W
Har haft kundkraft sedan de startade. Tycker det funkar helt ok. Jag är mycket väl medveten om att jag inte får det billigaste men absolut inte det dyraste heller utan ett helt ok pris. Jag känner ju mig själv och det skulle aldrig falla mig in att kolla runt på elavtal en gång om året för att hitta det billigaste, jag har annat att göra. Nu sköter det sig själv och jag vet att jag har ett helt ok pris. Ibland är det tillochmed det billigaste på marknaden.
Är man slapp som jag så är det perfekt, men jagar man kronor och ören så bör man fortsätta göra det själv.
 
Jag är mycket nöjd med Kundkraft och priset det ger. Med Kundkraft så vet man att man får ett konkurrenskraftigt pris. Visserligen verkar de stora oligopol-elbolagen bojkotta Kundkraft och inte deltaga i upphandlingarna men jag hoppas de till slut tvingas i och med att Kundkraft växer sig större. Ofta får man lockerbjudanden från elbolaget som vinner upphandlingen när avtalstiden är slut men vis av tidigare misstag hoppar jag inte på dessa.

Jag gillar idén och elpriset man får via Kundkrafts upphandlingar är nästan alltid bland de bästa man skulle fått om man gjorde ett aktivt val. Dessutom finns det inte några gömda avgifter som fakturaavgifter och man har en mäktig mellanhand som står på kundens sida om elbolaget krånglar med fakturering eller liknande.
 
Inte nöjd, blev grundlurad! Jag hade rörligt med Storuman Energi i många år efter att ha letat upp dem, som bolaget med lägst pris just då. Det fungerade utmärkt hela tiden, och även om de blev omkörda av några nya uppstickare med marginellt lägre pris var deras pris inte lägre än att man kunde stå ut med Storuman. Men efter senaste vargavintern tänkte jag att nu gör jag slag i saken o går över till någon som verkligen förhandlar fram det lägsta priset, alltså Kundkraft. Men där sket jag en klar lök: Efter förhandlingen blev det byte till rörligt hos Mölndal Energi, som just då var några ören dyrare än Storuman. Fick också gratulationsmail från Kundkraft, men det var för sent att byta tillbaka pga ingångna överenskommelser. Tror knappast att jag fortsätter med dem i höst utan kollar av de prislistor som publiceras på div sajter, för att sedan åter välja bolaget med lägst pris. Busenkelt.
 
Snailman
jag ligger fortfarande efter en himla massa år i en grupprättegång mot det bolag som bjöd lägst för elen, problemet var bara att elen blev dyrare så då sket bolaget i att leverera, så tydligen så kollade inte kundkraft upp ekonomin hos de de anlitar, så då gör jag det hellre själv...

enda anledningen att gå med i kundkraft tycker jag är om man har lägenhet, då kan man nämligen slippa den fasta avgiften för elen och det kan ju göra en hel del om man har liten strömförbrukning...
 
A
Snailman skrev:
jag ligger fortfarande efter en himla massa år i en grupprättegång mot det bolag som bjöd lägst för elen, problemet var bara att elen blev dyrare så då sket bolaget i att leverera, så tydligen så kollade inte kundkraft upp ekonomin hos de de anlitar, så då gör jag det hellre själv...

enda anledningen att gå med i kundkraft tycker jag är om man har lägenhet, då kan man nämligen slippa den fasta avgiften för elen och det kan ju göra en hel del om man har liten strömförbrukning...
Hur kan man slippa den fasta avgiften menar du?
 
lthr skrev:
Inte nöjd, blev grundlurad! Jag hade rörligt med Storuman Energi i många år efter att ha letat upp dem, som bolaget med lägst pris just då. Det fungerade utmärkt hela tiden, och även om de blev omkörda av några nya uppstickare med marginellt lägre pris var deras pris inte lägre än att man kunde stå ut med Storuman. Men efter senaste vargavintern tänkte jag att nu gör jag slag i saken o går över till någon som verkligen förhandlar fram det lägsta priset, alltså Kundkraft. Men där sket jag en klar lök: Efter förhandlingen blev det byte till rörligt hos Mölndal Energi, som just då var några ören dyrare än Storuman. Fick också gratulationsmail från Kundkraft, men det var för sent att byta tillbaka pga ingångna överenskommelser. Tror knappast att jag fortsätter med dem i höst utan kollar av de prislistor som publiceras på div sajter, för att sedan åter välja bolaget med lägst pris. Busenkelt.

Varför känner du dig grundlurad? Kundkraft garanterar inte lägsta pris på marknaden. Vilket du hade varit medveten om ifall du brytt dig om att läsa lite om det innan du hoppade på. De garanterar att de förhandlar pris för dig och ex antal tusen personer till och att priset kommer bli bland det lägsta på markanden. Det är det ett extremt smidigt sätt att få ett lågt elpris utan att behöva lyfta ett finger.

