Hej allihop!

Vi håller på och budar på ett jättefint hus som har våran drömplanlösning, läge osv..

Det finns dock ett problem.
Själva huvudbyggnaden är det murad grund, med källare. Dock finns en utbyggnad om ca 50kvm. Som de ställt på plintgrund. Plintgrunden har sättningar om någon centimeter precis intill den murade delen av huset. Alltså den "ursprungliga" byggnaden som fanns innan de byggde ut.

Går det att resa? Enligt nuvarande ägarna till huset har inte huset sjunkigt något under de 7åren som de bott där. Men det kan man ju inte veta om det är sant. Tillbyggnaden är gjord 1993 och har sjunkit säkert 3cm!

Är det risk för att det kommer att sjunka mer? Eller kan det ha "satt" sig färdigt och man kan börja resa det igen nu, (dock med nya plintar som går ända ner till berg, eller i alla fall frostfritt). Eller finns det risk för att man belastar den redan tyngda marken ännu mer med en ny plint, med tvärbalk under bjälkarna, eller murning. Vilken lösning det än blir, så känns det som att risken finns att de också börjar sjunka..

Är livrädd för kostnaden för pålning osv..

Är detta en stor risk eller är jag med nojig än nödvändigt?

Någon som har erfarenhet av detta eller jobbar med den här typen av arbetsuppgifter?

Är tacksam för råd och hjälp av er på detta underbara forum!

Mvh Glenn
 
Hej, Glenn!

Detta är mycket svårt att svara på via nätet, men...

Ja, det finns risk att det sjunker mer om du inte gör något, jag skulle inte lita på försäljaren.

Ja, utbyggnaden kan ha "satt sig klart"

Ja, det kan hjälpa att gjuta nya plintar, men det är inte lätt och det kanske inte hjälper.

Mitt bästa råd är att anlita en fristående konsult (typ grundexpert/konstruktionsingenjör) som åker ut och tittar på problemet, om ni är seriösa med att köpa huset. Det kostar några tusen, men det är det värt!

Jag hade aldrig köpt huset utan expert som berättar vad problemet är och vad det kostar att fixa det, om det ens går.

Lycka till!
 
Förstår att det är väldigt svårt att svara på detta via Internet. Men jag tackar för att du försöker Danneå.

Jag tackar för tipsen och tar till mig informationen! Ska nu se hur vi skall gå tillväga.

Fler tips välkomnas såklart!
 
Har du något tips på företag eller myndigheter som håller på med konstruktioner och dyl. Googlar men hittar nada.. =)
 
Att bygga en tillbyggnad på plintar intill en existerande grund med källare är en riskkonstruktion, så länge inte allt står på samma berg. Med så olika konstruktioner kommer markförhållandena att påverka olika delar av huset väldigt olika.

Jag har en gång bott i ett hus där en tidigare ägare gjort så, med dåligt resultat. Lösningen blev att mura upp på en ny gjuten grund, vilket givetvis inte är gratis. Det kan krävas att grunden pålas och då blir det ju ännu dyrare.

Dessutom kan ju sättningarna ha medfört följdskador som ni inte ser, och dessa kan ni glömma att få klassade som dolda fel, eftersom orsaken till felen är högst synlig.

Jag är ingen expert, men har tillbyggnaden sjunkit hela 3 cm så tycker inte jag det låter som en vanlig initial sättning som sedan stannar av, utan markförhållandena låter tveksamma, och även ifall det nu skulle stämma att det varit lugnt ett tag så kan ovanligt djup tjäle en vinter, eller ovanlig torka, etc. sätta fart på saker igen

Sedan är det ju så att vissa saker kan vara värda ett köpa även om det finns problem, ifall priset anpassas till problemen på ett bra sätt.
 
Det går ju att lyfta och justera in igen men frågan är ju som sagt varför det har rört sig
 
Hela skiten står på lera.. Har ingen aning om hur långt ner det är till berget heller. Men i nuläget står hela skiten på lera. Sambon är överlycklig över huset men verkar inte se problemen på samma sätt som jag. Gör. Med tanke på hur annat kan påvärkas av sättningarna, typ elkablar och dyl. Elkablarna kan ju hålla på att klämmas eller så är dom väl som fiolsträngar.. För rört sig har det gjort! Det är träligt när man inte är så värst superkunnig heller som i mitt fall..

Är det kommun som har anteckningar om markförhållanden och om man vill ha dit et grundexpert, vem ringer man då?

Tusen tack för eran hjälp!
 
Är i samma situation som dig, med den skillnaden att jag äger ett sånt där hus...

Min erfarenhet hittills är att det är väldigt svårt att hitta någon som vet hur man lyfter och riktar ett hus. De flesta kräver minst att du gjort en geoteknisk undersökning så att man mer säkert kan veta vilken slags mark huset står på.

För plintgrunder kan det vara så att dränering saknas. Det gör marken som plintarna står på kan vara "sur" under längre perioder, speciellt om snösmältningen tar lång tid.

Mina plintar har visat sig stå på ett decimeter tjockt lager sand. Vilket i mitt tycke inte verka bra alls. Men sånt vet man ju givietvis inte förrän man grävit upp...
 
Det kan ju vara så att om hela tyngden står på endast några plintar så kan kanske en sula med murad grund var en lösning. Därefter lyfter man huset med domkrafter och järn balk. Men som sagt orsaken til att husdelen har sjunkit måste utredas. Vill man dessutom se om det fortfarande rör sig så finns det speciella glas som limmas mellan de två hus delarna så man kan se när de spricker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.