ullberg
kamy skrev:
Mitt kök är målat i vad tillverkaren kallar dimgrå. Det är 1500-N.
Här är en två länkar till tillverkarens hemsida:
[länk]
[länk]
Färgen Dimgrå finns (fanns) även hos Kvänum men är inte S 1500-N. Jag har ingen burk framför mig men vet att det är en gul nyans, jag tror rent gul, och 10 i svärta, S1002-Y, eller om det var 1502-Y.

Till TS: Ring Kvänum och fråga. När jag gjorde det var de lite motvilliga att svara (det är en helt unik färg och det går inte att ge en NCS bla bla bla...) men, om man, som jag gjorde då, står i begrepp att köpa deras kök har man ganska bra förhandlingsläge. Det slutade med att de fick fram färgkoden (om än att jag glömt den). Eftersom jag vid tillfället jobbade på färgavdelningen i ett byggvaruhus mätte jag även en provlucka och närmsta NCS var samma som de angav. Exakt avläsning gav en lite annorlunda blandning men då jag ville vara mer framtidssäker (och inte visste hur gammal provluckan var) körde jag närmsta NCS och i dagsläget går det inte att se skillnad (troligtvis gick det aldrig, men i början trodde jag mig kunna se en liten liten skillnad).

/U
 
Har frågat runt lite och de är inte särskilt samarbetsvilliga köksbutikerna. De kör på att det inte finns något ncs-nummer. Dålig stil.
 
ullberg
starmanin skrev:
Har frågat runt lite och de är inte särskilt samarbetsvilliga köksbutikerna. De kör på att det inte finns något ncs-nummer. Dålig stil.
Jag tror som sagt att du kan få fram det om du ligger på (jag lyckades ju, men du kanske inte beställer något kök). Annars, ta med dig en provlucka till närmsta färgbutik så läser de av färgen åt dig, skulle tro att det blir mer än tillräckligt bra (utan att ens veta exakt vad du ska göra)

/U
 
starmanin skrev:
Har frågat runt lite och de är inte särskilt samarbetsvilliga köksbutikerna. De kör på att det inte finns något ncs-nummer. Dålig stil.
Haha! Om du kan uppfatta färgen, har den ett NCS-nummer. Det är inget jäkla recept.
 
Det är väl tyvärr inte sant. Det finns massor av färgnyanser som inte har ett NCS-nummer. T ex Nordsjövit ligger ju visuellt mellan N0500 och 0502Y och däremellan verkar det ju inte finnas någon NCS-kod. Eller har jag missuppfattat något?
 
Rebeckaf skrev:
Det är väl tyvärr inte sant. Det finns massor av färgnyanser som inte har ett NCS-nummer. T ex Nordsjövit ligger ju visuellt mellan N0500 och 0502Y och däremellan verkar det ju inte finnas någon NCS-kod. Eller har jag missuppfattat något?
Ja. Du pratar om recept. NCS är ett referenssystem för att beskriva hur färger SER UT. :)
 
Men de som tillverkar färgen till någon köksbutiks luckor. De måste ju för f-n veta vilka proportioner de blandar eller kör de på känn varje gång =)

Jag vet inte hur de gör men jag antar att de blandar på ett sätt som inte går att översätta till ncs-nummer. Är det så att de blandar två ncs eller vad?
 
Johan Gunverth skrev:
Ja. Du pratar om recept. NCS är ett referenssystem för att beskriva hur färger SER UT. :)
Intressant! Så då ljuger ju även färgbutikerna. Nordsjö exempelvis påstår ju att det inte finns någon NCS kod för Nordsjövit. Men då är det bara så att den inte finns med i NCS kodkartan? Det finns alltså NCS koder för alla de tio miljoner kulörer som ögat kan uppfatta?
 
starmanin skrev:
Men de som tillverkar färgen till någon köksbutiks luckor. De måste ju för f-n veta vilka proportioner de blandar eller kör de på känn varje gång =)

Jag vet inte hur de gör men jag antar att de blandar på ett sätt som inte går att översätta till ncs-nummer. Är det så att de blandar två ncs eller vad?
De vill bara inte berätta. Om du tar en lucka och går till någon med en bra kulöravläsare (vi gick till k-rauta, blev tillräckligt bra för våra behov) så läser de av NCS koden och blandar en (nästan) exakt lika dan färg till dig.
 
Rebeckaf skrev:
...Det finns alltså NCS koder för alla de tio miljoner kulörer som ögat kan uppfatta?
Ja. Det är grunden för NCS. Sedan finns det begränsningar i tillverkning av färg som gör att du inte får med allt.
 
Borde inte kökstillverkarna tjäna mer på att tala om vad det är för nyans? Jag skulle t.ex aldrig köpa ett kök i någon "specialfärg" utan att veta att färgen i fråga passade bra ihop med övriga färger hemma- det är ju fult om det skär sig.
Vi hade svårt att få ett färgprov från kökslevarantören (trots att vi var där för att gå igenom renoveringen av vårt kök!) och det gjorde ju inte direkt att vi blev mer intresserade av att spendera kanske 300 kSEK hos dem (hade ju även tänkt köpa vitvaror, bänkskiva, ja allt, från ett och samma ställe).
 
Hej! Jag hänger på här. Jag är oxå på jakt efter kvänums rökgrå färg som i början av denna tråd! Jag har jämfört prov på s-2502-y men kvänums rökgrå är mörkare och ngt grönare så vitt jag kan se.
Ngra andra tips?
 
ullberg
Susph skrev:
Hej! Jag hänger på här. Jag är oxå på jakt efter kvänums rökgrå färg som i början av denna tråd! Jag har jämfört prov på s-2502-y men kvänums rökgrå är mörkare och ngt grönare så vitt jag kan se.
Ngra andra tips?
Tja, då får du väl prova -g90y el. g80y, svärtan blir svårare, gissar att 3502 är alldeles för mörk. Färgen blir också lite mörkare om du går upp till 2505 men jag gissar att den blir alldeles för kulört.

Jag fortsätter föreslå att ni tar en provlucka till en färghandlare, antingen för att 1) få den avläst till närmsta NCS (eller att någon i personalen letar rätt på närmsta), 2) avläst till exakt recept, eller 3) ber personalen frihandsbryta fram den färgen. De två senare gör att ni blir fast i ett visst färgmärke men det kanske kan vara acceptabelt.

/U
 
Även om det inte är NCS kan de väl upp ge vilken kod och färgsystem den tillhör ? =) om jag kommer ihåg rätt så är väl ral någon typ av system som används en hel del.

/RF
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.