Du har gjort ett aktivt val att anlita dem, tycker inte att du skall se dig som ett offer då ;)

Jag är nöjd med kundkraft, eftersom jag vet att jag alltid kommer ha bland det lägsta elpriset jag kan få, baserat på den månad och bindingstid jag väljer. Jag är även väldigt medveten om att jag säkerligen hade kunnat pressa det några öre till ifall jag lagt ner tid på att leta upp egna avtal.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Snailman
Alfred Jonsson skrev:
Hur kan man slippa den fasta avgiften menar du?
om det är som det var när jag var med... oftast så har både nätägaren och elleverantören en fast avgift, nätäragens avgift kan man inte göra något åt om det inte dras nya ledningar oxå:p men kundkraft (som ju förmedlar elleverantören) har inte med någon fast avgift i sina villkor så de elleverantörer som anmäler sig där kan inte ta ut någon fast avgift för elen, och lägenheter (som inte är eluppvärmda) gör ju av med väldigt lite el, och då är normalt den fasta avgiften en ganska stor procent av elavgiften, så det gör en hel del att bli av med denna
 
A
Snailman skrev:
om det är som det var när jag var med... oftast så har både nätägaren och elleverantören en fast avgift, nätäragens avgift kan man inte göra något åt om det inte dras nya ledningar oxå:p men kundkraft (som ju förmedlar elleverantören) har inte med någon fast avgift i sina villkor så de elleverantörer som anmäler sig där kan inte ta ut någon fast avgift för elen, och lägenheter (som inte är eluppvärmda) gör ju av med väldigt lite el, och då är normalt den fasta avgiften en ganska stor procent av elavgiften, så det gör en hel del att bli av med denna
Aldrig varit med om att elleverantören också har en fast avgift, men det kanske är vanligt om man har olika leverantörer på nät/el
 
Har jag missat något eller är inte Kundkraft skitdåligt/dyrt?

När jag bodde i lägenhet och brände 2 000kWh så hade jag ett elpris på spot + 2 öre kWh, inga andra fasta avgifter (bortsett från nätavgiften då..) via Skellefteå kraft

Nu bor jag i villa och bränner 20 000kWh, betalar 100öre/kWh, inga fasta avgifter (bortsett från nätavgiften då..) via Mälarenergi.
 
Dr Fozz skrev:
Har jag missat något eller är inte Kundkraft skitdåligt/dyrt?

När jag bodde i lägenhet och brände 2 000kWh så hade jag ett elpris på spot + 2 öre kWh, inga andra fasta avgifter (bortsett från nätavgiften då..) via Skellefteå kraft

Nu bor jag i villa och bränner 20 000kWh, betalar 100öre/kWh, inga fasta avgifter (bortsett från nätavgiften då..) via Mälarenergi.
Kundkraft är gratis för konsumenten. Och nej, de är inte dåliga. Men det beror på var man lägger ribban. Reggar man sig och förväntar sig lägsta priset på markanden så kan man bli missnöjd och känna sig "lurad". Men vill man ha en smidig lösning som inte kräver någon inblandning av dig själv som person och ändå alltid ha bland de lägsta priserna på markanden så är Kundkraft jättebra :)
 
Snailman
många har en gräns för den avgiften, om man tex har en villa/villa med elvärme så har man förbrukat så mycket att man kommit upp i den förbrukning när man slipper fasta avgiften

men vissa år är det avgift andra inte...

ibland får man testa med olika elförbrukning i prisförslagen för att bakvägen räkna ut om de har fast avgift eller ej...
 
Snailman
ett problem med kundkraft är att det tar lång tid från det man anmäler sig tills elen levereras, så om det är turbulent på markanden då så kan mycket hända från det man anmäler sig tills auktionen hålls, sköter man allt själv så kan man byta närare inpå månadskiftet när elebytet sker
 
Var av misstag med på augusti auktionen där avtalet börja gälla 131001. Avtalet är på 12 månader och priset för blev 41,90 öre/kWh. Kollar man det billigaste på elskling.se får man under samma period ett pris på Telinet för 35,50. Det är en skilnad på 16%. Kundkraft Nej Tack!
 
Som tidigare nämnt i tråden har du stora möjligheter att få ett bättre avtal än via Kundkraft, men jag undrar om inte Telinet verkar vara ett extremfall och att de har en drive för att locka nya kunder. Till deras priser kommer sedan en avgift på ca 200 kr per år, och det gäller att komma ihåg att säga upp avtalet en månad innan det löper ut annars byts avtalet till deras "rörligt med garanti" som kostar 1200 kr/år.

Men jag blev nyfiken och kollade via elskling på deras rörliga avtal, och såg då att de säljer elen en bra bit under spotpriset. Knappast hållbart i längden, men väldigt bra för de kunder som ansluter sig just nu.
 
Jag är nöjd fortfarande. Har absolut ingen lust att lägga tid på min fritid för att tjäna några hundralappar per år och jaga priser själv. Det går garanterat att hitta bättre priser. Men vad är det värt det får var och en avgöra.
 
  • Gilla
Nancy Biäng och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.