte självklart vilket håll golvbjälkarna till ovanliggande våning (eller vind) ligger ibland växlar det mellan intilliggande rum. Är du säker på att mellanbjälklaget ovan väggen ligger parallellt med väggen i båda rummen? Har du en övervåning med en timmervägg i samma läge har du ju även last från den att tänka på!
Förutom ev vertikal bärning håller väggen ihop huset och stagar upp ytterväggen i timmer. Eftersom man tydligen i en tidigare ombyggnad tagit bort motsvarande vägg till vänster på skissen skulle jag tänka till en extra gång innan jag gav mig på den enda kvarvarande stabiliseringen av ytterväggen....

/Ingenjören
 
Tack för ditt svar. Anledningen till att jag tror att golvbjälkarna ligger från långsida till långsida är att i rummet ovan matplats har de gamla "kilformade" golvplanken kvar och dom ligger i riktning "från gavel till gavel".

Kan man med hjälp av väggens tjocklek i sådana här hus få fram om dom är bärande eller ej? Väggen är ca 10-15 cm totalt inkl. skivbeklädnad.

En annan tanke:
Dörrhålet som är där nu går så gott som upp till tak då vi inte har mer än max 2,05 m i takhöjd. Det är först och främst väggbiten in mot murstocken (kakelugnen) som jag önskar ta bort -den mot yttervägg kan vara kvar.
 
Den mot kakelugn kan mycket väl vara murad men det kanske syns. Den sannolikt inte mycket konstruktiv betydelse oavsett material. Väggstumpen mot yttervägg däremot styvar upp denna om den är knutad.
 
Nu är det gjort. Jag breddade dörröppningen ca 40 cm. Jag plockade ner dörrkarrmen och demonterade spånskivorna på var sida om väggen. Då kunde jag se att det var stående timmer 30x12 cm som var tappade (heter det så?) i varandra, dvs låsta i varandra i både överkant och underkant. Men då bjälklagsbalken inte vilade direkt på regeln så vågade jag sätta sågen i den och eftersom det gick lätt att såga och sågen kilades inte fast så antog jag att den inte var direkt bärande.

Hur som helst så blev det kanon och har nu en öppning på ca 1,30 m mellan köket och matsalen.
 
  • Gilla
Fredrik Estman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.