Roterande FTX:
* Högre verkningsgrad?
* Återvinning av fukt ger behagligare inneklimat för människan,
men kanske inte för huset (inte lika torr luft på vintern)
* gamla aggregat kunde återföra en del lukt ifrån från till tilluften,
ska dock inte vara ett problem med idag
* Det finnsmånga trådar här på forumet om roterande vs. korsströms
* Fundera på om du ska ha eftervärmare (Om inte kan du ev. behöva kondensisolera kanalerna)
-Jag valde ett Heru 130S EC2 men kikade även på Systemair VR700DC (Klicka på länkarna)
 
Hittade offerten som jag fick av Alig. Det kostade för ett år sedan 2400:- att få anläggningen projekterad. Det var rätt skönt när jag installerade den att vet att jag hade varenda pryl hemma som jag behövde. Det tog mig ca 5 dagar att installera hela anläggningen. Jag hade bara pappersritningar och de tog inte ut de 550:- som nämns nedan.

Konstruktion och ritningar
Konstruktion, dimensionering och upprättande av cad-ritningar samt ett mycket pedagogiskt perspektiv i 3-D för enkel ritningsförståelse. Ritningarna utformas och eventuella revideringar sker i samråd. En revidering ingår i nedan pris. Detta under förutsättning att ritning på huset finns i dwg format, om så inte är fallet tillkommer kostnader för bearbetning av ritning med 550 kr.

Pris: 2.400:- inkl moms

Om kanalerna ligger på kallvind ska du inte behöva annan isolering än byggmatta eller lösull. De enda kanaler som i mitt fall (kallvind) skulle kondensisoleras var av och uteluften.
 
Snailman
Patrick E skrev:
Hittade offerten som jag fick av Alig. Det kostade för ett år sedan 2400:- att få anläggningen projekterad. Det var rätt skönt när jag installerade den att vet att jag hade varenda pryl hemma som jag behövde. Det tog mig ca 5 dagar att installera hela anläggningen. Jag hade bara pappersritningar och de tog inte ut de 550:- som nämns nedan.

Konstruktion och ritningar
Konstruktion, dimensionering och upprättande av cad-ritningar samt ett mycket pedagogiskt perspektiv i 3-D för enkel ritningsförståelse. Ritningarna utformas och eventuella revideringar sker i samråd. En revidering ingår i nedan pris. Detta under förutsättning att ritning på huset finns i dwg format, om så inte är fallet tillkommer kostnader för bearbetning av ritning med 550 kr.

Pris: 2.400:- inkl moms

Om kanalerna ligger på kallvind ska du inte behöva annan isolering än byggmatta eller lösull. De enda kanaler som i mitt fall (kallvind) skulle kondensisoleras var av och uteluften.
problemet med alig är väl bara att de är så dyra, plåtdelarna är ju 15% - 40% dyrare än på andra ställen, och handlar man prylarna nån annastans så tar alig det dubbla för ritningen

(sen påstås det nån annastans på forumet att man får rabatt hos alig om man köper allt av dem, tyvärr konstaterade den personen att de först höjde internetpriset med lika många procent som de sen gav i rabatt på hela paketet)
 
Det fanns aldrig något krav på att handla av dem efter att de gjort ritningen och lämnat en slutgiltig offert. Jag gjorde inte heller någon jämförelse på priserna på ventilationsdelarna eftersom jag inte har möjlighet att köpa själv från någon grossist eller liknande. Det var ändå rätt skönt att bara få hela klabbet levererat hem till dörren jämfört med att åka runt och köpa alla grejer själv :)
 
Snailman
jag vet ju inte hur deras hemsida såg ut för ett år sen, men idag står det att ett ftx på ett plan kostar ritningen 4800kr och om man handlar allt av dem så får mån rabatt 50% alltså 2400kr

de jag jämför med är ingen grossist utan soliduct där man kan handla via internet, de gör oxå ritningar men jag vet inte hur bra de är på att göra dem... (de är nog lite dyrare än alig, om man får rabatt hos alig, annars är de mycket billigare)
 
