Jag hade bytt ut kablarna mot transparenta. ev. även byggt om den för kronkoppling som slaskman nämnde tidigare.
 
Ja 12 V är ju en god ide om det skulle bli för klumpigt med lampsladd och dessa stora sockerbitar. Väljer du dessutom LED så blir inte strömmarna någon brandrisk. Transformatorer finns det en uppsjö av, gäller bara att hitta lämpliga lamphållare och rundstrålande LED-lampor som passar.

PCLarsson skrev:
När det kommer till ojordad lampa och jordade uttag. När skulle en teoretisk risk uppstå? När det är fest eller?
Alltså en ojordad lampa i metall där ledarna ligger direkt an mot höljet. Det innebär ingen omedelbara fara - ledarisoleringen kommer att hålla i många år. Men en sådan lösning är ändå helt utesluten då det bryter mot den mest grundläggande principen för elsäkerhet i större delen av världen - de två skyddsbarriärerna.

Nu ser jag inget svar på om uttagen i detta rum är jordade eller ojordade, bara att lamputtaget var ojordat. Om det är gjort i början av 1990-talet så kanske även resterande vägguttag är ojordade?

Men om du väljer att nyttja detta faktum och använda enkelisolerade ledare i lampan så kan det vara bra att inse hur det elsäkerhetsmässiga är tänkt att fungera: Den sk tvåfelsprincipen innebär att det får bli ett fel i anläggningen utan att det framkallar personfara. Det är först vid två fel som det får bli farligt. Ett första fel i detta sammanhang är att lampan blir strömförande pga brott på ledarisoleringen. Det gör ingenting eftersom rummet är isolerat - det finns ingenting i rummet (inom räckhåll) som har kontakt med jord. Eller ;)? Vågar du ta i lampan :x?

Dessutom måste lampan skyddsjordas internt i alla fall även om lamputtaget saknar jord om man ska följa reglerna till punkt och pricka.
 
Transformator som ger 12V och som går att montera smidigt och har vettigt pris är nog enklast att hitta bland delar till halogenspotlights.

Det finns faktiskt glödlampor med vanlig E27-gänga för 12V:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162512116

Om det redan är E27-socklar i lampan idag så kan du behålla socklarna om du kör 12V, även om socklarna är gamla "farliga" av metall.

Tänk dock på att det blir rätt hög strömstyrka vid 12V. Med fem lampor på 125W så behövs dels en rätt kraftig transformator (60W verkar vara en vanlig storlek, lite för klent) och dels behövs tillräckligt grova ledningar.

Om du kör 12V så kan högtalarkabel med genomskinlig isolering se snyggt ut, välj den som är 2,5mm2 grov för att ha lite marginal.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162156458

Om du kör 12V så kan du återanvända de gamla sockerbitarna eller köra vilken sorts sockerbit som helst, då behövs inte de finare "sockerbitarna" som Bo visar bild på och som Posia länkar till.
 
P.S. bonusfråga till Bo med flera:

Nog borde man kunna använda den enkelledare som sitter på 230V-anslutna julgransbelysningar? Eller har just julgransbelysningar nån slags dispens från dubbelisoleringskravet?
 
Det finns inga undantag från tvåfelsprincipen - denna kabel har förstärkt isolering och är avsedd för typ julgransbelysning på max ca 50 W.
 
Lite svårt se på bilderna - vad är kedjorna i för kulör?
 
Julgranskabeln har nog alltså dubbla plastlager.

Eftersom befintlig kabel sägs vara grön så kan kanske just julgransbelysningskabel vara en okej ersättare? Grön verkar dock lite konstigt val till den där lampan. Spraylacka julgransbelysningskabel? ;)
 
???
 
Jag skulle byta lamphållarna till plastlamphållare, dra brun "lampsladd till lamphållarna koppla ihop allt i "takkoppen".
Personligen tycker jag att gammalt skräp ska kastas ;)
 
den färgen som skulle passa bäst är brun men även svart går fint eller transparant. Alla uttag är ojordade i rummet UTOM ett...... Hmmm. Jag ska undersöka alla förslag jag fått så får jag se hur jag gör:x
 
grynett>Varför är ett uttag i det rummet jordat? Det är defintivt inte speciellt bra, allt eller inget är regeln och den finns för en anledning.
/Kent
 
Vad är det nu man säger: den enas skatt den andres skräp.:) Jag tycker antika saker har mer charm, är mer välgjorda och har en historia. Det finns överflöd med nya prylar som alla ska konsumera oxå ska man kasta å köpa nytt när det går sönder. Nu är det mesta tillverkat i plast o syntet material. Läder är inte läder utan syntet läder som ytligt ser ut som läder men som saknar totalt de bra egenskaperna som äkta läder har-andasfunktion och att det åldras med behag. Lampkupor som är i plast som ska likna glas. Plast som ska likna trä. Plast som ska likna metall. Bla bla. Massiva gedigna möbler från 1800-talet är för mig mer tilltalande än alla mdf möbler med faner. Vissa saker var bättre förr tycker jag men absolut inte allt. Nu spårade jag ur från ämnet men alltså jag är ingen Ny pryl-tokig Nissa. Det är i alla fall tur att vi är olika. Du bidrar med att affärerna å ekonomin frodas och jag bidrar med att sopberget inte växer lika snabbt.d^_^b
 
Jaa, jag måste fråga min karl varför det är så. Så jag får återkomma angående detta. Vi får ta och ändra på det. Jag har fått reda på nu att det är fel enligt lag att ha så och jag visste inte om det förrens jag kollade igår men kan du förklara rent praktiskt varför det är farligt?
 
Så här svarar Bengt Loord (forumets egen el expert) på en mycket närstående fråga:
Fråga expertenBokhandel

Publicerad 2012-01-18 20:51

Jordade el-radiatorer i ojordat rum?


Hej,

skall el-radiatorer ej vara anslutna till jord om de sitter i ett i övrigt ojordat rum?

Svar:
Hej,

Elradiatorer i rum med ej skyddsjordade eluttag ska inte skyddsjordas.

Detta därför att skyddsjordar vi elradiatorerna, så är det livsfarligt att samtidigt ta i t.ex. en trasig golvlampa och elementet (som har direkt förbindelse med jord).

MVH
Bengt
 
Ni måste ändra på det, det är direkt farligt.
Det har diskuterats i mängder här och i länkad tråd finns det även fler länkar...
http://www.byggahus.se/forum/el/134818-vad-ar-risken-med-att-blanda-jordat-och-ojordat.html

Enklaste förklaringen annars är väl typ att om du tar tag i en felaktig apparat så händer inget förrän du ansluts till jord och då har du full strömgenomgång genom kroppen och då är det frågan om man överlever.
Skyddet med ojordat består just i att inte ha jord i rummet.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.