Har ett vad jag kan bedömma helt vanligt hus, enplans med källare och bjälklag i trä.
Murstocken går genom vardagsrummet och jag umgås med tanken på att koppla in en braskamin där.
Men hur är det med bärigheten på bjälklaget? Behöver det normalt sett förstärkas om man ska placera en tung klump där?

/C
 
  • Gilla
Snofsen
  • Laddar…
Hur tung är kaminen i fråga? En normal utan sten bör inte vara några problem.
 
Jag har ingen speciell i åtanke just nu. Det var mer en generell undran om det normalt sett är något man måste fundera på.

/C
 
Ett normalt bjälklag skall vara dimensionerat för att tåla 200kg per kvm i en bostad. Det skall tåla avsevärt mer som enstaka punktlast (kan inte siffran). Men det betyder att om du ex. ställer en kamin som väger 300kg så skall det inte vara några problem. Troligen kan den väga avsevärrt mer än så, men då kanske man skall läsa sig fram till punktlast siffran som jag inte kan.

OM kaminen skall stå i ex. ett flerfamailjshus eller där det finns en "brandcell" under, ex. vissa pannrum eller garage, som alltså har en brandisolering mellan våningarna, då gäller lite speciella krav. Då skall bärigheten i golvet finnas kvar även efter en brand, dvs. inte träbjälklag.

Tanken är att om det brinner i det rum där kaminen står så får inte kaminen kunna ramla ned och slå sönder brandisoleringen, så att branden kan sprida sig till nästa cell.
 
När vi gjorde vår kamin (inmurad vattenmantladkamin, kaminen vägde ca 300kg)så snackade vi med en murare och han sa att de brukar göra så att de lägger en 6-8 mm plåt på ca 1*1,2 m(storleken beror lite på det finns för standard bredd på plåtar) under kaminen som man bultar fast i bjälklaget, sedan flytspackla med armering sedan ska de hålla för rätt mycket :D
 
  • Gilla
JonasVbg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.