Hej!
Jag köpte ett nytt hus för drygt 3 månader sedan. några dagar efter jag flyttade känndes det fortfarande kallt hemma och upptäckte då att rören som går till golvet från vattenburen golvvärme var kalla jag ringde säljaren och frågade om varför golvvärmen är kall då svarade han om att man måste fylla på vatten varje år som service . jag frågade om vilken firma som installerat golvvärmen och om de gör service , han svarade på att firman har gått i konkurs och att jag kan anlita mig på vilken jag anlitade mig på en rörmokare och det fanns flera i staden . jag anlitade mig på en firma som utförde service och fyllde på vatten . men 2 veckor efter upptäckte jag att vattentrycket har sjunkit ner från 1bar till 0.8ba. jag ringde till firman som utförde service och fick som svar att trycket ligger på ett normalt värde . 2 månader efter den utförda service har trycket sjunkit till0,4 bar . jag ringde till företaget som säljer golvvärme och frågade om det var normalt att den sjunkit så . jag fick som svar att man misstänker att det läcker någonstans under golvet . jag ringde direkt till servcefirman som skulle komma och undersöka för ev fuktskade. min förfrågan om det räcknas som doldskade
Vid köpet gjordes en överlåtelsebesiktning av besiktningsman enligt konstens alla regler, där konstaterades inga förhöjda fuktvärden :(
Tack
 
Det där låter ju som något som säljaren måste ha känt till. Kontakta en besiktningsman och ditt försäkringsbolag tycker jag, samt säljaren...han verkar ha hållit inne med väsentlig information till dig.
 
För det första, hur gammalt är huset? Och hur gammal är golvvärmeinstallationen?

Att fylla på vatten i sitt värmesystem lite då och då är normalt underhåll som man måste lära sig att klara själv, gäller bara att veta vilken kran man skall vrida på. Dessutom måste man kunna lufta radiatorer och ev. luftningar vid golvvärmefördelaren (den är ibland automatisk).

Lite läcker det i alla system, men läckaget är ofta i ångform så det läcker sakta, och blir inget vatten som kan skada.

I ditt fall läcker det uppenbarligen aldeles för mycket. Detta om vi förutsätter att firman som var där både fyllde på och luftade systemet. Man bör också kontrollera funktionen på expansionskärlet. Om det är trasigt så kommer vattentrycket att bli för högt när pannan värmer, säkerhetsventilen öppnar och släpper ut lite vatten, när systemet sedan blir lite svalare så uppstår vakuum pga. det saknade vattnet, och luft sugs då in i systemet (många rörkopplingtar är vattentäta, men inte gastäta).

Rent ansvarsmässigt så kan det bli lite tufft för dig. En normal överlåtelsebesiktning innehåller inte kontroll av VVS, men du har undersökningsplikt även för VVS. Det kan vara vanskligt att bedömma hur mycket kontroll man måste göra på VVS för att ha fullgjort sin undersökningsplikt. Mycket beror här på var exakt det är fel.

OM det är läckage på en värmeslinga så kan en VVS firma relativt enkelt provtrycka systemet och lokalisera vilken slinga det i så fall är som läcker, däremot kan det vara väldigt svårt att lokalisera var på slingan det läcker. Det är väldigt mycket mer sannolikt att felet bara är en läckande koppling någonstans, vattnet som läcker är varmt, och brukar dunsta redan innan det hinner droppa ned på golvet eller liknande.

Du kan själv försöka lokalisera var det finns kopplingar (men det kan finnas dolda inbyggda kopplingar också, det var tillåtet med dolda vattenkopplingar för värme till aldeles nyligen). Om det läcker så brukar det synas avlagringar av kalk, ärgad koppar osv vid läckan, men det är oftast inte blött, vattnet dunstar direkt.
 
  • Gilla
tornfalk68
  • Laddar…
Om trycket sjönk från 1,0 - 0,8 bar på 2 veckor, så läcker det så sakta att det nog är orimligt att undersöka inför ett husköp?
 
Njaa, det beror på hur det uppför sig vid en provtryckning. Men å andra sidan så borde man inte behöva provtrycka för att fullgöra undersökningsplikten. Men om trycket vid undersökningen är lägre än normalt, då borde man nog bli misstänksam, och då måste man göra en fördjupad undersökning, då är en provtryckning självklar.

Men som sagt, det är inte säkert att det här felet visar sig vid en provtryckning heller.
 
O
Det känns som en rejäl uppförsbacke, om det skall bli dolt fel. Börja med att ta reda vad felet är. Sedan kan du börja fundera på dolt fel.
För även om detta skulle vara dolt fel, så kan det bli mycket bråk för att få pengarna. Om säljaren inte går med på dolt fel så måste du upp i tinget.
Det finns ingen fond som automatiskt betalar ut pengar så fort man säger dolt fel.
 
Hemmakatten
Läcka vatten? Hur kan ett slutet golvvärmessystem göra det? Vi har haft vattenburen golvvärme i över fem år utan några problem.
 
Klart att det kan läcka, lite beroende på hur stort expansionskärlet är så kan det räcka att det läcker någon liter för att trycket skall sjunka till nära noll, "noll" betyder i det här fallet det tryck som vattenpelaren i systemet ger. Men om man har luft i systemet och fyller på (=höjer trycket) utan att lufta ordentligt så sjunker också trycket, efterssom luft då läcker ut genom kopplingar som inte är gastäta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.