Rookie på forumet som precis slagit till på en 20-tals villa i Uppsala. Huset är i behov av renovering och jag önskar en första input på de kostnader som detta innebär från er med erfarenhet. Villan är 1 1/2-plans med källare samt kallvind, sadeltak, boyta totalt 135 kvm +70 kvm. Det mesta av rivningsarbetet kommer göras av mig, övrigt kommer till merparten lejas in. Tycker ni att nedan uppskattade belopp verkar rimliga?

Omläggning tak ca 100 kvm (papp, läkt, pannor, rännor, stuprör): 100 000 kr
Renovering befintlig putsfasad ca 120 kvm: 100 000 kr
Byte av fönster+ytterdörr (12 st samt 2 dörrar): 100 000 kr
Byte av stammar samt rördragning till vatten och radiatorer: ??? kr
Renovering el (inkl ny elcentral, jordfelsbrytare, nydragning samtlig el): 75 000 kr
Badrum: 100 000 kr
Kök (monteras av mig): 75 000 kr

Vad tror ni om ovan, e jag helt ute å cyklar?

Mvh// JB
 
Elen skulle jag beräkna högre. 75000 täcker ungefär arbetskostnaden, med lite tur. Ingen aning om hur det ser ut, väggar eller dyl. Hur mycket som kommer va inflällt osv.

Räkna med 150 000 på elen.
Så har du nog täckt in lite extra med.
 
Nja...150 för elen låter dyrt, elarbetet borde inte ta mer än max 1 vecka för två man plus material. Så beroende på vad det ska vara för fabrikat och modell på grejerna så kan ju det diffa lite men bara för arbetet borde man klara sig med max 50.000 kr
 
Tack för svar EyEr0n, misstänkte den posten låg lågt. Men tror du att den drar iväg till hela 150' även om jag blottlägger de mesta av reglarna så elektrikern kommer åt lätt? Hur lång tid uppskattar du en sådan "el-renovering" bör ta?
 
Då får jag hoppas att elen hamnar ngnstans mellan era uppskattningar, ca 100'.

Ngn som har koll på stambyte å rördragning, har hört att rörkrokeri kan vara snuskigt dyrt. Har tre gjutjärnsbrunnar som skall bytas + allt det andra...
 
Varför ska du blottlägga reglar? Ska du ha en massa nytt infällt? Inte bara byte av det gamla? Är något infällt över huvud taget?
Ja, om det ska bli nytt allting med nya infällda rör och dosor så som i nyproduktion så kan det dra iväg ordentligt.
 
En helrenovering landar på fel sida av miljonen brukar det sluta på här i forumet. Och det stämmer nog bra. Är inte putsfasad dyrt att renovera/göra om?
 
Jag tycker samtliga poster utom köket känns väldigt låga. Men det är klart om badrum är plastmatta och dusch-hörn, så är det ju billigare än klinkrat med bubbelbad. Men det blir väldigt svårt att gissa utan att veta mer om vad ni ska göra (är standarden "budget budget", "ekonomi", eller "lyx")?
 
Glufsglufs skrev:
Varför ska du blottlägga reglar? Ska du ha en massa nytt infällt? Inte bara byte av det gamla? Är något infällt över huvud taget?
Ja, om det ska bli nytt allting med nya infällda rör och dosor så som i nyproduktion så kan det dra iväg ordentligt.
Det var det jag förutsatte i allafall.
Låter ju som en helrenovering och att då inte fälla in allt verkar knepigt.
 
Jag tänkte först omdragning av befintligt bara.

Men elen kan bli hur dyr som helst om man inte har klart för sig hur man vill ha det.
 
bjogul skrev:
Jag tycker samtliga poster utom köket känns väldigt låga. Men det är klart om badrum är plastmatta och dusch-hörn, så är det ju billigare än klinkrat med bubbelbad. Men det blir väldigt svårt att gissa utan att veta mer om vad ni ska göra (är standarden "budget budget", "ekonomi", eller "lyx")?
Förstår vad du menar; självklart påverkar standarden men även kvm priset. Om jag säger att vi kommer ha "normal" standard till ett litet badrum (ca 5-6 kvm) tror du fortfarande 100' e väldigt optimistiskt?
Ngn kommentar till att du tycker de övriga posterna känns väldigt låga, ex tak? Har sett på forumet att många uppskattar ca 800-1000 kr/kvm tak.

Tack// JB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.