hejsan!

har sökt på forumet här men hittar bara svar som folk tror svaren på

om man köper ett (1) ton med värmeloggs och eldar i underförbränd panna UTAN keramik
kan man tillgodose effekten ur dom på ett vettigt sätt? och brinner dessa/glöder upp värme
som är jämförbar med ved eldning?
och givetvis den viktigaste frågan?
hur mycket dyrare skulle detta bli mot för om man köpte veden färdig för ca 350:- m3 stjälpt mått?
och hur mycke ved jämfört med ett tonn värmeloggs?

mvh snigelfaan
 
Jag eldade upp en pall med sådana på en månad, mars. Inte onormala temperaturer, någon minus till plusgrad.

ctc v20 var pannan.

På 6-7 månader förbrukade jag 15-20 kbm ved. Och eftersom mars torde vara en av de månader som ved förbrukningen är mindre så jämfört för mig kanske 2 max 3 kbm ved staplat.

Hur samvetsgrant eldar du idag?

Om det kan vara till någon hjälp.

Sent from my ST18i using Tapatalk
 
Redigerat:
jag eldar ca 40 kbm stjälpt mått bland ved

45kw albinpanna underförbränd mot 2m3 acctank

180kvm bo yta och ca 90 kvm kä'llare plus garage (garage uppvärms ej)
vill mest veta om de kommer funka bra och elda värmeloggs då veden har höjts i pris mot för de jag betalat innan
 
Om vi bara utgår ifrån värmeinnehållet så motsvara 1 ton loggs ~4.800 kWh och detta motsvarar väl c:a 5m3 ved (stjälpt mått).
När man eldar med dessa så kräver de en annan teknik än ved eftersom de innehåller mycket mer energi per liter.
 
  • Gilla
Susanne22
  • Laddar…
så 40 kbm stjälpt mått ved är ca 8 ton med värmeloggs (förutsatt 100% verkningsgrad)??
 
Jupp, ungefär.
 
kulle
det blir rätt mång tusenlappar dyrare
 
  • Gilla
KATN och 1 till
  • Laddar…
bara skippa värmeloggsen då och kasta in minst 1m3 till med acc då =)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
kulle
Ja jag kommer oxå o sätta in en eller två kubik acc till.
Kör nu med en atmos 40kwh mot 2m3, det är för lite acc volym.
 
kulle skrev:
Ja jag kommer oxå o sätta in en eller två kubik acc till.
Kör nu med en atmos 40kwh mot 2m3, det är för lite acc volym.
Samma konfiguration, samma utbyggnadsplaner....

Mer ack åt folket!
 
  • Gilla
Djingis74 och 1 till
  • Laddar…
Hej

Har räknat på detta och att köpa ved för över 375-400:- stjäpmått är helt förkastligt, 1 ton briketter får man för 2500:- = 4800kwh = 52öre/kwh och 1m3 stjälpmått ca 750kwh = 50-53öre/kwh. Veden har betydligt högre fuktigthet och skräpar som fan, och den betydligt enklare hanteringen gör att briketter vinner med hästlängder! Fattar inte ens att dom kan ta över 300:-/m3 för ved, inte konkurens kraftigt alls.
 
Ja, varför ens elda med briketter när man får pellets för samma kostnad.

Och köper man ved för de priserna så är det inte värt besväret heller. Varför köper man ved till det priser funderar jag på också.

Sent from my ST18i using Tapatalk
 
Måste bara flika in min erfarenhet av ved vs logs/briketer. När jag eldade med ved så fick jag fylla pannan 2-3/ggr för att ladda min tank på ynka 1.5 m3 , nu lägger jag in 2,5 paket briketter (25 kg) , tänder på och går och gör annat resten av kvällen och tanken går då från 40 genom till 85-80-80 (+/- 10 grader i bottentemp beroende på hur kallt det är ute , detta kompenseras med 0.5 paket vid kallare dagar) , kommer ALDRIG att gå tillbaka till ved om jag inte får den för 150 kr m3 , briketter kan vara lite dyrare än ved (vissa år) men tar ingen plats och skräpar inte ner jämfört mot ved. I skåne kostar ved 350-400 kr m3 stjälpt på de ställen där jag brukade handla , har sett vissa som försöker ta uppemot 500-600 kr för det men dom får nog elda den veden själva.
 
  • Gilla
Murkla1949
  • Laddar…
Har sett att dom försöker ta 500:-m3, helt otroligt! Folk verkar tra att all ved är billig och köper utan att kolla upp det ordentligt. Tror vedgubbarna snart åker på pumpen när folk börjar få upp ögnen för briketter.
 
Var köper ni briketter för 2.500:- / ton?
Inte i Sörmland/Stockholm vad jag kunnat hitta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.