Ganska omöjligt att ge ett svar på, NCS 2500 är väl något att utgå ifrån.
Fråga Kvänum!

Ta med bilden i telefonen eller padden till färgbutiken, de borde ha 1500 olika kulörer i sina färgkartor.

Protte
 
Du menar 2500-N?

Jag har en komplett färgkarta hemma men det är ju inte så enkelt ändå tycker jag.
Jag vet inte ens om det är en neutral färg eller om det är inblandat tex blått.

Tycker du jag kan utgå ifrån att det är en neutral färg?
 
kamy skrev:
Mitt kök är målat i vad tillverkaren kallar dimgrå. Det är 1500-N.
Här är en två länkar till tillverkarens hemsida:
[länk]
[länk]
Det är inte "S 1500-N" du menar? Det är en klar skillnad mellan 1500-N och S 1500-N.
 
Jo, det var s1500-n jag menade.
Ledsen för fel info.
 
Tror att den färgen blir underbar i det nya köket. Jag tänker på att ha S 0500-N på väggarna och S 0502Y på foder och lister. Bra? Vad har du "kamy"?
 
Vi har S 0500-N på väggarna. Snickerierna är målade med obruten vit snickerifärg.
Är rädd att S 0502Y ser lite gulaktig ut mot det andra. Det är bara en gissning, jag har inte testat.
 
Obruten antar jag är S 0000-N då?

Är också rädd för att det kan se gult ut...men jag vill ha något mjukare, varmare eftersom allt annat är vitt, vitt, grått, vitt =)
 
starmanin skrev:
Obruten antar jag är S 0000-N då?

Är också rädd för att det kan se gult ut...men jag vill ha något mjukare, varmare eftersom allt annat är vitt, vitt, grått, vitt =)
S 0000-N i teorin, S 0500-N i praktiken. Finns också 0300-N som i princip är obruten bas.

Gult? Hehe, sök på "0502" i det här forumet och du får träff på femtielva trådar som hetsigt diskuterar ämnet.
Det kan se gult ut med en referens som är neutral. Neutral färg kan också uppfattas blålila med en bruten referens. Allt beror alltså på vilken referens ditt syncentra för tillfället har.
 
starmanin skrev:
Obruten antar jag är S 0000-N då?
Jag antar som du. I verkligheten ser man ingen skillnad på kulören på väggarna och snickerierna. Glansen är det ju såklart skillnad på.
 
Redigerat:
Ja jag tänkte mig ha mkt högre glans på foder och lister. Det gör ju också sitt till. Jag tror att även 0500 kan kallas obruten vit...har för mig att jag sett det på någon färgburk.
 
starmanin skrev:
...Jag tror att även 0500 kan kallas obruten vit...har för mig att jag sett det på någon färgburk.
...eller råvit.
 
Vit bas tror jag det stod...
 
Vore enklare att inreda om det bara fanns en typ av vit =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.