Är det någon som fått problem efter att ha byggt badrum i en gammal källare?

Antingen med eller utan tätskikt, dränerat eller inte? uppbilat och isolerat invändigt eller inte?

Det är mycket råd att få (många motsägande) men praktisk erfarenhet är det lite värre med tycker jag. Många tillverkare och organisationer är nog lite rädda för att ge allmänna råd i samband med ombyggnader i befintliga hus/ källare där man inte har full koll på den specifika konstruktionen, markförhållanden osv.

Jag har ett 1-plans hus med källare ca 95+95kvm byggt 1948-50. Själv har jag dränerat utvändigt med isodrän (6år sen). Grävt upp invändigt i det som är på väg att bli badrum, isolerat och golvvärme samt gjutit en ny platta. Även en del av övriga rummen i källaren har fått golvvärme samt nygjutet golv med "självutjämnande betong" (5år sen). Lagt klinker på alla golv, putsat och målat väggar, nästan inget trä i konstruktionen i källaren. Golvvärmen är påslagen på vintern, avstängd på sommaren, dock är det mest "fisvärme" då det är dåligt / ingen isolering under alla golv som har värme. Nu byggs badrum med tätskikt, förhoppningsvis klart inom någon månad, håller på med el & vvs arbete nu.
Jag har idag inget problem med lukt eller fukt och hoppas att det ska hålla sig så, kör lite med luftavfuktare i samband med torkning av tvätt.
Vad kan rimligen hända? fukten innifrån källaren tas omhand av luftavfuktare och ventilation. Fukten utifrån väggar borde tas omhand av dränering och isodränskivorna. Fukten under golvet ventileras upp i rummen där det inte är tätskikt och där det är tätskikt blir väl betongen något fuktigare, men det är ju inte långt till dränering eller yta utan tätskikt där fukten kan vandra fritt.

Gör man rätt varje gång så vet man ju faktisk inte vad som är fel eller vad som skulle bli fel, om ni förstår det luddiga men för mig glasklara uttrycket...

Är det någon som har praktiska erfarenheter?
 
Ska själv dränera och lär göra badrum sen. Så ska följa denna tråd. Ska också köra isodrän. Du är nöjd? Hur mycket la du på utvändigt?
 
Jag är väldigt nöjd. Jag la på 100mm isodrän på väggarna under mark, jag borde väl göra något åt värmeförlusterna genom källarytterväggen ovan mark som är ca 0,7 - 1,0 m hög. Men alla tar tid, särskilt när man gör så mycket som möjligt själv.
Då tomten är ganska lågt placerad och kommunens avlopp inte vill ha dagvattnet in på avloppet så leder jag dräneringen till en pumpgrop för att därifrån pumpa ut det till ett dike, det har också fungerat klockrent, och det är intressant att se så mycket vatten det faktiskt är som pumpas bort.

Det luriga är väl kring badrumsproblematiken, så det skulle vara intressant att höra om någon fått bekymmer.
 
Jag dränerade om källaren för snart 3 år sedan med pordrän och har inte haft några problem med det.

Därefter grävde jag ur halva källaren, bytte stammar, lade isolering och gjöt nytt golv med vattenburen golvvärme. Det blev ett riktigt lyft för källarklimatet, nu ligger jag oftast på 40-55% luftfuktighet (40 på vintern och 55 på sommaren) där jag tidigare hade ca 70%, och källaren har varmaste och skönaste golvet i hela huset.

I samma veva byggde jag även ett nytt badrum i källaren. Tätskiktade enbart golvet och området runt duschhörnan. Det verkar också ha fungerat bra.
Badrummet har både vattenburen golvvärme och elslinga för sommaren, men elslingan har jag knappt behövt använda, så den kunde jag ha sparat in på med facit i hand.
Badrummet fick en fuktstyrd PAX-fläkt som brukar dra igång ca 15-30 sekunder in i duschandet. Däremot tycker jag mig märka att tilluften kunde varit bättre (nu har jag bara en spalt på 1-1,5 cm mellan dörr och tröskel), man märker en klar förbättring både av luftkvalitet och imma på speglar om man lämnar dörren mer på glänt när man duschar. Med dörren stängd så immar speglarna igen om man duschar en längre stund.
 
Hur mycket isolering hade du under den nya plattan?
 
20 cm cellplast. Jag bilade som sagt bort gamla plattan (ca 10 cm) och grävde mig ner ytterligare 25 cm (sen var jag i nederkant av syllen och vågade inte gräva djupare).
Jämnade av med ca 5 cm kapillärbrytande makadam, lade 10 cm cellplast, difftät plats för att hindra radon, ytterligare 10 cm cellplast, och slutligen golvvärmerör och armering i 10 cm ny betong.
Takhöjd i källaren är i princip samma som före ingreppet, 2.10 m.
 
