Hej,
Fick en NIBE bergvärmepump installerat för någon månad sedan och det fungerar jättebra med alla mina element. Samtidigt fick jag en NIBE shunt förberett (kopplat till värmepumpen så att det kunde kontrollera som en "andra värmesystem") för golvvärme till en ny badrum. Badrummet har nu blivit klar, så det var dags att starta shunten.

Men trots att jag har konfigurerat det andra system att ha en mycket lägre "max framledningstemperatur", och lägre värmekurva, tycker jag att (utifrån temperatur sensorerna) är det fortfarande väldigt varmt vatten som går runt. Bergvärmepumpen har automagiskt vridit shunten till 0 så att det är tillförs ny varmvatten (vilket känns rimligt), men returen från golvvärmen går ihop med returen från elementen och den "andra" ingång till shunten (vilket är enligt alla installationsskisser).

Det jag inte förstår är hur är detta tänkt att fungera när jag har 50 graders vatten i returen från element och 30 graders vatten i returen från golvvärme och de kommer tillbaka till samma ställe? Kommer inte det att blir nära 50 graders vatten som går tillbaka in i shunten och därmed kommer golvvärme vattnet aldrig kommer när i närheten av 30 grader, trots att shunten är i princip stängd?

Eller har jag missförstått det hela?

Tack på förhand

Chris
 
Är det kopplat enligt Nibes schema så ska det fungera. Är shunten stängd så kommer flödet att cirkulera i golvvärmeslingan med hjälp av golvvärmens cikulationspump. Om golvvärmen kallar på värme så öppnar shunten och spär på med varmare vatten från tilloppsröret (samma som till radiatorerna).
Om det går ut för varmt vatten så kan man misstänka att shuntmotorn är felkopplad, så att den öppnar när den ska stänga och tvärtom.
 
Returen från element och VVB skall anslutas efter (nedströms) T-kopplingen till golvvärmeshunten.

Retur från golv -->>(T-koppling till GV Shunt) --->>(T-koppling retur från element)-->>(Retur till VP)<<--Retur från VVB
 
Tack för svaren. Jag har studerat Nibes anvisningar och jag tycker att allt ser ut som det ska. Någonting jar har märkt är att när värmepumpen i sig prioritera varmvatten eller inget, då cirkulera vattnet bra i den sekundära kretsen, och temperaturen på från och tillbaka är ganska lika (och lägre än primära kretsen). Men när primära "gå igång", då ökar temperaturen i "returen" till shunten enormt snabbt till de 50+ grader som jag har i element, och såklart går den ut från shunten också. Därmed ökar temperaturen i golvvärmen jättemycket trots att shunten är "stängd" så att den ska bara återcirkulera.

Här är en bild som jag hoppas visar det viktiga. 404555_2862986446246_1007253948_32335349_1545038948_n.jpg
 
Nu kanske det finns olika shuntar från Nibe, men på min (som ser exakt likadan ut) är anslutningar upptill och till höger skiftade.

Dvs, returen från golvet kommer in där uppe på din bild, och matningen från värmepumpen kommer in från höger.

När min shunt står på noll tillförs det inget nytt hetvatten till golvet.

Jag skulle nog tro att din shunt är felansluten.
 
Det kan vara rätt, eller så kan det vara fel.. Har du ett shuntpaket som heter ESC40/41 och en värmepump som heter 1245 så är det rätt. Har du en värmepump som heter 1150 eller 1250 och ett shuntpaket som heter ESV21 så är det fel kopplat
 
Hej, det är en 1245 med en ecs40.
 
Då är det rörmässigt rätt kopplat. Det kan vara så att shuntmotorn jobbar på fel håll. Det är inte säkert att 0 betyder stängd i detta fallet. Prova att ställa om till manuellt genom att ändra den lilla "skruven" på motorn till handkörning. Sen vrider du shunten till 10. Om framledningen sjunker då så behöver man skifta öppna/stäng signal till motorn.
 
chrisj skrev:
Hej, det är en 1245 med en ecs40.
(Och min är en 1150 med ESV21, vilket förklarar saken..)
 
Har läst om nått liknande problem och det berodde på att Nibe shunten hade så pass mycket läckage att den spädde på värmen fast den var stängd. Tror det var bättre med annan shunt och separat styrkort.
 
Nja, returen från golvvärmen kommer ju före returen från radiatorerna så det ska fungera. Däremot så finns det som tidigare har sagt två troliga fel. Antingen är shuntmotorn felkopplad så den öppnar när värmpumpen tycker den ska stänga (det åtgärar du genom att skifta två trådar på styrkabeln). Men prova som sagt först att manuellt vrida shunten till de båda ändlägena och studera temperaturerna i golvvärmekretsen.

Shuntarna i ecs40 är usla, det är stort inre läckage vilket gör att även om shunten är stängd, dvs. bara tar returvatten så trycks det igenom vatten från tilloppet från den första cirkulationspumpen. Är det det som är problemet så ska du reklamera den via din installatör.
 
Hej,
Tack för tipsen. Jag skruvade av shuntmotorn igårkväll, och då tycker jag att det såg ut som det hade satts på 90 grader fel -> alltså 0 på motorn motsvarade 10 på själva shunten. Det är inte bra :) (Idiotrörmokare som förberedde den innan jag fick själva golvvärmen).

Så nu testar jag "manuellt". Jag har shunten installd på 0, och utgår ifrån att det betyder att man bara ska cirkulera, inte spä på mer varmt. Rätt?

Då ser jag att det cirkulera fint tills att det primära pumpen går igång, och då ökar temperaturen jättesnabbt. Så antingen
1) Jag har förstått shunten fel, och 0 betyder spä på allt och cirkulera inget
2) Det läcker som in i helvete genom shunten.

Smurfen och Mexitegel som säger att shuntarna i ecs40 är usla -> menar ni att det finns många måndagsexemplarer, eller att själva modellen är så uselt (hur säljer de!?). Finns det en annan shunt som passar ihop med shuntmotorn och styrkretsen som jag redan har (det är smidigt att kunna ställa in allt i själva värmepumpen).

Tack för hjälpen hittills!

Chris
 
En fråga till er som har haft ECS40 - ser detta rätt ut?

405387_2870260748099_1007253948_32337701_1827608788_n.jpg
Grejen i mitten har 4 olika sidor, och en med en liten "pekare" - jag utgår ifrån att den ska pekar mot skalan. Men i bruksansivningar beskrivs inte vad 0 eller 10 betyder. Och faktum är att plåten (med skalan) har samma form på alla 4 sidor, så ren teoretiskt skulle det kunna vara felsatt i fabriken. Ser eran likadant? Var pekar den när den är "stängd till ny varm vatten"? Vänster? Uppåt?

Jag experimentera vidare. Jag har en balofix precis vid inloppet till shunten - så jag stänger av den, och sedan låter vattnet cirkulera i det sekundära värmesystemet ett tag (och kyla ner sig lite). Sedan slå jag på vattnet till inloppet med shunten i olika lägge och ser vad som händer.

Tacksam för hjälp med hur det SKA vara med ECS40n....

Chris
 
Det stämmer att plåten kan vändas fel. Man kan också vända den fram och bak. Om man lossar den och vänder den blir skalan tvärtom, alltså från 10-0 istället för 0-10. Enda sättet att kolla detta är att testa som du gör eller lossa shunten och kolla i portarna hur den växlar när man vrider.
Jag har inte råkat ut för någon av dessa som det har läckt igenom, men jag kanske har haft tur..
Läcker det igenom beror det på för stora mått-toleranser vid tillverkningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.