Jag har tänkt skaffa en cyklon till min dammsugare. För att inte förstöra den ifall det blir stopp i slangen, tänkte jag montera en undertrycksventil på tunnan.

Jag har kikat runt lite och hittar inga undertrycksventiler (de kanske heter något annat?) men väl övertrycksventiler och de borde ju gå att montera bakvänt. Tyvärr verkar de dock vara specade till 6 bar, vilket känns som mycket.

Någon som har tips på var man kan hitta ventiler som håller sig runt kanske 3 bar?
 
Jag förstår inte problemet? Är det för att du vill undvika att det inte går någon luft genom dammsugaren och att du då, underförstått, har en dammsugare med kylning via sugluften snarare än separat kylning?
 
Jo, fast deras modell känns som lite av ett hemmabygge. Jag tycker det måste finnas riktiga prylar att köpa.
 
Vilken cyklon är det du tänker dig? Den lilla plastcyklonen som vi samköpte här på forumet kollapsar inte av en CT22-dammsugare. Kanske försöker du lösa ett promlem som inte finns? 3 bars undertryck existerar inte.
 
Redigerat:
Varför inte gör som han i filmen det är trots allt funkis och biligt
Den där ventilen har nog tagits fram för att den dyra? cyclonen inte skall kollapsa. Mycket märkligt av tillverkaren att välja ett sådant tunt material att cyclonen skulle kollapsa av undertrycket i en vanlig enkel spånsug. Men den absolut största anledningen till att man inte vill ha en ventil är att din spånsug/dammsugare kommer att suga i sig allt spån som finns i cyclonens tunna. Det gör den så fort det blir ett litet i det här fallet som filmen visar ett stort hål i cyclonen eller tunnan. För övrigt ett väldigt smart sätt att sälja en cyclon på. Alternativ är att om man köper deras cyclon så skaffar man kraftigare plast till själva konen så slipper man att skaffa någon form av ventil.

Mvh Pär H
 
Någon här som provat en cykon från Cyclone central? Jag förstår att man måste ha relativt tunn plast om man vill sälja det som platta paket, men det får i alla fall mig att känna mig tveksam. Det och risken att någon skarv inte blir slät eller tät utan en massa mickel.

/woodchuck
 
Cyclone Central kör ju med tunn plast just för att det ska gå att sälja dem som platta paket. Den jag precis har handlat är en Oneida Dust Deputy och efter att ha klämt lite på den så tror jag inte det finns någon som helst risk att den ska kollapsa, så vi kan glömma den frågan.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.