Tycker egentligen det är tråkigt och tjatigt med spotlights i tak men inser att i ett nybygge är det ett måste och jag vill ha bra och praktisk belysning till vettiga pengar.

Det jag letar nu är lite inspiration på snygg montering och lite nytänkande.
Ett stort vitt gipstak på 30 kvadrat där man kastat ut 20 spottar är så extremt fult anser jag.

Har sett några exempel där man utmed väggarna satt 3st spotlights bredvid varandra och riktat emot väggen .t.ex.

Har ni sett något nytänkande och lite påhittiga och bra idéer?
 
ullberg
Suhagg skrev:
Tycker egentligen det är tråkigt och tjatigt med spotlights i tak men inser att i ett nybygge är det ett måste och jag vill ha bra och praktisk belysning till vettiga pengar.

Det jag letar nu är lite inspiration på snygg montering och lite nytänkande.
Ett stort vitt gipstak på 30 kvadrat där man kastat ut 20 spottar är så extremt fult anser jag.

Har sett några exempel där man utmed väggarna satt 3st spotlights bredvid varandra och riktat emot väggen .t.ex.

Har ni sett något nytänkande och lite påhittiga och bra idéer?
Att bara jämnt fördela över hela taket blir oftast inte så snyggt nej, utmed väggarna som du tänkt är oftast ett mycket bättre alternativ, och jag tycker det oftast blir bättre om man gör avkall på jämna avstånd och istället placerar dem för punktbelysning, oavsett om det för närvarande finns något att belysa där, men där det skulle kunna finnas (typ mitt över en väggsnutt mellan två fönster... (det är ju dock en avvägning, det får ju inte bli nästan jämnt avstånd men med små variationer för att centrera över en väggsnutt, då ser det bara fel ut)

Tror att du kan hitta lite inspiration i kategorin showroom på fluxio.se

/U
 
Var i samma tankebanor som dig, Kunde tillslut inte bestämma mig så jag sket i spottarna, sätter upp vanliga taklampor och kompletterar med utanpåliggande spots för effektbelysning.
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
Tycker egentligen det är tråkigt och tjatigt med spotlights i tak men inser att i ett nybygge är det ett måste ... klipp...
Jag förstår inte en bokstav av du skriver.

Här är det nybygge på G. Inte en endaste spot blir det. Det är bara löj om man inte har tavelutställning hemma. :p
 
ullberg skrev:
Att bara jämnt fördela över hela taket blir oftast inte så snyggt nej, utmed väggarna som du tänkt är oftast ett mycket bättre alternativ, och jag tycker det oftast blir bättre om man gör avkall på jämna avstånd och istället placerar dem för punktbelysning, oavsett om det för närvarande finns något att belysa där, men där det skulle kunna finnas (typ mitt över en väggsnutt mellan två fönster... (det är ju dock en avvägning, det får ju inte bli nästan jämnt avstånd men med små variationer för att centrera över en väggsnutt, då ser det bara fel ut)

Tror att du kan hitta lite inspiration i kategorin showroom på fluxio.se

/U
Det var riktigt bra tips.
Gick i en korridor i ett nybyggt hus där det på spikrak rad satt ca 5 spottar på 5m eller så. Så otroligt tråkigt och stelt ljus även fast det var LED med varmt ljus.
Vet inte vad jag vill ha men jag kände bara så där vill jag aldrig ha det.
Lite mer utspritt och koncentrerade punkter enligt ditt tips tror jag blir väldigt mycket trevligare.


Mikael_L skrev:
Jag förstår inte en bokstav av du skriver.

Här är det nybygge på G. Inte en endaste spot blir det. Det är bara löj om man inte har tavelutställning hemma. :p
Jag är inte förvånad. :D
 
Mikael_L
En kompis till mig, som nu är inne på sin tredje bostadsrättslägenhet, alla grymt rejält renoverade sen han tillträtt, har alltid satt mycket stor vikt sina belysningslösningar.
Delvis ska det vara modernt, delvis snyggt, delvis praktiskt. Och jag tycker att han har lyckats rätt bra för det mesta.

