Jag är ute efter en trådlös väderstation som funkar. Har en billig från typ Conrad som har funkat ett tag, men iofs visat flera grader fel på utomhustemperaturen, men nu verkar utedelen har lagt av. Dessutom har jag en dyr trådlös termometer från Jacob Jensen (ja, man betalar BARA för designen) där det oftast står ---- i rutan, samt att den också visar några grader fel. Det är mellan 5 och 10 meter mellan sändare och mottagare, dock med träväggar emellan, men hur dåliga får de vara? Man måste ju kunna sätta sändaren på utsidan av huset (i skuggan) och ställa mottagaren var man vill inomhus!!

Nu vill jag ha en som fungerar och visar någotsånär rätt på temperaturen. Inte så noga med allt annat som luftfuktighet osv, men visst finns det någon runt tusenlappen som har lite extra lull-lull och som verkligen funkar så tages tips tacksamt emot.

Är egentligen mest ute efter en plug-n-playenhet, inget som ska lödas och dras en massa kablar.
 
På jobbet har vi väderstationen WMR928NX från Oregon Scientific (via länken ovan), utomhusgivarna sitter uppe på taket, taket består av tjock betong, avstånd mellan givare och basstationen är ca 15 meter.
 
Vi har en Oregon WMR100N som fungerade bra nåt år. Men sedan började den tappa kontakten med uteenheterna. Det kunde gå att få systemet att prata igen genom total återställning etc, men just nu ligger skiten inne på en hylla...
WMR100N.jpg
 
Har en iRox från safecast som fungerar sådär, den tappar kontakt med enheterna. Och avståndet måste vara fri sikt och max 10 m. Vind mätaren har blåst sönder, innan stormen i år.
 
Har en Irox Pro sedan flera år, två givare för temp och hyrgo på vinden, en ute + vindmätare etc på taket. Har funkat bra utan problem. Däremot tycker jag det är lite meckigt att ha trådad kontakt mellan dator och väderstation. Det passar sällan bra att ställa dessa saker på samma ställe.
 
Har en sån här från Clas Ohlson:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=167399209

Den har faktiskt fungerat förvånansvärt bra under 2,5 år. Inga problem alls. Den klarar ca 10 meter genom yttervägg, vindsbjälklag, och ett par innerväggar (allt i trä). Däremot klarade den inte 15 meter, så första platsen jag hade tänkt för innedelen gick bort.

Jag försökte först beställa en annan från safecast.se, men efter strul med leveransen i nästan ett halvår och otaliga mejl och telefonsamtal gav jag upp. Det kan ha varit en engångsföreteelse för jag tror de är seriösa egentligen, men de brinner nog mer för väderstationer än att sälja grejer.
 
f91jsw skrev:
Har en sån här från Clas Ohlson:

[länk]

Den har faktiskt fungerat förvånansvärt bra under 2,5 år. Inga problem alls. Den klarar ca 10 meter genom yttervägg, vindsbjälklag, och ett par innerväggar (allt i trä). Däremot klarade den inte 15 meter, så första platsen jag hade tänkt för innedelen gick bort.

Jag försökte först beställa en annan från safecast.se, men efter strul med leveransen i nästan ett halvår och otaliga mejl och telefonsamtal gav jag upp. Det kan ha varit en engångsföreteelse för jag tror de är seriösa egentligen, men de brinner nog mer för väderstationer än att sälja grejer.
Har en likadan som fingerade felfritt till utegivarna fick en nockpanna på sig....nu går de ibland.... :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.