Ska lägga golvvärme i delar av huset och tittar på olika delar som behövs. Men kommer fram till att det blir ganska dyrt.
Så därför har jag en idé om att göra Golvspånskivorna och plåtarna själv. Och köpa slang osv.

Vill ha lite synpunkter från nån/er som är lite insatta i ämnet om detta är en bra idé!

Går det bra om man tar en vanlig spånskiva 1200x2400mm och fräser upp spår i den, inkl böjarna. Med lagom cc mått.
Eller måste man ha golvspånskiva? Och isåfall vad gör den så mycket bättre?
Hur djupa är spåren frästa?

Plåtarna borde gå att bocka till i 2 meterslängder. Behöver väll inte vara plåt i böjarna?
Vilken sorts plåt ska man ha och tjocklek? Plåt/Aluminium?

Ska vara i ett gammalt hus, och ligga på golvbjälkarna.

Hur gör man sen, efter att slangen är ditlagd. Vilken skiva ska man ha på? Ska ha plastmatta på golvet! Och hur fästs den skivan, för att inte skada slangen.
 
Om takhöjden inte är ett problem så lägger du glespanel på befintligt golv eller bjälkar, i dessa lägger du golvvärmeplåtar som du fäster i glesen. Plåt behövs inte i böjar. På med golvspån (som limmas och skruvas) och sen plastmattan Ta kort med kamera ordentligt och noga innan du lägger på golvspånet, mät och dokumentera så du vet var du har slangarna. Sen ritar du på golvspånet slangarnas läge i när du lägger dit dem. Då minskar risken förr att du skruvar i dem.,

Golvplåtar kan du göra själv, men det finns relativt billigt på billigtvvs.se annars, där är även slangen humant prissatt. Det underlättar slangarbetet en del om utrymmet för slangen i plåtarna är formade som ett upp och nedvänt ohm-tecken så slangen klickar fast och ligger kvar i plåten. Slangen har en egen vilja kan jag säga.

Det är extermt viktigt att golvvärmeplåten har kontakt med golvspånet för att du ska få en effektiv golvärme.

Det finns mycket att läsa om detta på tillverkarnas hemsidor. Google on...

Just det, du ska provtrycka alltsammans också.
 
Sök i forumet och du kommer hitta massor av info. Kan tyckas drygt, men det har diskuterats massvis.

Det som är nytt är göra egna plåtar, tanken bakom plåt är att den skall suga ut värmen från slangen och sprida till golvet och aluminium är en mycket bra värmeledare. Sedan behöver inte alla rum denna effektivitet utan det räcker med några graders skillnad på till och retur, och då blir plåten mindre viktig, det räcker med den lilla värme som slangen avger, men i praktiken så läggs plåt överallt för att ha ett system som går att reglera hyfsat snabbt.

Det verkar som du vill komma billigt undan och då tycker jag det bästa är att lägga göra som föregående, men jag hade inte snålat på slangen, tanken är att den skall vara där minst 50 år och det är skillnad på plast och plast.
 
Nä, dumsnål ska man inte vara men det är dumt att betala för mycket :D. 20 mm slangen som jag referade till från billigtvvs tillverkas av valsir som är en av europas största tillverkare. Och jag har ingen koppling till det företaget ;).
 
Att fräsa i golvspån kommer att kosta många kronor i frässtål för golvspån käkar frässtål. Plåtarna smiter åt runt slangen och för värmen vidare ut över en större yta, så att göra egna ?? Lägg pengar på rätt saker och spara på rätt ställe materialet är engångskostnad men uppvärmningskostnaden är löpande.
 
cecar33 skrev:
Att fräsa i golvspån kommer att kosta många kronor i frässtål för golvspån käkar frässtål. Plåtarna smiter åt runt slangen och för värmen vidare ut över en större yta, så att göra egna ?? Lägg pengar på rätt saker och spara på rätt ställe materialet är engångskostnad men uppvärmningskostnaden är löpande.
Att fräsa med bra resutlat finns det många trådar om här inne. sedan att plåten skall smita runt slangen är sisådär med, det gör inte ens uponor-plåtarna, det är någon mm glapp.

Håller med om att lägga energin på annat genrellt, men nu kanske TS har energin till detta och då kan det bli intressant att göra egna plåtar, färdiga är ju rejält dyra, och det är väl bara festoolskenor som slår dem i kilopris:p.
 
Ja, lägga energi på att fräsa egna skivor kan jag definitivt tänka mig, när man ser priserna på färdiga små skivor.
Med en cnc fräs så tar varje skiva inte många minuter.
Behöver det vara golvspån, eller räcker det med vanlig spånskiva?
Hur tjock spånskiva ska ligga "över" slangarna sen?
16mm spånskiva?
Hur stor slang rekomenderas, ser att det finns 12, 16, 17, 20 mm.

Hur blir det om man hoppar över plåtarna och lägger slangen direkt i spånskivan? För slangen ligger väll ändå cc150 eller nått sånnt.
har man en 16 mm slang så blir det ju 6 mm kvar i spåret på spånskivan, håller det?
 
Plåten är till för att fördela ut värmen över en bredare yta. Att hoppa över dessa är dumsnålt. Att knäcka de själv och få till dem att hålla i slangen på ett bra sätt är väldigt bökigt, såvida du inte har några valsar och knäckmaskiner ståendes i garaget.
 
Allt beror ju på hur rummet och golvkonstruktionen ser ut.
Normalt är 20mm slang som läggs cc 30 cm, denna slang kan med en slinga klara ca 20 m2.

Men varför fräsa spån? Inlägg #2 beskriver ett mycket bra alternativ.

Plåten skall du inte hoppa över, ledsen om jag gav sken att den inte behövs, var mest teoretiskt svammel för att belysa att värmeledningsförmågan är avgörande utifall du skall göra egna plåtar.
 
Köp plåten! Även om den kostar några kronor underlättar det mycket med prefab. Är Du lite händig sparar Du ändå in så mycket på att göra jobbet själv att man ska kosta på sig riktiga grejer.

Däremot om Du är lite finurlig så skippa fördelaren med tillhörande shunt. Köp vanliga fördelningsrör med avstängning, tre farts pump, shunt och shuntstyrning samt en strypventil på returen innan shunten. Finns på Rinkaby till rimlig peng och sparar in en hög med tusenlappar, plus att det aldrig kommer att finns några kärvande styrdon. Det tar en halv vecka med någorlunda jämn utetemperatur för å strypa in slingorna men efter det är det soffan som gäller.
 
pbengtsson skrev:
Allt beror ju på hur rummet och golvkonstruktionen ser ut.
Normalt är 20mm slang som läggs cc 30 cm, denna slang kan med en slinga klara ca 20 m2.
Näe, det måste väl bli närmare 30 kvm? 100 meter slang ungefär brukar man väl säga?
 
mexitegel skrev:
Näe, det måste väl bli närmare 30 kvm? 100 meter slang ungefär brukar man väl säga?
Det beror på vem som säger:D

Men visst funkar 30m2 också, allt beror ju på den specifika situationen. Jag har ex 16mm slang på 80m ingjuten i köket, och det fungerar bra.
 
Kanske inte exakt vad du frågade om, men så här gjorde jag på ett befintligt golv. plåtarna köpte jag.
Foto0027.jpg
Foto0026.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.