Hej alla hjälpsamma!

Håller på att skissa på en utbyggnad och har av olika skäl bestämt mig för att bygga en platta på mark (4,5x9m) med ett låglutande pulpettak i plåt som fäster under takfoten på det befintliga huset. I en del av utbyggnaden (2x3m) behöver jag ha plats både med en ingång i källarplan och ovanpå det ett badrum. (Icke skalenligt) ska det se ut som nedan:

Skissen illustrerar mitt problem: Källargolvets och yttertakets nivåer är givna. Avståndet dem emellan är 505cm. Kan jag få in både en källare och ett badrum då med acceptabel takhöjd? Utlyser härmed två tävlingar:
1) Vem kan hitta på (en vettig) tunn takkonstruktion över badrumet? Jag tror att jag kan pressa igenom lite mindre isolering för bygglovet så det handlar mest om bärande konstruktion, spont och luftspalter mm.
2) Vem kan hitta på (en vettig) tunn bjälklagskontruktion för taket källaringång/golv i badrummet? Jag kör gärna cc 30 och kan skippa flera estetiska lager i källartaket.'

Jag har snart googlat ihjäl mig på detta och är mycket tacksam för hjälp!
 
  • översikt.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • översikt 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska inte badrum å övervåning ha samma golvnivå?

Kan du inte ha lite snetak i badrummets yttervägg?
 
Noseone,
Ska inte badrum å övervåning ha samma golvnivå?
-Inte nödvändigtvis helt samma. För att vinna takhöjd i badrummet kan jag ha lägre takhöjd i källaren och därmed något lägre golvnivå i badrummet.
Kan du inte ha lite snetak i badrummets yttervägg?
-Min skiss är lite bristfällig. Hela utbyggnaden kommer att ha snedtak med lutning 6grader. Badrummet kommer att sträcka sig 2 meter ut från befintlig husvägg vilket betyder att taket kommer att vara 20cm lägre längst ut från befintlig yttervägg jämfört med invid befintlig yttervägg.
 
Ingen som har ett bra tips på en en tunn golvbjälklagskonstruktion?
 
Källartakets tjocklek bestäms ju i någon mån av att det skall få plats avloppsrör, även utrymme så att dessa kan krökas uppåt ex. vid toan. man kan iofs dra det synligt i källartaket, men då försvinner ju ändå användbar höjd.

Det borde ge den tunnaste yttertakkonstruktionen om man kör med stålbalkar, men då kanske vinsten går förlorad med isolering för att undvika köldbryggor, tål att tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.