Sitter och grovskissar lite på på planlösning.
Skulle vilja ha en variant med skjutdörrar till alla rum.
Problemområdet är det ute till vänster som jag är osäker hur jag löser snyggt.
1-planshus.

(http://i41.tinypic.com/156cvlu.jpg)


156cvlu.jpg
 
Inga tips?
 
Man öppnar väggen, sätter i skjutdörrsektionen och bygger igen väggen. Enklast är att göra en stor öppning först, men det är ju mindre kul i badrumväggen, där får du asntingen ha en utanpåliggande dörr på insidan, eller så får du bygga på hela väggen om du inte tänkt renovera badrummet samtidigt.

Vi har satt i skjutdörrar på ett par ställen där vanlig dörr var ivägen, men har kvar vanliga dörrar på de flesta ställen.

En fråga: varför ska de två långsmala rummen vid entrén ha dörrarna precis vid ytterdörren? Det är bra om folk kan ta av sig skorna FÖRE dörröppningarna, annars måste man gå genom gruset i haleln för att komma in i de rummen. Tror dessutom att de blir lättast att möblera om du sätter dörrarna mitt på väggen.
 
Anna_H skrev:
Man öppnar väggen, sätter i skjutdörrsektionen och bygger igen väggen. Enklast är att göra en stor öppning först, men det är ju mindre kul i badrumväggen, där får du asntingen ha en utanpåliggande dörr på insidan, eller så får du bygga på hela väggen om du inte tänkt renovera badrummet samtidigt.

Vi har satt i skjutdörrar på ett par ställen där vanlig dörr var ivägen, men har kvar vanliga dörrar på de flesta ställen.

En fråga: varför ska de två långsmala rummen vid entrén ha dörrarna precis vid ytterdörren? Det är bra om folk kan ta av sig skorna FÖRE dörröppningarna, annars måste man gå genom gruset i haleln för att komma in i de rummen. Tror dessutom att de blir lättast att möblera om du sätter dörrarna mitt på väggen.
Tack. Det är ett nybygge kanske ska tilläggas.
Delen i hallen är inte klar jag gjorde en snabb skiss bara. Problemområdet jag inte är klar med hur det skulle se ut är ute till vänster.
 
Om det är ett nybygge ser jag inte problemet, möjligen är väggen till det lilla rummet för smal för att få in hela sektionen. Men du hittar säkert måtten på lämplig hemsida.
 
Skjutdörrar tycker jag inte kan jämföras med riktiga dörrar, ex in till rum vill man kunna stänga om sig ordentligt och får det tyst. En skjutdörr skapar ju ett tomutrymme i väggen som är svårt att ljudisolera, sedan är det alltid en glipa nederst som släpper in det mesta.

In till garderober och andra utrymmen som inte nyttjas som rum kan jag tänka mig det.

Nu kanske jag visat mig okunnig på skjutdörrsområdet, men har bara sett sådana som sitter så som Anna_H beskriver med en skena i taket, men det kanske finns andra modeller som är riktigt funktionella.

Även om det inte var frågan hade jag nog funderat ett var till hur praktiskt det är i längden att ha det överallt.

Men förstår inte riktigt vad du menar med "ute till vänster", är det några speciella skjutdörrar som du tittat på som kommer skapa problem vid montering? Tycker det ser ut som man kan få in det överallt.
 
Vi har inga problem med ljudet så sett, däremot låter det när man öppnar och stänger dem.
 
pbengtsson skrev:
Men förstår inte riktigt vad du menar med "ute till vänster", är det några speciella skjutdörrar som du tittat på som kommer skapa problem vid montering? Tycker det ser ut som man kan få in det överallt.
Menar delen av huset ute till vänster. Det blir flera sovrum och ett badrum. Lite osäker hur man löser placering av dörrar om jag ska ha skjutdörrar.

Men som du säger ljudet kan vara en nackdel. Jag gillar att när man stänger en dörr blir det tyst.
 
Det är ju just i sådana lgäen skjutdörrar är som bäst, de är ju inne i väggarna.
 
Suhagg skrev:
Menar delen av huset ute till vänster. Det blir flera sovrum och ett badrum. Lite osäker hur man löser placering av dörrar om jag ska ha skjutdörrar.

Men som du säger ljudet kan vara en nackdel. Jag gillar att när man stänger en dörr blir det tyst.
Tänker du på att badrummet skall ha ordentligt reglat och därför inte kan "tunna" ut väggen för att få plats med skjutdörr?

Annat rekommenderar jag rejäla dörrar från Dooria, själv har jag från ekstrads, men dessa är överskattade. Men båda ger "ytterdörrskänsla".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.