Var köper man fjäderbeslag till sängskåp bäst och kanske billigast? Det ska vara typen som fäller upp en hel dubbelsäng mot väggen,in i ett skåp. :-?
 
nej, den fjäderförsedda typen skall det vara. Som en garageport ungefär.
Då behövs minimal kraft för att lyfta upp den tunga dubbelsängen. Beslagen finns, frågan är bara var?
 
Alltså.... nu är jag ju inte världens mest tekniska person :-[ ;) vilket väl de flesta förstått vid det här laget.....

MEN..... 'frisk vågat, hälften vunnet'...... :) Skulle ngn. typ gasfjäder vara nåt du skulle kunna använda.... vet inte om jag är helt ute och cyklar nu, men en kombination av kraftiga gångjärn och gasfjädrar.... det finns ju både dragande, tryckande, blockerbara, dämpande osv. inte så kostsamt och ganska säkert.... tror jag iaf.

Finns ju dessutom lite överallt.... jag vet eg. inte hur de där köpta sängskåpens beslag exakt ser ut.... så detta kanske är helt fel.... men när jag funderade på det så kändes detta som en möjlig lösning, men du får förstås ta förslaget för vad det är... ;)

mvh/christina.
 
Jag är ute efter det färdiga beslag som finns för ändamålet. Alltför komplicerat och farligt :-/ att konstruera eget. Men tack i allafall!
 
Christinas idé är inte så dum.
Använder man gasfjädrar från Biltema så blir inte kostaden så hög heller. Problemet är att hitta rätt fjäder.
För dålig lyftkraft = sängen åker ner med en smäll men tung att få upp.
För mycket lyftkraft = svår att få ner men flyger upp lätt.
 
Hur ser det färdiga beslaget ut.......? Vari består skillnaden eg.......?

mvh :)/christina.
 
efter lite funderande så kanske det skulle fungera med gasfjädrar, men det blir
kanske inte så lätt att hitta rätt. Vem kan räkna ut spec på fjädrarna? Alternativet skulle kunna vara wallmotor från möbelmagsinet, men 6000 kostar den vilket kanske är i häftigaste laget. Dessutom måste då skjutdörrar användas. Med fjäderbeslag kan sängens botten förses med skivmaterial som blir både snyggt och billigt.
Kanske bygga en lyftanordning av en liten winch med wire och ngn form av styrning i sidan på sängen ::)
 
Lite andra galna idéer. ::)
Om man bygger sängarna så att de är fastsatta med en rejäl bult och metallplatta i sidorna av "sängskåpet" och i en platta mellan sängarna, så skulle man med uträkning kunna sätta vikter i huvudändan, så att man fick upp balansen likt en gungbräda.

För att minimera risken för olyckor så är en typ av låsning när sängen är nerfälld av betydelse. Den kan bestå av en låsklack i sängskåpet som självlåser när sängen fälls ner och frigörs med en wire eller pianotråd när benen i fotändan fälls för upphissning av sängen. I uppfällt läge kan en kraftig magnet hålla sängen uppfälld.

Vet ej hur mycket vikt det skulle bli för att få den att relativt lätt gå att fälla upp/ner, men gissningsvis ca 50 - 70 Kg. Det skulle gå att göra en smal avlång "klump" av tex. betong eller gjutjärnsbalk med hål i för fastsättning i huvudgavlen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.