Vi har bestämt oss för att riva en innervägg mellan kök och hall. Problemet är att denna innehåller en del el och proppskåpet. Detta sitter dock nära den tvärgående vägg som ska vara kvar så det är en kort flytt runt ett innerhörn. Jag gör gärna en del själv, men behöver såklart hjälp av en elektriker med elen. Nu till min fråga: Kan jag riva väggen själv på ett säkert sätt efter att konsulterat en elektriker och sen ta dit honom för själv omdragningen? Kan en elektriker tänkas riva väggen för att frilägga alla kopplingar så att jag kan förbereda den nya platsen eller ska jag ta dit en annan hantverkare separat om jag vill ha hjälp med själva rivningsarbetet och snickeriet? Vem ber jag om en offert först, snickaren, elektrikern, eller båda?

Tacksam för tips, det är första ombyggnaden sen jag blev husägare :)

/Thomas
 
Du kan ju riva väggen med viss försiktighet, dvs öppna väggen så du ser var rören går. Lämna lite vägg där centralen sitter. Ev. kan du behöva bida upp en del rör mot taket så de inte sackar för mycket när du river väggen.

Prata med en elektriker innan du börjar, troligen är det bra om han kommer dit och tittar så fort du öppnat väggen, då kan han lättare bedömma var i den andra väggen de skall dras, och ge instruktioner på hur du skall riva vidare. Troligen måste du bryta upp både golv och tak också.
 
Hej! Jag ha själv haft detta problem! Jag ringde elektriken som kom och tog väck proppskåpet och monterade ett nytt med automatsäkringar i källaren istället för hallen! Så proppskåpet försvann från väggen som ska rivas ner plus att de är enklare att dosera ut kablar i mitt nya kök med skåpet i våningen under samt att elektriken gav lite tips i vår köksplanering. Jobbet tog 8 timmar och jag blev super nöjd! Så nu är de "bara" att riva väggen!
 
Flytta en central kan bli en hel del joxande beroende på hur stor den är och hur väggar och tak ser ut.
Öppna, som redan föreslagits, väggen och ta dit en elmoj.
 
Tack för tipsen, jag ska försöka få hit en elektriker som jag kan gå över dragningarna med först och sen ta det därifrån. Golv ska jag lägga nytt ändå efteråt och taket kanske jag eventuellt sätter en list över skarven.

/Thomas
 
vi har nästan samma problem fast tanken är att vi ska riva väggen mellan ett annat sovrum till vardagsrum. Alltså öppna upp så att vardagsrummet blir större. men under golvet ligger källaren och där nere har vi vårt proppskåp. Så all el går därnerefrån, upp i denna vägg och upp på vinden och sen ner till alla rum så hur gör vi för att kunna riva denna väggen? måste vi dra om allt i hela huset? någon som har erfarenhet om detta? tacksam för svar :)
 
Vi har gjort just det, vi rev en vägg som stod ovanför elcentralen i källaren. när vi öppnat väggen hade vi drygt 20 elrör som passerade upp genom den här väggen. Därovanför vek de antingen av i mellanbjälklaget, eller gick vidare upp till taket på andra våningen.

Vi hade både väggar och golv öppnade i de berörda rummen på första våningen, och fick öppna upp taket också på några kvadratmeter för att kunna flytta rören. Många av dem fick böja av nere i golvet, och upp i en öppnad yttervägg, andra fick böja av nere i golvet och gå upp i en vägg på andra sidan rummet (ett kök). Det gick åt totalt en bra bit över 100m elrör. Jag gjorde en hel del själv i samarbete med en elektriker. Väggen vi rev var dessutom "delvis" bärande som byggn. ingenjören uttryckte det. Så vi fick öppna upp taket och tryckte upp en stålbit som fick förstyva en takbjälke.

Mellanbjälklaget var isolerat med torv (huset är från 30 talet), det dammade någonting alldeles otroligt.
 
Ja, ni behöver dra rören en annan väg. Det borde inte vara någon större operation. Kapa rören i taket, skarva på flexslang som går en annan väg ned till centralen, och dra ny FK från första dosan som varje rör går till.

Det hänger på hur enkelt det går att hitta en annan väg. Detta kanske också kan göras innan väggen rivs.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det borde inte vara någon större operation..
Att kalla det för "inte någon större operation" är väl allt att förminska sysslan. Att klamra 2 m kulo och montera ett uttag är inte någon större operation. Att riva en vägg där ett elstråk går från en central är något helt annat. ;):)

//Patrik
 
Allt går, men bered er på mycket jobb! Med största sannolikhet måste även tak, golv och andra väggar öppnas upp för att bereda nya vägar.
 
Vi gjorde som de andra har beskrivit ungefär. Vi sågade upp en fyrkant i golvet där rören gick ner efter att väggen tagits bort, sågade upp några "rännor" i taket på samma ledd som alla hålen för vp-rören suttit, tog ner gipset på den väggen som den numera rivna väggen mötte ortogonalt och drog flex-rör upp genom denna vägg istället. Golvet sattes igen med golvspån, nytt gips på väggen där elen nu löpte och en list i taket då vi inte orkade byta innertak. Blev skitbra, men det var lite pilligt. Gjorde alla snickerier själv och hade en elektriker som drog om. Blev inte så fruktansvärt mycket elektrikerkostnader ändå.
 
Patrik_Hed skrev:
Att kalla det för "inte någon större operation" är väl allt att förminska sysslan. Att klamra 2 m kulo och montera ett uttag är inte någon större operation. Att riva en vägg där ett elstråk går från en central är något helt annat. ;):)

//Patrik
Jo, jag var otydlig där. Snickerijobbet ingick inte min lilla operation.:cool:
 
Om man behöver flytta rören för 20 grupper, och troligtvis skarva / byta alla ledningar för att de ska räcka, så är det kanske både enklare, billigare och bättre att montera en undercentral i närheten av där alla rören "tar vägen" och bara dra en enda ny 5G6mm2-matning mellan befintlig och ny central? Om den befintliga centralen är en modern med automatsäkringar så behöver man dessutom inte betala för nya automatsäkringar eftersom de i gamla centralen som matat rören som flyttas ändå "blir över" och kan flyttas till en ny central.

Alltså, skarva 20 rör och minst 60 FK-ledningar (tre ledare per rör), eller sätt upp en central där en jordfelsbrytare, en huvudbrytare och kapslingen köps nytt och installera några meter stigare. För mig skulle valet vara enkelt om det fanns ett bra ställe att placera en ny central på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.