Har en liten sniken fråga.:)
Källare som endast är 110 blir väl billigare att dränera än en "normal" källare? Eller?
Med normal så menar jag källare på ca 160 under mark.

Både material och grävning blir ju mindre. Det är väl mest materiallet som kostar?

Källaren är helgjuten.

Hur gör man med golvet i källaren?
Enklast att gjuta ny platta på? Ta bort den gamla eller gjuta på den?
 
Grävkostnaden blir knappast billigare. Kostad för dränrör och markrör blir ju densamma.

Tror inte att du sparar allt för mycket i slutändan.
 
Det du sparar är dränskivor. Åtgången blir ca 2/3 av en 160 cm djup källare.

Gräver du förhand så är 50 cm en stor skillnad men kanppast för grävmaskinen. Som skrevs av föregående inlägg så påverkas varken rör eller grus. Skall du forsla bort allt gammalt material och fylla upp med grus hela vägen så blir det lite billagre. Har för mig att 10 kbm fylle kostar ca 1000-1500 kr att bli av med (i GBG).

/Zeb
 
Fast om du använder Isodrän eller liknande behöver du inte fylla upp med grus utan kan använda jorden du grävde bort att fylla tillbaka med.

mvh
David
 
Fast om du använder Isodrän eller liknande behöver du inte fylla upp med grus utan kan använda jorden du grävde bort att fylla tillbaka med.
Det går väl mot platon med...

Min grävare rekomenderade dessutom att INTE singla mot platononen, pga att han på flera håll sett att trycket från marken gjort att singlet med tiden "gnagt" hål på platonmattan, men, kompl. man platon med 50mm cellplast så kunde man göra så...

En fundering; Jag har platon mot källaren. Fyllde med bef. massor. Vad är vitsen att fylla singel mot platon mattan? Mot Isodrän kan jag förstå. Då verkar det mer logiskt.
 
Norre skrev:
Det går väl mot platon med...

Min grävare rekomenderade dessutom att INTE singla mot platononen, pga att han på flera håll sett att trycket från marken gjort att singlet med tiden "gnagt" hål på platonmattan, men, kompl. man platon med 50mm cellplast så kunde man göra så...

En fundering; Jag har platon mot källaren. Fyllde med bef. massor. Vad är vitsen att fylla singel mot platon mattan? Mot Isodrän kan jag förstå. Då verkar det mer logiskt.
Nu är du väl ute och cyklar? Vitsen med att ha singel mot platon är att singeln transporterar markens vatten ner till dräneringsslangen. Har man ett ordentlgit lager singel intill väggen så minskar man vattentrycket mot platonmattan.

Har man Isodrän behöver man INTE ha singel eftersom den dränerande funktionen är inbyggd i isodränskivorna. Den stora vitsen med Isodrän är att skivan både isolerar och dränerar. Platonmattan är enbart en fuktspärr mot muren och bildar även en luftspalt som gör att muren kan andas lite.
 
Norre skrev:
En fundering; Jag har platon mot källaren. Fyllde med bef. massor. Vad är vitsen att fylla singel mot platon mattan? Mot Isodrän kan jag förstå. Då verkar det mer logiskt.
Nja det är för att platon inte dränerar det är ju bara tätt.
singel dränerar ju utmärkt vatten rinner rakt igenom ner i dränröret och sedan vidare. du borde få mera vatten på platon mattan änn vad du borde ha fått annars.. Mer vatten = ökad risk för läckage  ::)

med tidens tand brukar dränrören ta slut (fyllas med skit osv.. Vilket borde gå fortare om man inte har singel..

Isodrän har ju samma funktion som singel dränerar..

Så TROR jag iallafall att det är..  annars kan man ju kontakta tillverkaren dom borde ju ha gjort tester o dyrligt..

Edit: Magnus du var hela 3 min före mig.. :-X
 
Nu är du väl ute och cyklar? Vitsen med att ha singel mot platon är att singeln transporterar markens vatten ner till dräneringsslangen. Har man ett ordentlgit lager singel intill väggen så minskar man vattentrycket mot platonmattan.
Jo det har jag allt fårstått, men efter som mattan är absolut tät känndes det lite långsökt att klägga ut dryga tusen på massa singel?? Dräneringsrören ligger naturligtvis i duk med singel. Så prob. med skit i rören är ju inte större.

Jo visst har du rätt med de om Isodrän att du inte har singel där. Det kändes bara som att jag hellre skulle lägga singel där än mot platonmattan.För den är ju helt tät. Men klart, som ni säger att om de blit en skada i den så är det ju bra om man har lite dränerande runt den.

 
Norre skrev:
Jo det har jag allt fårstått, men efter som mattan är absolut tät känndes det lite långsökt att klägga ut dryga tusen på massa singel?? Dräneringsrören ligger naturligtvis i duk med singel. Så prob. med skit i rören är ju inte större.

Jo visst har du rätt med de om Isodrän att du inte har singel där. Det kändes bara som att jag hellre skulle lägga singel där än mot platonmattan.För den är ju helt tät. Men klart, som ni säger att om de blit en skada i den så är det ju bra om man har lite dränerande runt den.
Okej, jag förstår hur du menar. Men platonmattan är ju bara en stopp för vattnet, ingen transportör. När vattnet väl kommer fram till mattan måste det ha någonstans att ta vägen om man inte vill ha en vattensjuk mark. Singlet fungerar alltså som en transportör av vattnet.. Du MÅSTE ha singel utanför platonmattan om det ska fungera bra! Det görs alltid så.

Om du vill lägga singel utanför isodränskivor så kan du lika gärna byta ut isodränplattorna mot de billigare cellplastskivorna. Då har du kvar isoleringen och flyttar det kapilärbrytande skiktet ut till singlet.
 
Okej, tackar. Alltid bra att ventilera lite åsikter och ideér.
:)

Nu körde jag, som sagt utan singel. Men har ganska bra jord som släpper igen vatten skapligt. Och det har fungerat hyffsat. Tidigare så bestod dräneringen endast av en asfalts strykning på källargrunden, och det var inte sjukt av vatten, hela gården lutar mot ett stort dike efetr vägen så jag antar att det för med sig en del vatten också. Har en rätt torr källare nu sånär på lite fuktgenomslag i den 5 cm tjocka??? plattan, som då är gjuten på jordbacken.
 
Sorry ParkaKungen stal visst tråden från dig. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.