Färdiga ytor är färdiga ytor för att användas, dvs allt är klart.

Men som du beskriver det skulle jag gjort rubbet själv, taket är ju lätt, att jag sen avskyr att måla är en annan sak men med bra spackel och färg så löser det sig. Rörande takfärg så titta på Beckers eller Nordsjö, de funkar.
Spackel så de välkända fabrikaten, inte lågpris för det är att slänga iväg pengar.
Snickerifärg, där gilalr jag faktiskt den som Jula säljer, den går att jobba med.

/Kent
 
Bara en trångsyn person skulle förutsätta att man är inkompetent bara för man hyr in en målare. Jag gissar på att jag är betydligt mer kompetent än dig... jag är utbildad möbelsnickare, har renoverat badrum från grunden, satt kök, byggt egendesignad friggebod, lagt tak, lagt sten, byggt damm, byggt uterum, byggt staket, renoverat tågvagnar, lagt klinker, ljudisolerat rum, byggt hembio, byggt ut mitt förra hus, gjort väggmålningar, dragit el, fixat med VVS, lagt golvvärme med mera... och jag jobbar inte längre som hantverkare eftersom jag avskyr att göra saker till människor jag inte känner. Men svårt är det knappast... men det beror väl på hur händig man är och hur intelligent man är. Du verkar tro att du är partikelforskare bara för du kan spackla en vägg bättre än tant Agda.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bästa DanielF, det var inte min mening att få Dig upprörd, men med all den kunskap du själv har, kan man undra varför du behöver hjälp, med att räkna ut tid och pris, på ett ganka enkelt jobb, som ingen här sett eller vet något om. Det finns all anledning att fixa till dessa gamla charmiga läenheter, som oftast ligger nära centrum, så varför inte bifoga några bilder. Jag är säker på det finns ett stort intresse på Forumet för din fråga, då det oftast är unga mäniskor som söker dessa lite mindre lägenheter, men oftast dyra p g a läget.
 
S
saturnus skrev:
Bara en trångsyn person skulle förutsätta att man är inkompetent bara för man hyr in en målare. Jag gissar på att jag är betydligt mer kompetent än dig... jag är utbildad möbelsnickare, har renoverat badrum från grunden, satt kök, byggt egendesignad friggebod, lagt tak, lagt sten, byggt damm, byggt uterum, byggt staket, renoverat tågvagnar, lagt klinker, ljudisolerat rum, byggt hembio, byggt ut mitt förra hus, gjort väggmålningar, dragit el, fixat med VVS, lagt golvvärme med mera... och jag jobbar inte längre som hantverkare eftersom jag avskyr att göra saker till människor jag inte känner. Men svårt är det knappast... men det beror väl på hur händig man är och hur intelligent man är. Du verkar tro att du är partikelforskare bara för du kan spackla en vägg bättre än tant Agda.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bästa DanielF, det var inte min mening att få Dig upprörd, men med all den kunskap du själv har, kan man undra varför du behöver hjälp, med att räkna ut tid och pris, på ett ganka enkelt jobb, som ingen här sett eller vet något om. Det finns all anledning att fixa till dessa gamla charmiga läenheter, som oftast ligger nära centrum, så varför inte bifoga några bilder. Jag är säker på det finns ett stort intresse på Forumet för din fråga, då det oftast är unga mäniskor som söker dessa lite mindre lägenheter, men oftast dyra p g a läget.
För att jag just brukar göra det själv. Jag gissar på att en dedikerad målare gör det fortare än mig och jag vet inte hur de räknar på pris och tidsåtgång. Jag jobbar för mycket själv och har för mycket annat att göra för att orka/hinna göra det själv. Det finns så mycket annat som måste fixas...

Nu är detta innan jag rev ut rubbet... vet inte om det säger så mycket.
http://www.minhembio.com/Badguy/322455/
http://www.minhembio.com/Badguy/322456/
http://www.minhembio.com/Badguy/322457/
http://www.minhembio.com/Badguy/322458/
http://www.minhembio.com/Badguy/322459/

Btw, den må ligga i en större stad men den är inte så liten... en 3:a på 71kvm.
 
Redigerat:
som utbildad möbelsnickare DanielF har Du säkrat framtiden, för det gäller att ha idèer och nytänkande, din egentillverkade stereobänk vittnar om detta. Tvivlar på att Bruno Matsson kan matcha detta, helgängad stång................

ps, Du tiggde om det....ds Höj och sänkbar....toppen...var blir IKEA av..

bild
 
Redigerat:
DanielF>Där är en del pyssel, milt sagt.
Spontant, låt en elektriker titta över det innan, ser ju inte ut finnas JFB så in med det och lite fler uttag sen.

Det där är inget kul alls att måla, det är ju nischer och vrår överallt vid element och hur har du tänkt dig hitta en målare skall bara vill grunda där? De vill stryka rubbet så de kan ansvara för att det ser bra ut med.

Vem skall stryka fönster? Bara där är det en del jobb och så vidare...

Vidhåller faktiskt att det är bättre om du målar själv, taken är det minsta bekymret här, hur man får det snyggt på andra ställen är värre, t ex runt element, fönster osv osv

/Kent
 
S
snickarboden skrev:
DanielF>Där är en del pyssel, milt sagt.
Spontant, låt en elektriker titta över det innan, ser ju inte ut finnas JFB så in med det och lite fler uttag sen.

