Hej, bra sida det här. Hittar mycket intressant och nyttig läsning om att bygga hus. Vi är starkt intresserade av att bygga ett Svanen ifrån Fiskarheden men vill köpa all entreprenad av dom(alltså helt nyckelfärdigt med platta). Dock skulle vi stå för samordningen då "det inte alls var mycket att oroa sig för." Vi undrar om det finns någon som har byggt på detta vis med Fiskh? Hur mycket landade priset på? Hur mycket arbete och koll måste man själv ha?(Varken min sambo eller jag är inga husbyggare direkt). Tacksam för svar eller kommentarer angående denna fråga.
 
Hej Ericus!
Håller med dej om att detta är en himla bra sida (har själv precis upptäck den). Min sambo o jag har bestämt oss för att bygga ett Fh. Har du/ni begärt ngn offert från dem vad det gäller en total entreprenad? Vi själva har tänkt att FH ska stomresa huset åt oss och sedan göra en hel del själva :-/ får se hur mycket man orkar :)
Var har ni tänkt bygga?

//Kias
 
Hejhej..

Vi är oxå inne på att bygga ett Fiskarheden, men vi ska göra en hel del själva. Sitter i fundering om man ska ta stomresningen själva eller om vi ska anlita våran egen snickare till detta...

När jag pratade med Fiskarheden villan och frågade vade tt nyckelfärdigt hus låg på sa han cirka 1,5, frågade inte vidare vad det var som ingick i det priset. Men jag ska begära en ordentlig offert nu när vi iaf nästan har bestämt oss för dem. :)

Vi är inne på att bygga ett "Doppingen" eventuellt med lite ändringar på planlösningen. Som jag har räknat grovt kanske vi kan bygga huset för 1,5- 1,6 då med tomt och allt...

Ltcka till!
 
Morsning på er alla,

Det känns alltid lika kul när man ev har bestämt sig och framför allt i sådana här stora beslut :)

Vi har fått ett pris på leveransspec. nu av FH med en modifierad planritning på vårat Lommen men vi har nog tänkt att FH ska stomresa huset åt oss, vad jag har hört av erfarna snickare så går det både smidigare och snabbare med leverantören som gör detta men o andra sidan vem har bråttom eller ;)

// Kia
 
Ericus, när någon säger att det inte är något att oroa sig för skulle jag dragit öronen åt mig. Om du har någon erfarenhet av samordning så är det säkert inga problem annars kan det bli problem och då är det dina problem inte Fiskarheden. Jag vill inte måla faan på väggen, men fundera om inte en totalentreprenad är det bästa!

Lycka till!
 
Hej!

En mycket bra sida detta.
Har försökt att syna igenom de flesta trådarna på forumet ett tag nu.
Intresset för dessa frågor aktualiserades vid köpet av en tomt.
Har varit intresserad av FH(Domherren),har dock en kompis som har en firma som bygger hus som påstår att FH har stora problem vid slutbesiktningen av sina hus.
Annars var tanken att kompisens firma skulle sköta allting och att jag bara skulle köpa byggsatsen.
Vad detta berodde på visste han inte så jag ska försöka få tag på en referens och höra lite om de har haft några problem.
Annars lutar det nog åt Älvsbyhus.
 
Sitter och funderar lite..

Vi har varit inne på Fiskarheden villans "Doppingen", men nu börjar jag tveka?! Den är 84kvm på båda planen en 1 1/2 plans villa.... Är det för litet? Hur stort är det, ska man gå upp en storlek tilll Huset "Svanen" som är 92,8 kvm på båda planen?

Vi är en liten/stor familj kan man säga. :) två vuxna en liten och 2 varannan helg plus lite till barn alltså ibland fem i familjen, troligtvis blir det säkert en till om några år.

Vad tror ni? Har fastnat för "Doppingen" men man kan säkert gör aom "Svanen" så det liknar den?!
 
Hej vi har inte varit in i ett svanen men i en asken som hjältevads bygger den är 96 uppe och 96 nere. Det var mycket luftigt och bra med utrymme. Som det låter med eran stora familj skulle jag nog bygga ordentligt./Lycka till!
 
Hej på er.

Har i stort sett precis färdigställt en FH (tärnan med svanens undervåning).
Vi har gjort åtagande 3,5 golv & badrum själva. Resterande åtagande har gjorts av rekommenderade hantverkare från FH.


1. Material och leveranser.
Har funkat bra och vad jag kan säga om FH, så är det bara gott, leveranser som kommer i tid, saker som fattas, levereras omgående, m,m. trevlig och kunnig personal.
Säljare har dock lyst med sin frånvaro, lite väl mycket.
Dock har det framkommit en del överraskningar, t ex
* så ingår det ingen lucka till fördelaren till golvvärmen !!
* så har vi fått en renslucka i tvättstugan ( som i sig är klokt), som vi skall sätta igen med nån slags lucka och som medförde att vi fick sätta dubbla gips på dessa väggar själva (ingick inte i snickaren åtagande )!!
* ovanför röranslutningarna (i tvättsuga) i taket gapar ett hål utan panel m,m !!
Inga stora saker, men det hade inte gjort nåt om man vetat om dem innan man började.