Snailman
det har ju ingen betydelse om det är skjutdörrar eller ej på garderoben , det var egentligen om garderoben är i ett stycke alltså utan en massa mellanväggar, så att luften inne i garderoben kan cirkulera i hela garderoben, sen ska det ju kunna komma in luft från rummet in i garderoben oxå
 
F
hakaner skrev:
Roterande FTX:
* Högre verkningsgrad?
* Återvinning av fukt ger behagligare inneklimat för människan,
men kanske inte för huset (inte lika torr luft på vintern)
* gamla aggregat kunde återföra en del lukt ifrån från till tilluften,
ska dock inte vara ett problem med idag
* Det finnsmånga trådar här på forumet om roterande vs. korsströms
* Fundera på om du ska ha eftervärmare (Om inte kan du ev. behöva kondensisolera kanalerna)
-Jag valde ett Heru 130S EC2 men kikade även på Systemair VR700DC (Klicka på länkarna)

Av vilken anledning skulle man behöva kondensisolera kanalerna om man inte har eftervärmare?

En annan fördel med roterande borde vara att dom inte fryser och behöver avfrostas men i gengäld så tror jag att verkningsgraden påen modern motströmsväxlare är svårslagen och dom har färre rörliga delar än roterande så det är färre saker som kan gå sönder.

På min motströms så fryser frånluften redan vid utetemperaturer på några minusgrader vilket är ett bevis på bra verkningsgrad. Har varken för eller eftervärmare och ur komfortsynpunkt så spelar det ingen roll. Trots att det är jävligt kallt ute så är tilluften varm. Utan att veta så skulle jag föredra en förvärmare av tilluften då man skulle eliminera frysning vilket man inte gör med eftervärmare.
 
på mitt FTX aggregat står det att tilluft ska tas från kallvind, är det någon som vet om det är vanligt?
Känns i mitt fall lite halvfarligt då jag har en del mögel där, nån som har en åsikt om det ?
/Matias
 
Finns absolut ingen fördel och ett konstigt förslag. Många tror att det skulle vara en fördel då luften vintertid är varmare på vinden men vinden kyls ner fort om detta sker och värmeförlusterna från huset ökar istället. Om man har en värmeväxlare som inte klarar kylan utan förvärme får man hämta denna på nåt ställe som är gratis. tex genom ett jordrör.
 
F
exerg skrev:
Finns absolut ingen fördel och ett konstigt förslag. Många tror att det skulle vara en fördel då luften vintertid är varmare på vinden men vinden kyls ner fort om detta sker och värmeförlusterna från huset ökar istället. Om man har en värmeväxlare som inte klarar kylan utan förvärme får man hämta denna på nåt ställe som är gratis. tex genom ett jordrör.
Håller med, oseriöst att föreslå nåt sånt.

Hur funkar det med jordrör? Hinner jorden värma luften tillräckligt vid bistra minusgrader utan att tryckfallet blir för stort?
 
Jag var tvungen att gå ut o mäta vid lillstugan. -13 ute - 1 när det kommer in i källaren. 1982 då jag drog igång systemet var det - 25 ute och -1 när det kom in. Det är 2 x 24 m, 110 mms avloppsrör och luftmängd 110 kbm/h Rören lutar ner emot en vertikal öppen brunn på 500 mm vilket gör dem spolbara och med insektsgaller ovan mark. 1984 kompletterades det med en 4 kvm luftsolfångare (numera borttagen) vilken inte gjorde nån märkbar skillnad. Vitsen är att avfrostning inte behöver användas. Att markslingan skulle hjälpa till att kyla huset på sommaren blir mer en teoretisk egenskap och ingenting som märks även om luften i inblåsningen då ligger på 14-16 grader. Luftmängden är på tok för liten för detta.
 
gtx skrev:
Nu har jag ritat om det efter bakläxa från forum-gudarna ;)

Som vanligt

Röd = Utsug
Grön = Tilluft

[bild]

Nu ritade jag även in tänkta kanaler, som ni ser kommer aggregatet sitta precis ovanför matskrubben.

