Martin_B
Har ett rum med 28 mm spontat plankgolv som jag tänkte byta till 22 mm golvspånskivor och limma plastgolvmatta på det.
Det är cc 60 på bjälklaget.

Hur påverkar detta svikt osv. mellan bjälkarna med tanke på att golvet blir 6 mm tunnare? Kommer golvet att svikta mer eller är spånskivorna såpass mycket hårdare att de rent av blir styvare?

Har ni erfarenheter av skillnaden?
 
Varför byta ned dig till spån istället för riktigt trä? Om det är en fråga om att det inte är jämt nog, skulle jag hellre slipa plankgolvet än att byta det till golvspån.
 
Martin_B
norrbottenstorpet skrev:
Varför byta ned dig till spån istället för riktigt trä? Om det är en fråga om att det inte är jämt nog, skulle jag hellre slipa plankgolvet än att byta det till golvspån.
Det finns några anledningar.

1. Det är tyvärr lappat redan vilket är minuspoäng, även om man kan få det till att bli Ok.
2. Det är uppbrutet här och var och en del brädor är spruckna eller skadade såpass att de måste ersättas. Ersätter man med helt nytt så syns det oftast tydligt.
3. Det skall vara i ett kök och hur mycket jag än älskar äkta trägolv så blir det för opraktiskt för oss att ha det i köket. Vi vill ha något som tål ordentligt med vatten om man spiller, är lätt att torka av och sopa/dammsuga rent. Denna punkt är den avgörande punkten.

Det blir nog det enda rummet i huset där vi faktiskt tar bort gammalt hederligt trägolv. I andra rum skall vi naturligtvis bevara golven och slipa.


Åter till ursprungsfrågan. Någon som vet?
 
Jag menar att även som undergolv är trä bättre än spån, det är hållbarare. Så att lappa, laga och vid behov slipa ger dig ett bra undergolv som du kan lägga plastmatta på, om det är just det du vill ha.

Det enda "abret" jag kan se är om det är glest, dvs allt för stora springor mellan brädorna. Det skulle kunna synas/kännas på plastmattan om så är fallet.
 
Martin_B
norrbottenstorpet skrev:
Jag menar att även som undergolv är trä bättre än spån, det är hållbarare.
Hållbarare på vilket sätt menar du? Just för att trägolvet är 28mm i detta fall och spånskivorna 22mm (6 mm mer för trägolvet) eller menar du mer hållbart på annat sätt?

Det enda "abret" jag kan se är om det är glest, dvs allt för stora springor mellan brädorna. Det skulle kunna synas/kännas på plastmattan om så är fallet.
Ja det är ju så, att det är en aning glest. Och de är heller inte helt jämna så man måste slipa. Det är just p.g.a glesheten och ojämnheten jag vill ha något som spånskivor, så det blir jämnt och fint med plastmattan. Har funderat på masonit ovanpå men det blir ett jäkla lappande så blir där skarvar i allafall.

Och sedan får man ju inte glömma att spånskivor styvar upp bjälklaget lite, till skillnad från spontat trägolv som ju är flexibel just i den riktningen som bjälklaget går, varför det kan bli mer svikt med plankgolv.
 
Med 60 cc på golvåsarna så har du inget problem med spånskiva, bjälklaget kanske sviktar mera.

Protte
 
Martin_B
prototypen skrev:
Med 60 cc på golvåsarna så har du inget problem med spånskiva, bjälklaget kanske sviktar mera.

Protte
Nä jag vet ju att det inte är problem så sett, men nu menar jag alltså jämfört med 28mm spontat trägolv.

Har ju 28mm spontat trägolv nu alltså, och jag vet hur det känns att gå på den. Om jag nu tar bort det och sätter golvspånskivor på 22mm, kommer jag märka en skillnad till det sämre eller bättre, eller blir det precis likdant vad gäller svikt osv.?
 
OM man jämför 22 mm mot 28 mm så är 28 mm 62% styvare/starkare.

Sedan är spånskiva, varje del är bredare och fördelar ut lasten på en större bredd.
Spontat virke glappar lite mellan not och spont så det uppför sig inte som ett helt sjok.

Spånskiva så limmar man ihop hela golvet till ett helt sjok.

Protte
 
Martin_B
prototypen skrev:
OM man jämför 22 mm mot 28 mm så är 28 mm 62% styvare/starkare.

