Ge mig gärna råd vilken shuntautomatik jag bör välja.

Jag har en Vedex 3000 med 1000liter acctank en ESBE shunt (90graders virdningsvinkel).

Vad jag förstått så är det att föredra en shuntautomatik med innegivare.

Jag vill också ha en möjlighet att begränsa max framledningstemp samt gärna möjlighet till nattsänkning.

Dela med er av era erfarenheter.

Mvh

Mikael
 
Vill du snåla så har jag en begagnad Landis och Gyr att sälja ;)
 
Jag kör natt sänkning och har mer kvar i tankarna efter jag började med det.
Automix 20 har det som standard tror den är billigare än termoventilers
 
Har själv en Automix 20 med innegivare och den har fungerat förträffligt. Skönt att bara kunna sitta och se på när shunten rör sig av sig själv ;)
 
Hej !
Jag byggde en shuntregulator med innegivare och temperatur begränsare på framledningen. Det som sköter allt är en PIC-processor som styr en ESBE 90-graders shunt med ett ESBE 60 ställdon.
Har även olika temperaturkurvor för vardagar och helger inkl nattsänkning och jag håller med om att nattsänkning minskar energi behovet.

Mvh Peter
 
När man kör från tank, och det gör man ju oftast, finns det inte någon anledning att inte ha nattsänkning.
Att de skulle vara fel när man vedeldar är en överlevd tanke från den tid, då man eldade ved rakt ut i behovet, så att säga, utan mellanlager.
 
apersson850 skrev:
När man kör från tank, och det gör man ju oftast, finns det inte någon anledning att inte ha nattsänkning.
Att de skulle vara fel när man vedeldar är en överlevd tanke från den tid, då man eldade ved rakt ut i behovet, så att säga, utan mellanlager.
Njaee,
kör man med golvvärme är det ganska meningslöst med nattsänkning tycker jag, speciellt om man har ingjutna slingor. Det blir ett väldigt svajande på innetempen eftersom golvvärmen är så trög, på samma sätt som det blir svajjit med golvvärme och braskamin.
 
Jag köpte en Automix 20 till min gamla farmor, osh den verkar funka bra.
http://www.acaso.se/svensk/produktblad/AUTOMIX%2020%20(SE)%200505.pdf
finns med 7 eller 9 timmars nattsänkning (ingen ställbar klocka dock, utan man ställer om knappen när man vill att den ska börja sänka, och så upprepar den detta automatisk var 24:e timma) Den kan även begränsa framledning + att man kan ange min. framledning. Den var lite dyrare än Thermomaticen, men Automixens rumsgivaren är snyggare tycker jag.
 
Hocke skrev:
Njaee,
kör man med golvvärme är det ganska meningslöst med nattsänkning tycker jag, speciellt om man har ingjutna slingor. Det blir ett väldigt svajande på innetempen eftersom golvvärmen är så trög,  på samma sätt som det blir svajjit med golvvärme och braskamin.

Håller med. Ingjuten golvvärme och nattsänkning..... glöm det.

Men har man radiatorer med hög framledningstemp så är nattsänkning säker något att satsa på.
 
Jovist men då får du onödigt hög returtemperatur 99 % av tiden vilket försämrar skiktningen vilket minskar tankens lagringskapacitet...
 
Du klarar dig knappast med 40 grader när det blir kallt.

Vi antar att du har ett tvårörssystem dvs alla element parallellt om du då skickar ut 50 gradigt vatten och alla termostater utom en stänger kommer hela flödet att passera det elementet och kylas väldigt lite och du får ganska hett vatten tillbaka i returen. Bättre är då att skicka ut kanske 30 gradigt vatten. Rören till elementen ger också en del värme, som är oönskade förluster då du inte behöver något värmetillskott tex vår och höst.

Sen har blandningsventilen en mycket sämre reglerfunktion än en elektronisk regulator. Det innebär att om du ställt den på 50 grader så kanske vattnet ut bara blir 40 när tanken sjunkit till 50...

Du ska absolut välja en shuntstyrning med inomhusgivare, och ställa minst ett element fullt öppet i närheten av tempgivaren. Begränsa bara elementen i rum som annars skulle bli för varma. På så vis får du lägsta möjliga temperatur på både fram och återledning.
 
Kribban2 skrev:
Om man nu väljer en shuntstyrning med inomhusgivare hur skall då radiatortermosteterna stå? Fullt öppna o inomhusgivaren styr tempen eller?

//K
Tempen i huset ska styras av shuntstyrningen o termostaterna ska ändast ses som en max begränsare av innetempen.. Först öppnar du alla termostater fullt sen stryper du de ratiatorer i rummen där det blir för varmt så du får den tempen du vill ha via shuntstyrningen.. Efter detta kan du ställa termostaterna så dom stänger vid t.ex 1° övertemp.. Då får du så lägsta returtempen för att det aldrig går ut vamare vatten än nödvändigt för att hålla vald innetemp.. I rummet där innegivaren sitter ska det inte sitta nån termostat som kan strypa o rummet bör vara på norrsidan t.ex hall..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.