Jag tycker Du har många vinklar på frånluften, kan du inte få rören att ligga över donen, och försök höll samma diameter på systemet (125mm) det blir enklare så, om du skall behöva rengöra någon gång. Jag köpte min panna från NIBE, och frågade om dom kunde göra en ventritning, dom fixade detta för 2000:-. Mitt hus är eget nybygge, det är då nödvändigt med ritning och besiktning. Ventsystemet är inget man kan hitta på själv, om där nu skall vara någon mening med det. Nödvändigt att flödet injusteras när det är klart.
Som nämns tidigare, skall du inte ha till o frånluft i samma rum. Något som blivit ändrat numera, från när jag byggde mitt förra hus (1994) är att man även har tilluft i köket, något jag inte förstår. Tidigare hade man frånluften ovan diskmaskinen/diskho. Du får tänka på att det är ventilation det handlar om, och inte att förflytta värmen, detta med tanke på att du her ett don ovan kakelugnen, skulle vara hemsk om det tog fyr där. Om du nu nödvändigtvis vill ha ett don där, så flytta det några meter bort från värmekällan.
 
Redigerat:
exerg skrev:
Jag var tvungen att gå ut o mäta vid lillstugan. -13 ute - 1 när det kommer in i källaren. 1982 då jag drog igång systemet var det - 25 ute och -1 när det kom in. Det är 2 x 24 m, 110 mms avloppsrör och luftmängd 110 kbm/h Rören lutar ner emot en vertikal öppen brunn på 500 mm vilket gör dem spolbara och med insektsgaller ovan mark. 1984 kompletterades det med en 4 kvm luftsolfångare (numera borttagen) vilken inte gjorde nån märkbar skillnad. Vitsen är att avfrostning inte behöver användas. Att markslingan skulle hjälpa till att kyla huset på sommaren blir mer en teoretisk egenskap och ingenting som märks även om luften i inblåsningen då ligger på 14-16 grader. Luftmängden är på tok för liten för detta.
är det lerjord eller vad har du för jord runt huset?

Snailman skrev:
jag vet ju inte hur deras hemsida såg ut för ett år sen, men idag står det att ett ftx på ett plan kostar ritningen 4800kr och om man handlar allt av dem så får mån rabatt 50% alltså 2400kr

de jag jämför med är ingen grossist utan soliduct där man kan handla via internet, de gör oxå ritningar men jag vet inte hur bra de är på att göra dem... (de är nog lite dyrare än alig, om man får rabatt hos alig, annars är de mycket billigare)
Har beställt från Soliduct.
Ritningen är i 2d och på 7m s slår den fel på 0.5 meter. (Kanske fel på skrivaren)
Ventilationsritning för upp till 200m2 kostar enligt deras sida är 2700
Innan jag beställde ritade jag ihop ett eget system för att få ett hum om vad saker kostar Soliduct blev billigast när jag jämförde.
Missar en massa installationsdetaljer gör man också om man ritar sjläv (iaf jag). Det är proffs som gör ritningen (dvs inte Soliduct själva) så den blev mer kraftigt dimmensionerar än vad jag trodde behövdes trots allt man läst här
La in allt det jag fått offert på efteråt och insåg att det blev cirka 6000 dyrare än utan offert. (Dvs hade jag sammanställt samma lista så hade jag fått betala 6000 mer)
De missade att skicka med vissa detaljer dessa har de skickat efteråt utan extra kostnad (Ingen är perfekt).
Leverans tog 6 dagar och inte 3 som de uppgav.
Kan enbart rekommendera att låta någon annan göra en ritning. Dessutom är Soliducts offerter mer förmånliga än att plocka ihop eget (iaf för mig)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.