Sedan är spånskiva, varje del är bredare och fördelar ut lasten på en större bredd.
Spontat virke glappar lite mellan not och spont så det uppför sig inte som ett helt sjok.

Spånskiva så limmar man ihop hela golvet till ett helt sjok.

Protte
Ja det är ju precis det jag menar, att de har bägge sina fördelar. Därför jag undrade om någon hade erfarenhet av skillnaden.

Jag får väl helt enkelt montera ett par spånskiveplattor och jämföra att gå på det jämfört med de spontade brädorna. Hade hoppats på att slippa det genom att få svar från någon som visste skillnaden :)
 
Mikael_L
Du har två typer av styrka/svikt att ta hänsyn till.

Dels vad golvspånet resp brädgolvet sviktar i varje fack, dvs mellan två golvbjälkar.
Där tror jag att det är någorlunda jämnt skägg mellan 22 golvspån och 28mm spontat virke. Det beror givetvis massor på kvaliteten på golvbrädorna men även lite på vad för fabrikat och kvalla det är på spånet vi jämför mot, men där skiljer det nog mindre.
Och detta svikt lär vara ett ickeproblem så länge cc-måttet mellan bjälkarna är max 60cm.

Sen har du svikten i hela bjälklaget, och här är jag övertygad att en konstruktion med skruvlimmad golvspån är väldigt mycket stadigare och har mindre svikt än ett plankgolv på samma bjälklag.
 
Martin_B
Mikael_L skrev:
Du har två typer av styrka/svikt att ta hänsyn till.

Dels vad golvspånet resp brädgolvet sviktar i varje fack, dvs mellan två golvbjälkar.
Där tror jag att det är någorlunda jämnt skägg mellan 22 golvspån och 28mm spontat virke. Det beror givetvis massor på kvaliteten på golvbrädorna men även lite på vad för fabrikat och kvalla det är på spånet vi jämför mot, men där skiljer det nog mindre.
Och detta svikt lär vara ett ickeproblem så länge cc-måttet mellan bjälkarna är max 60cm.

Sen har du svikten i hela bjälklaget, och här är jag övertygad att en konstruktion med skruvlimmad golvspån är väldigt mycket stadigare och har mindre svikt än ett plankgolv på samma bjälklag.
Precis de funderingarna jag har haft! Men inte vetat säkert och heller inte testat själv. För det känns helt klart som att spånskivor är mycket hårdare och styvare i sig. Därför tänkte jag att det möjligtvis skulle kunna gå jämt ut mellan 22mm spånsk. och 28mm plank, men var inte helt säker.
Sedan vet jag ju att breda skivor styvar upp bjälklaget ordentligt.

Hade det handlat om 28mm spånskivor vs 28mm plank så hade ju svaret varit självklart, men nu handlade det om 22mm spånskivor, alltså 6mm mindre material, så då vart jag mer osäker.

Nu är jag inte 100% på om man SKALL eller BÖR lägga spånskivorna (i detta fall 2400mm långa) i en viss riktning på bjälklaget. Om man lägger skivorna med långsidorna längs med bjälklaget eller snarare i samma riktning som golvbrädor, men här passar det mycket bättre att lägga de med långsidorna på tvären, så som golvbrädorna ligger, p.g.a inte helt exakt cc mått på 60 (det varierar några centimeter hit och dit så jag hade fått regla på extra i så fall). Och att ha de liggande på tvären som jag hade tänkt det låser ju inte bjälkarna på samma sätt men o andra sidan så är de ju spontade och skall limmas så det bör ju bli tight nog, särskilt när de ju skall ligga på ovansidan bjälkarna där ju de automatiskt komprimeras och trycks ihop mot varandra vid belastning. (Det hade kanske varit lite annat på Undersidan av bjälkarna där det ju snarare dras isär).

Man får alltid utförliga och kloka svar från dig Mikael :)
 
Mikael_L
Golvspån lägger du helt klart tvärs bjälklaget, inget annat existerar.
I ditt fall väljer du ett fabrikat som anger att skarvning kan ske även utan bjälke under skarven. Kolla t.ex. monteringsanvisningen.