Redigerat:
Så länge dräneringen är god, dvs du inte har någon större tillskjutande markfukt genom bottenplattan så TROR JAG att det inte är några problem att sätta tätskikt i badrummet. Har man däremot tillskjutande markfukt och ett tätskikt i badrummet så kommer det bildas ett stort tryck under tätskiktet som till slut skjuter plattorna.
Å andra sidan: har du en välfungerande dränering så har du inte heller någon jättestor nytta av tätskiktet, (förutsatt att du inte har några organiska material i bjälklagen) det vatten som inte hamnar direkt i brunn/avlopp kan passera ut och dräneringen tar därmed hand om det.
Det finns tätskikt som stoppar vatten inifrån badrummet (som ett vanligt tästkikt) men även är ånggenomsläppligt från utsidan.
En annan lösning som tidigare skribent här varit inne på, är att bara sätta tätskikt i duschutrymmet/de utrymmen som utsätts för stor vattenbegjutning.

Jag har ingen praktisk erfarenhet av tätskikt i källare, endast teoretisk, men hoppas jag kunnat bidra med några tankar eller upplysningar.
 
  • Gilla
JothaR
  • Laddar…
Fliker in lite då jag talade med en montör från en större badrumsfirma här i Stockholm om just detta med badrum i källare då jag står för en likadan renovering så småningom. Detta var två veckor sedan.
Enligt honom så är det tätskikt enbart i utsatta områden som gäller, om jag nu minns rätt, så menade han att duschhörna + dryga metern utanför samt golvbrunn och kring den är det som gäller just för att man inte skall binda inne fukt.
I övrigt skall man lämna öppet helt utan tätskikt.

Jag kommer således att sätta endast i duschhörna, kring golvbrunn och även kring under handfat - I övrigt lämnas det helt utan fuktspärr.
 
Har man en väl fungerande dränering samt isolerat och kapillärbrytande källargolv förstår jag inte varför man inte ska tärskikta hela golvet där det kan tänkas vattenbegjutas. Konstruktionen blir ju då i stort sett den samma som i platta på mark. Jag hade inte velat ha en massa tillskjutande vatten i konstruktionen. Vattnet lämnar betongen genom diffusion ---> ångbildning vilket tar rejält mkt längre tid än själva uppblötandet vilket i sin tur gör isoleringen blöt med sämre isoleringsförmåga som följd. Är du osäker så fuktmät.Själv har jag också bilat upp, isolerat etc i källaren, gjort badrum, fuktmätt med låga värden och tätat hela golvet samt de väggar som kan tänkas vattenbegjutas. Funkar perfekt än så länge iaf.
 
Under sommarhalvåret, räcker den vattenburna golvvärmen till? Det är en fråga som ingen kunde svara på, vare sig bergvärmeinstallatören eller olika byggfirmor som hade erfarenhet isolering av källargolv. Jag tror jag delar denna fråga med många andra som har termostatstyrd golvvärme (via bergvärmepump) där källargolvets framledningsystem är underordnat huvudsystemet i huset. Eftersom det är relativt varmt ute går det i princip aldrig att få varmare cirkulationsvatten än 21 grader i framledningssystem 2. Jag har en bad-relaxavdelning i källaren som är isolerad med 15 cm cellplast (Jackofoam 200F) ovanpå 15 cm makadam/singel. Själva plattan är 10 cm med ingjutna rör. Eftersom huset är dränerat med dubbla isodränskivor (20 cm) och att golvisoleringen är väl tilltagen så har resultatet blivit bra. Vid soliga dagar med ca 13-16 graders utetemperatur har jag som kallast i badrummet. Nålen pekar på ca 19 grader i badrummet. Men är det 5 grader och kallare ute så är källargolven jätttevarma och hela inomhusklimatet är suveränt.
 
Lite gammal tråd men jag testar :)
Jag håller på med exakt detsamma som ni har gjort med dränering och uppbilning av golv samt isolering och vattenburen golvvärme, nu har jag torrt och varmt i källaren och ska till och bygga badrum, hur gjorde ni med väggarna i badrummen? Jag 250mm lecaväggar med 200 pordrän under mark utanför dock har jag 5 pexslangar, 2-3 elslangar samt en 75 avloppsavluftning så det lutar åt att regla, dock känns putsning med bruk/gipsbruk som det mest naturliga alternativet? Antingen spåra i lecan och försämra konstruktionen något eller köra utanpåliggande från tak och nedåt vilket jag helst slipper?

Jätte tacksam för tips och råd!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.