2. Att bygga själv.
Vi är inga hantverkare, men har en del i släkten att tillgå. Men det är mer än man tror att göra, vissa saker kräver proffsverktyg för att få rätt fininsh, det är inte bara att panela och lista, på vissa ställen kansske det krävs att man klyver brädor m,m, inte så lätt för en novis !
Många "detaljer" är inte medtagna i åtagandena, så det finns risk för diskussion om ves som gör vad (om man lejt bort vissa åtaganden).
Man får också vara med och se hela bygget, vilket för mig varit positivt, då vi kunnat påpeka en del fel som gjorts, tidigt i processen

3. Hantverkare.
Vi har anlitat grund, el, målning inne, vvs och snick av FH.
Alla har skött sig exemplariskt, utom snickaren, dyker inte upp när han ska, skulle vara klar för midsommar, fortfarande saker kvar att göra (här står man rätt ensam, ingen hjälp från FH), slutfakturan kom i början av Juli (kan han glömma hehe), men betalas när han är klar.
Vi kollade referens på snickaren och fick goda vitsord, tyvärr är han inte med i samma team längre.....
Vidare har jag under bygget påvisat flera grundläggande husbyggardetaljer, som borde vara rutin, men inte utförts. Då jag påvisat dessa har de rättats till (tur man har släkt och vänner som är snickare, och att man inte heller kan sova av oro, och läser ritningarna istället).
Vi har haft slutbesiktning som blev *Underkänd" pga grundläggande fel, som skall rättas till, inga stora ingrepp, men ändå, detta har jag påvisat tidigare, och snickaren svara att det inte behövs (seriöst, eller ).

Kontentan.
FH har bra material, sköter sina åtaganden mot kunder, vad det gäller tider och leveranser, men när det blåser lite kallt sticker dom inte ut näsan, utan man får klara av det själv, det kan ju vara lite svårt att diskutera snickeri med en snickare som bör veta bäst
Så det som man ska säkerställa (hur man nu gör det) är att man kan lita på sina hantverkare och att de utför jobben enligt branchens regler......

vidare så kan jag säga att jag vet om ett flertal FH villor som inte har haft ett enda problem, fått flytta in i förtid m,m
 
Hej Lasseman!

Vart har ni byggt någonstans?
 
Hej Grim.

2 mil söder om stockholm.

/L
 
Hej E.P

Tyvärr kan jag nog inte hjälpa er med det, eftersom jag inte valt nyckelfärdigt, så är det svårt att svara på, men den frågan borde du be säljaren att svara på 'skriftligt' så kan ni undvika ev konstigheter i slutet.

De överraskningar som vi mötte var de jag beskrev tidigare, och att det blev lite svårt att skilja på vilken åtagande vissa saker ingår i ( i vårt fall, gavelspetsar mot balkong, dessa lämnades helt öppna, hängande, det slutade med att jag , med hjälp av en snickare fixa till det, ca 300 kr mtrl + 4 timmars jobb )

Ang grund, så är det ju alltid svårt att sätta ett pris utan att ha undersökt marken, men jag mötte upp grundentreprenören ett par veckor innan start och fick ett tilläggspris på ca 25 000 ( + ca 190 000, som var priset från FH ), vilket lät rimligt, ansåg vi. I detta ingick rivning av en gammal grund + exra fyllning + extra rördragning (15 m).
Till detta så bad vi också grundkillarna göra lite extra jobb, så det slutade med ca 40 000 extra, totalt 230 000 kr .

Vad jag också lärt mig, och 'INTE' rekomendera andra att göra, det är att vi gjorde åtagande 3,5 vad gäller snickeri, och i dessa åtaganden är det i stort sett bara finish-jobb, både ute och inne. Det innebär att jag har fått 'rädda' snickarnas alla 'misstag, lathet......slarv' m,m. detta har gjorts av mig, svärfar och svåger under mycket svordomar (de är båda snickare själva), i efterhand så hade jag nog valt att göra mer invändigt, och inget alls utvändigt (tror jag), också att vissa arbeten kräver rijktigt bra verktyg, nu har jag haft tur att jag kunnat låna mycket av verktygen, såsom spikpistol, plåtsaxar, ger&kap m,m. jag prövade att klippa vindskiveplåtar med en biltema-plåtsax (ca 50-70 kr), vilket inte gick alls, jag förstörde den plåten, men med den saxen jag låna (ca 1000 kr kostar den), så gick det utmärkt.

MVH
/L
 
Hej,
Vi kommer antagligen att bygga med fiskarheden, men funderar på vilka åtaganden vi ska göra, vi hade tänkt att lägga golv, måla och åtagande 5 själva. Exakt vad är det som man behöver göra i åtagande 5?

Mvh
/Maria
 
Hej.

För att ta reda på åtagande 5, så är det beskrivet i FH's katalog, egentligen den sista punkten "montage av samtliga i standardleveransen ingående komponenter".
Men eftersom vi inte har nån lucka till golvvärme-fördelaren och inte heller till den renslucka som hamnat i tvättstugan, vidare så har vi problem i tvättstugan, då rören kommer ner från taket (kanske beror på vvs-montör), och där går det inte att panela, så där krävs nån typ av inbyggnad med inspektionslucka ?. Om en snickare hade åtgärdat dessa saker i åtagande 5 vet jag ej.

om man inte heller har satt taklist så kan jag meddela att det är ganska knepigt (vi har laserade lister, så man kan inte fuska för mycket med latex), speciellt på övervåningen i snedtaket, detta kräver också ganska bra verktyg, med fin klinga eller en bra gersåg, då man vill ha fina snitt i geringarna.

/L
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.