Ska du få någon fördel med golvspånet som gör att det kan "vinna över" ditt brädgolv måste du skruvlimma det mot bjälklaget. Om du bara skruvar det så blir det nog i princip ingen större förbättring mot det brädgolv du har nu.
Om spån eller brädor ska ge någon extra styrka mot svikt i bjälklaget måste det verkligen limmas, för det räcker antagligen med typ 1 mm rörelse spritt över hela spännvidden för att det inte längre ska samverka som en ny och starkare balk.


Martin_B skrev:
Precis de funderingarna jag har haft! Men inte vetat säkert och heller inte testat själv. För det känns helt klart som att spånskivor är mycket hårdare och styvare i sig. Därför tänkte jag att det möjligtvis skulle kunna gå jämt ut mellan 22mm spånsk. och 28mm plank, men var inte helt säker.
Sedan vet jag ju att breda skivor styvar upp bjälklaget ordentligt.

Hade det handlat om 28mm spånskivor vs 28mm plank så hade ju svaret varit självklart, men nu handlade det om 22mm spånskivor, alltså 6mm mindre material, så då vart jag mer osäker.
Det är nog verkligen svårt att sia om vilket som är bättre utan att kolla lite mer.
Golvbräderna skulle ju kunna vara av i princip kärnvirke från långsamt växt fura, då är det ju hur bra som helst. Sånt virke finns aldrig att köpa idag, utan idag kan man lika gärna hitta något billigt brädgolv av splintved, typ råspont-kvalla.
Men det är i alla fall en fantastiskt stor spännvidd i virkeskvalitet, och ett gammalt golv kan vara gjort av en utmärkt kvalitet.
Men i vilket fall kommer alltid golvspånskivorna, tillsammans med skruvlimning, kunna erbjuda en samverkande konstruktion som stadgar upp dina bjälkar jättemycket. Detta blir aldrig fallet med ett spåntat brädgolv.
 
Jag skrev att 28 mm är 62% starkar än 22 mm men det är bara tjockleken som bestämmer, dubblar du tjockleken så 4-dubblar du styrkan.

Jag skrev inte att brädor är 62% styvare än spånplatta.

Om nu 96,5% av sveriges hus klarar sig med spånplatta med 60 cc så tror jag att ett till kommer att klara det.

Protte
 
Martin_B
prototypen skrev:
Om nu 96,5% av sveriges hus klarar sig med spånplatta med 60 cc så tror jag att ett till kommer att klara det.
Protte, jag förstår precis hur du menar. Men jag tror du missförstår mig lite. Jag är inte orolig över att 22mm golvspånskivor inte klarar av att ge mig ett stabilt golv när jag lägger de på mina bjälkar som ligger cc60. Det vet jag ju att de klarar utan problem, det är ju så hus byggs idag. Det är liksom normen.

Vad jag undrade ursprungligen är vilken skillnad det blir vad gäller svikt, vid en jämförelse med 28 mm spontat brädgolv.

Anledningen att jag frågar är att jag ju har ett fint stabilt 28mm spontat brädgolv som jag tänkte ersätta med 22mm golvspånskivor för att få ett jämnt och fint underlag för plastmatta, något som skulle medföra en del extraarbete med det golv jag har idag. Och jag vill nämligen inte nergradera mig vad gäller stabilitet. :)
Men nu har jag fått lite mer kött på benen tack vare bra svar, så jag skall utgå från det.

Edit: Eller var inte ditt inlägg riktat till mig? hehe nu blir jag ju osäker :) ...jag är trött, lång dag på jobbet.
 
Redigerat:
Martin_B
Mikael_L skrev:
I ditt fall väljer du ett fabrikat som anger att skarvning kan ske även utan bjälke under skarven. Kolla t.ex. monteringsanvisningen.
Tänkte faktiskt kortla i där extra, oavsett. Det kan ju inte annat än o stabilisera upp det ytterligare. Den gamla krysskolvningen glappar nog en del ändå, så lite kortlande styr säkert upp det lite extra jämfört med hur det är nu.


Ska du få någon fördel med golvspånet som gör att det kan "vinna över" ditt brädgolv måste du skruvlimma det mot bjälklaget.
Ja det tänkte jag göra, så det blir riktigt stabilt. Däremot funderar jag på vad jag bör göra för att helt försäkra mig mot knarrande golv i framtiden. Fast det kanske är svårt... kan väl komma hur man än gör antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.