Det där är inget kul alls att måla, det är ju nischer och vrår överallt vid element och hur har du tänkt dig hitta en målare skall bara vill grunda där? De vill stryka rubbet så de kan ansvara för att det ser bra ut med.

Vem skall stryka fönster? Bara där är det en del jobb och så vidare...

Vidhåller faktiskt att det är bättre om du målar själv, taken är det minsta bekymret här, hur man får det snyggt på andra ställen är värre, t ex runt element, fönster osv osv

/Kent
1. Jag tar ner elementen och kopplar ett U under tiden. Då kan jag passa på och rengöra elementet.
2. Ingen jävel ska stryka fönsterna, det är ju plastprofiler. :D
 
S
kolla hur lister ser ut. ser dom skit ut kan du sätta nya. eventuellt dörrar om dom ska bytas.

du kan även täcka in allt golv eller om det ska bytas slipper du det

du gör såna arbeten så att målaren bara tar betalt för målning och matrial
 
S
saturnus skrev:
som utbildad möbelsnickare DanielF har Du säkrat framtiden, för det gäller att ha idèer och nytänkande, din egentillverkade stereobänk vittnar om detta. Tvivlar på att Bruno Matsson kan matcha detta, helgängad stång................

ps, Du tiggde om det....ds Höj och sänkbar....toppen...var blir IKEA av..
Tiggde? Skulle det vara en förolämpning?
Du vet ju inget om mig och mina möbler. Du såg min hifi-bänk som har en enkel design, är det fel på det? Den är funktionell och passar mina behov. Jag har ingen möbelverkstad i sovrummet om du trodde det.

En annan har ju avslutat en akademisk utbildning på universitetet så man kommer slippa måla tak tills man blir sjukpensionär... :D
 
S
SBH skrev:
kolla hur lister ser ut. ser dom skit ut kan du sätta nya. eventuellt dörrar om dom ska bytas.

du kan även täcka in allt golv eller om det ska bytas slipper du det

du gör såna arbeten så att målaren bara tar betalt för målning och matrial
Öh, läs tråden en gång till...
 
Lägenheten ser jättetrevlig ut DanielF, är det i Malmö-Lund så är den också eftertraktad, förmodar det är 50-talhus. Jo DanielF, visst har Du det förspännt som akademiker, det finns massor av jobb inom den offentliga sektorn, som har till uppgift att suga upp alla dessa akademiker, om Staten nu skall få möjlighet att få tillbaka något av alla bidrag och övriga kostnader för dessa utbildningar. Men snälla du, se inte ner på andra mäniskor som inte är utrustade med den hjärnkapacitet du har begåvats med, för mig är alla mäniskor lika värda.
 
DanielF skrev:
1. Jag tar ner elementen och kopplar ett U under tiden. Då kan jag passa på och rengöra elementet.
2. Ingen jävel ska stryka fönsterna, det är ju plastprofiler. :D

men Du behöver väl inte sätta något U mellan stigarrör och retur, det finns avstängningar på båda rören.

Jo jag noterade också att fönsten var utbytade, = bra
 
S
jaja du har redan blåst ut det mesta. och finns inget nytt golv än?
då är det ju bara spackla å spruta och sedan någon eventuellt tapet eller fondvägg.

gör du det till svartjobb så kan du inte klaga sen på ytfinish.
skriv kontrakt på allt som ska göras
 
S
saturnus skrev:
Lägenheten ser jättetrevlig ut DanielF, är det i Malmö-Lund så är den också eftertraktad, förmodar det är 50-talhus. Jo DanielF, visst har Du det förspännt som akademiker, det finns massor av jobb inom den offentliga sektorn, som har till uppgift att suga upp alla dessa akademiker, om Staten nu skall få möjlighet att få tillbaka något av alla bidrag och övriga kostnader för dessa utbildningar. Men snälla du, se inte ner på andra mäniskor som inte är utrustade med den hjärnkapacitet du har begåvats med, för mig är alla mäniskor lika värda.
Jag brukar inte se ner på folk, jag använder bara de medel som jag besitter när jag blir provocerad.

Jag har knappt hunnit titta så noga på elementen då jag fick tillträde igår. Det var liksom bara raka vägen från mäklaren till lägenheten och börja demolera. Har inte varit där idag och kommer inte få tid förrän på torsdag...

Hela trådens syfte var att få en uppfattning om vilket pris det rör sig om så man vet vad man har att förvänta sig inför diskussioner med olika målare.
 
Du har helt rätt att en duktig målare gör jobbet snabbare, speciellt spacklingen är de riktigt duktiga på.
Min målare tog jag in på rekomendation och lät han gå löpande, det gjorde att om jag hade tid kunde jag hjälpa till och få ner priset ytterligare. Just måleri ser jag ingen vinst i att ta in fastpris på då jag tycker risken är liten för lurendrejeri, det går inte mycket material heller.

Mina förutsättningar var allt utblåst, gips på väggarna, uppdraget var att måla fönstersmygar, spackla väggar och sätta "microlit" samt måla väggar, tog ca 2v för en kåk på 200m2 i två plan.
Jag fick köpa vilken färg jag ville bara han fick köpa spackel som han var van vid att hantera.
Färg och färdigmålad "microlit" (är inte glasfiber i den från flugger) samt lim gick på ca 7000Sek.

Så hittar du en bra målare så kör löpande. Om du skulle lägga 100h kanske målaren lägger 70h men med ett helt annat resultat (till det bättre).

Kanske inte mycket till hjälp men lite funderingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.