I nuvarande boende har han sänkt taket i hallen c5-10 cm, men med ett "mindre tak", så det riktiga taket syns i en 2-3 dm bred springa längs alla väggar.
Sen har han lagt någon ljusslang eller liknande längs kanten på det sänkta taket så ljuset reflekteras ner lite diffust sådär från spalten mellan taken.
Gick det där att förstå?
Ganska snyggt och läckert, kanske lite nattklubbsvarning möjligen. :)

Sen har han på flera ställen väggmonterade uplights av någon snitsig modell.

Sen finns det givetvis en andel av spottar också.
Men i förra köket hade dom en allmänbelysning runt köksdelen med en massa spridda spottar i taket, det skippade dom helt nu, utan nu blev det någon slags armatur med spottar i, som är riktbara och har riktats mot väl valda punkter.

Om du har gott om tid kan jag ta bilder nästa gång jag är där, men det lär nog ta några månader till nästa gång då. Han bor inte i stan sas.
 
Här börjar det bli lite trevligare än en massa spottar mitt i taket bara.

Badrum_med_smaa_led-spottar-slaepljus-1.JPG


Badrum_med_smaa_led-spottar-slaepljus-2.JPG


Badrum_med_smaa_led-spottar-slaepljus-3.JPG


Badrum_med_smaa_led-spottar-slaepljus-4.JPG


Badrum_med_smaa_led-spottar-slaepljus-5.JPG
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
En kompis till mig, som nu är inne på sin tredje bostadsrättslägenhet, alla grymt rejält renoverade sen han tillträtt, har alltid satt mycket stor vikt sina belysningslösningar.
Delvis ska det vara modernt, delvis snyggt, delvis praktiskt. Och jag tycker att han har lyckats rätt bra för det mesta.

I nuvarande boende har han sänkt taket i hallen c5-10 cm, men med ett "mindre tak", så det riktiga taket syns i en 2-3 dm bred springa längs alla väggar.
Sen har han lagt någon ljusslang eller liknande längs kanten på det sänkta taket så ljuset reflekteras ner lite diffust sådär från spalten mellan taken.
Gick det där att förstå?
Ganska snyggt och läckert, kanske lite nattklubbsvarning möjligen. :)

Sen har han på flera ställen väggmonterade uplights av någon snitsig modell.

Sen finns det givetvis en andel av spottar också.
Men i förra köket hade dom en allmänbelysning runt köksdelen med en massa spridda spottar i taket, det skippade dom helt nu, utan nu blev det någon slags armatur med spottar i, som är riktbara och har riktats mot väl valda punkter.

Om du har gott om tid kan jag ta bilder nästa gång jag är där, men det lär nog ta några månader till nästa gång då. Han bor inte i stan sas.
Nu börjar det likna något. Förstår precis din förklaring på extra taket och ljusslangen eller vad man ska kalla det. Det är en rätt snygg variant jag sett. Säkert inte optimalt ventilationsmässigt men det vore snyggt att dölja tilluften till rummet på något sätt också. Tycker det är så fult med ett nytt snyggt tak som är helt slätt med infällda spottar och sedan ett tilluftsdon som är Stockholmsvitt och ser ut att vara designat på tidigt 60-tal.

Upplights är också ett trevligt förslag. Ska ha ryggåstak i vardagsrummet så där kanske jag skulle ha det från väggen upp emot nock så att säga.
 
Hittade dessa.
Lite konstig färg och ojämnt ljus men tanken är vettig.


Re: Ljusslinga längs kanten vid sänkt tak? Bild 1

2006-09-06, 22:45
Citera | Rapportera | #13

Linden
Nykomling

Medlem: sep 2006
Inlägg: 5



Re: Ljusslinga längs kanten vid sänkt tak?
Bild 2
 
Underifrån kanske inte är så praktiskt men annorlunda

Belysning%2B5.JPG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.