Hej,

Vi har en stuga med liggande stockpanel från 60-talet. Jag är lite inne på att byta/klä om till liggande fjällpanel istället. Ren utseendesak. Hur hade ni gjort? Hade ni bara satt läkt på befintlig fasad och satt den nya panelen eller hade ni rivit ner befintlig eller hade ni passat på att tilläggsisolera?

Stugan är som sagt byggd 1960 och har inte mycket isolering i väggarna men å andra sidan så har vi en kamin som snabbt värmer upp hela stugan fullt tillräckligt när vi är där.

Tilläggas bör att vi ska bygga ut stugan så att vi utnyttjar en överbyggd uteplats till boyta istället.

Som sagt, hur hade ni gjort? Råd, tips... allt är välkommet.
 
Med tanke på att stugan inte har mycket isolering skulle jag passa på tillfället att tilläggsisolera. Stor risk att ångra sig senare.
 
Tilläggsisolerat förstås när man ändå har allt nere.
Även passat på att sätta nån dosa till el ute om det inte finns.

/Kent
 
Jag kan bara komma på tre orsaker att tilläggsisolera:
- energiåtgång
- komfort
- försäljningsvärde
Ser du inga problem med någon av dessa faktorer tycker jag du skall strunta i det.
Risken är ju också att du förändrar ventilationen och kan få andra problem.
 
Tilläggsisolerade min stuga från 60-talet (original 70mm isolering) med 45 mm, detta i kombination med att väggarna blev tätare gjorde stor skillnad. Men fundera på om fönster, dörrar m.m skall flyttas ut iom fasaden flyttas ut.
 
Tack snälla för er input. Det är just det där med att ångra sig senare som jag också tänker på. Jag känner egentligen inte att det behövs. Men å andra sidan så är vi där inte på vintern som det är nu. Detta eftersom stugföreningen stänger av vattnet. Men nästa höst är inkopplingen till komunalt vatten och avlopp planerat och då tänker jag mig att man kanske är där mer vintertid. Det kan ju vara mysigt att "komma ifrån" och åka dit, tända en brasa och bara koppla av. Men som sagt, jag vet inte hur jag skulle uppleva isoleringen då.

Sedan är jag lite orolig för att man sabbar något med ventilationen. Som det är idag så är det inte plast i väggarna och det har jag förstått att då ska man fortsätta med att inte ha det.

pbengtsson, skulle misstänka att vi har samma "orginal-isolering", dvs 70 mm. När du tilläggsisolerade din stuga, vad körde du på för material för att isolera? Jag har läst om något styvare isoleringsskivor som man "klär in" hela huset med och sedan sätter man läkt utanpå isoleingen och sedan panelen. Var det så du gjorde?

Tack för tipset om fönstren. Ångrar du dig på den punkten/hade det blivit snyggare? Det är klart ett extra moment och det är naturligtvis lättare att inte göra det men samtidigt så får man ju en fönsterkarm invändigt och det finns det ju inte idag.

Jag har även läst något om att man ska lägga till en luftspalt när väggen blir tjockare. Har ni hört om detta?
 
SeasideSandviken skrev:
Jag har även läst något om att man ska lägga till en luftspalt när väggen blir tjockare. Har ni hört om detta?
När jag skulle byta till ny panel på fasaden krävde byggfirman att få sätta panelen på särskild list för luftspalt, eftersom man ville göra jobbet fackmässigt. I annat fall ville man inte utföra arbetet.
 
S
nyfiken vad för särskild list det är. har du någon bild?
 
SBH
Har tyvärr inte kvar någon lös list att fotografera. Listen, som är ca 1 cm, är allmänt förekommande i virkeshandeln.
 
SBH
Ja, det verkar vara rätt dimension.
 
S
va bra att dom satta sån list. skyddar mot möss, insekter och liknade
 
SeasideSandviken skrev:
pbengtsson, skulle misstänka att vi har samma "orginal-isolering", dvs 70 mm. När du tilläggsisolerade din stuga, vad körde du på för material för att isolera? Jag har läst om något styvare isoleringsskivor som man "klär in" hela huset med och sedan sätter man läkt utanpå isoleingen och sedan panelen. Var det så du gjorde?

