Kan hända att det här hamnade i helt fel forumkategori men tänkte att det ska byggas något och behöver tips på material :p

Det är så att jag har fixat en cementring till min grillplats och har sökt med ljus och lykta efter ett grillgaller att ha över den när man ska grilla, men har gått bet.

Tänkte nu prova göra ett eget och skulle behöva lite tips på material? Det är drygt 1m i diameter och runt. Vad bör man använda för material och hur bygger man ihop det bäst? Tips tack :) Har tillgång till folk med svets och sådant men vill gärna ha tips på hur det ska vara utformat osv.

Eller kanske finns andra sätt att lösa det på utan svets? :)
 
Svetsa en ram av enklaste modell, typ plattjärn på en arm av fyrkantsjärn. En klippt bit sträckmetall på ramen som själva gallret, fastsvetsad. Använd obehandlade järn.
 
Mikael_L
Jag har sett att en del löser det med en bit sträckmetall.
Finns väl på de flesta metallvaruaffärer, kolla gula sidorna - metallvaror.
11.jpg
 
En ring av 10 mm armeringsjärn och en bit sträckmetall över det, blir smäckert och kräver ingen direkt förkunskap. Kräver dock en svets, men det gör det mesta som ska bli någorlunda smidigt.

äh, Mikael_L hann föreslå sträckmetall medan jag skrev...
 
Letat namn och info om den där metallen men inte hittat det. Tackar och bockar. Ska ringa runt och höra vem som har den här i stan så får det nog bli det.
 
Mikael_L
Och norrbottenstorpet var snabbare än mig. :D

Silverplats betyder bara "första förloraren". :rolleyes:
 
Om jagskulle gjort ett eget grillgaller idag hade jag gjort ett med mycket energi. Hade använt mig av ett stål om 8x8 eller 10x10. Med mer energi kyls inte gallret av när du lägger på köttet. Lossar lättare och du får finare grillränder.
 
I äldre kylskåp finns det gallerhyllor man kan använda som grillgaller.
 
  • Gilla
vallevall
  • Laddar…
PCLarsson är inne på rätt väg, rejäla stänger som håller värme, helt obehandlat skall det vara, men tänk på att delar skall kunna vikas upp så att man kan mata in mer kol/ved utan att lyfta av hela gallret.

Ett annat alternativ är att lägga ribbor över ringen och köpa ett webergaller som du placerar på ribborna, det täcker inte hela cementrigen men du får ett bra galler på ca 57cm.
 
Väcker tråden då jag är i liknande sits.
Tänkte svetsa eget i rostfritt så jag köpte mig en drös med 3 mm rostfritt stång. Frågan är nu vad för elektrod jag ska använda i och med att det kommer i kontakt med livsmedel samt höga temperaturer.
Kollade igenom Esabs hemsida och hittade cirka 10 olika elektroder för rostfritt som tycks klara av höga temperaturer men är lite osäker på vilken är mest lämplig.

Tips mottages gärna!

Sen vet jag inte om rostfritt är så lämpligt som grillgaller i och med att de har tendens att ändra form rätt snabbt vid höga temperaturer. Fast nu är det rundstång så det lär inte bli deformationer på samma sätt som en plåt eller ihålig rör.
När man slipar rostfritt rör, speciellt kvadratiska, på ena sidan så har de tendens att bli böjda en stund och sedan återgå till sin raka form när den inte är hett längre. Det måste nog bero på att den sidan som slipas blir varm och sväller mer än den andra sidan som fortfarande är kall, men en stång borde sprida värmen i hela materialet.
 
Använd inte rostfritt i grillgaller utan att kolla upp ifall det kan ha någon negativ hälsopåverkan. Jag är inte helt 100 men jag har för mig att rostfritt kan vara giftigt när det eldas på. Som sagt, kolla detta noga innan så ni inte får i er giftiga ämnen.
 
antnor skrev:
Använd inte rostfritt i grillgaller utan att kolla upp ifall det kan ha någon negativ hälsopåverkan. Jag är inte helt 100 men jag har för mig att rostfritt kan vara giftigt när det eldas på. Som sagt, kolla detta noga innan så ni inte får i er giftiga ämnen.

Om jag förstått saken rätt så har vissa av Webers grill rostfria galler. Att behandla rostfritt är inte hälsosamt, d.v.s. när man kapar eller slipar men eldning vet jag inte. Skulle vara intressant om någon som är insatt i metallurgi kan bekräfta saken.
 
Galvat ska man undvika men rostfritt har jag aldrig hört att det ska vara farligt.
 
Rostfritt stål är en blandning av järn och krom. Inget hälsofarligt. Jämför med "vanliga" grillgaller som är kromat stål. Då ligger kromet ytligt och koncentrerat. Mig veterligen har det inte uppstått några genetiska mutationer av intensivt grillande under några graviditeter...
 
Nej då låter det ju inte speciellt farligt. Jag har en vän som arbetar med att producera kolgrillar till resturauntkök. De gör grillarna i syrafast rostfritt men de gör alltid galler i gjutjärn. Han berättade en gång att rostfritt som upphettas med direkt låga inte ska komma i kontakt med mat men ja kan mycket väl ha missuppfattat detta. Dock har grova stående plattjärn i gjutjärn andra bra egenskaper när det det gäller grillning då de ackumulerar mycket energi och därmed gör det lättare att få bra grillresultat (min personliga teori)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.