Tack för tipset om fönstren. Ångrar du dig på den punkten/hade det blivit snyggare? Det är klart ett extra moment och det är naturligtvis lättare att inte göra det men samtidigt så får man ju en fönsterkarm invändigt och det finns det ju inte idag.

Jag har även läst något om att man ska lägga till en luftspalt när väggen blir tjockare. Har ni hört om detta?
Original på mitt hus var fjällpanel spikat direkt på stommen med tjärpapp emellan. Då dessa hus byggdes var stockpanel det "finaste" man kunde välja, men men.
Jag rev ned hela den gamla panelen av olika orsaker, jag ville se hur väggarna mådde invändigt samt kunna lägga till några extra eluttag inne (lätt gjort då väggen var öppen), kunde även trycka i extra isolering där det saknades eller packats ihop.

På väggen satte jag 45x45 reglar med stenullsisolering och vindpapp på detta. Sedan 10mm spikläkt som följer 45x45 reglarna (då jag hade stående panel), i ditt fall så spikas 28x70 lodrätt istället om du skall ha liggande. Båda sätten bildar en luftspalt, vilket jag tycker man bör ha, tillägsisoleringen förändrar såpass mycket av väggen så det går inte att lita på att det gamla fungerade.

De lurigheter som uppstår då man tilläggsiolerar är takfoten, det gäller att behålla luftspalten intakt om vinden ser bra ut, tänk till hur man gör nederst utifall man vill spika en bärlina för ex. altan.

Att flytta ut fönster så att de livar med fasaden är absolut snyggast, sedan får man en bättre fönsternisch inne också. Men byt fönster också om det går och se till att alla ligger lika högt i överkant. Jag bytte till billiga fönster från Skånska Byggvaror, tyvärr hade de lite uddamått på 60-talet, ex 105x105 men det är ingen problem att ha en drevmån på 5cm...


Att riva gamal stockpanel är enkelt och har du tur kan det finnas någon i området som vill ha den och då river den åt dig. Att riva kanske tar en dag per vägg och man lär sig mycket om huset samtidigt.
 
pbengtsson skrev:
Original på mitt hus var fjällpanel spikat direkt på stommen med tjärpapp emellan. Då dessa hus byggdes var stockpanel det "finaste" man kunde välja, men men.
Jag rev ned hela den gamla panelen av olika orsaker, jag ville se hur väggarna mådde invändigt samt kunna lägga till några extra eluttag inne (lätt gjort då väggen var öppen), kunde även trycka i extra isolering där det saknades eller packats ihop.

På väggen satte jag 45x45 reglar med stenullsisolering och vindpapp på detta. Sedan 10mm spikläkt som följer 45x45 reglarna (då jag hade stående panel), i ditt fall så spikas 28x70 lodrätt istället om du skall ha liggande. Båda sätten bildar en luftspalt, vilket jag tycker man bör ha, tillägsisoleringen förändrar såpass mycket av väggen så det går inte att lita på att det gamla fungerade.

De lurigheter som uppstår då man tilläggsiolerar är takfoten, det gäller att behålla luftspalten intakt om vinden ser bra ut, tänk till hur man gör nederst utifall man vill spika en bärlina för ex. altan.

Att flytta ut fönster så att de livar med fasaden är absolut snyggast, sedan får man en bättre fönsternisch inne också. Men byt fönster också om det går och se till att alla ligger lika högt i överkant. Jag bytte till billiga fönster från Skånska Byggvaror, tyvärr hade de lite uddamått på 60-talet, ex 105x105 men det är ingen problem att ha en drevmån på 5cm...


Att riva gamal stockpanel är enkelt och har du tur kan det finnas någon i området som vill ha den och då river den åt dig. Att riva kanske tar en dag per vägg och man lär sig mycket om huset samtidigt.
pbentsson, tusen tack! Det här hjälper mig super mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.