Har en vän som har sålt sin bostadsrätt för att flytta till en ny lägenhet.
Tanken var att flytten skulle gå 1 april, dvs min vän flyttar till sin nya lägenhet 1 april och köparen till hans gamla lägenhet flyttar in 1 april.

Dock så har det skett lite komplikationer.
Min väns nya lägenhet som skulle varit klar 1 april blir klar först 3 veckor senare.
Köparen till gamla lägenheten kan tänka sig att skjuta på sin inflytt till 3 veckor senare mot att min vän betalar hyran för hela april vilket min vän går med på.

De har en tid bokad på banken 1 april för att slutföra köpet, föra över pengarna och ta nya respektive bolån. De har samma bank båda två.
Frågan lyder: Går det att göra klart hela affären 1 april men ändå vänta 3 veckor på "flyttandet".
Slutsatsen av detta blir ju att min vän bor kvar i en lägenhet som han inte ens i 3 veckor.
Han får betala hyran men han slipper samtidigt lite räntekostnader eftersom lånet avslutas 1 april.
Vilka faror finns med detta upplägg?

Är det bästa istället att försöka skjuta på mötet hos banken 3 veckor fram i tiden?
Min vän undviker helst detta då han är iväg och jobbar och har väldigt svårt att få ihop tiden.
 
Skulle nåt hända under tiden han hyr så kan din vän bli ansvarig.
 
Det låter ju som att han har en väldigt samarbetsvillig köpare. Risken med upplägget att bo kvar efter slutförd försäljning ligger främst hos köparen (jag skulle aldrig gå med på det som köpare). Då äger han en bostadsrätt med hyresgäst, och skulle hyresgästen ex. vägra flytta ut senare så blir det Mega trubbel för köparen.

Som jag ser det så finns det 3 problem här som även berör din vän.

För det första så är detta en andrahandsuthyrning, föreningen måste godkänna det i förväg. Annars kan föreningen ex. förverka bostadsrätten. Även banken kan ha synpunkter. Om han aldrig flyttar ut så är det inte säkert att köparen blir "ägare" till lägenheten. Dvs. den duger då ev. inte som säkerhet för lån.

För det andra så bör vännen kolla med sitt förs. bolag, ex. så gäller troligen inte ett ev. bostadsrättstillägg i försäkringen under den tid han bor som hyresgäst.

För det tredje så finns det stor risk att inflyttningen till den nya lägenheten fördröjs ytterligare, man bör ha marginal för sådana förseningar.

Men som sagt den stora risken tar köparen i det här fallet.

Jag förstår inte riktigt problemet med att skjuta mötet på banken. Om han skall flytta just den dagen så måste han ju vara hemma oavsett bankmöte?
 
Skriv ett hyreskontrakt?
 
Ur köparens perspektiv så är det inte säkert att det räcker att det upprättas ett hyreskontrakt (troligen duger det). En bostadsrätt är juridiskt sett lösöre. Och lösöre "ägs" av den som för tillfället har prylen "i sina händer". När det då gäller bostadsrätter så finns det lite tolkningar om hur man skall tolka det att ha besittning. Nu är det ganska många år sedan jag diskuterade ämnet med en advokat. Då ansågs det inte finnas en självklar tolkning. Men det ansågs säkert för en köpare att kunna anse sig som ägare, OM han beviljats medlemskap i föreningen (den punkten är tvingande, utan medlemskap kan man vara säker på att man INTE är ägare), men man skall också ha samtliga nycklar, säljaren skall ha flyttat ut helt, det får inte finnas prylar kvar i bostadsrätten som skall hämtas senare. Och det är om det finns oklarheter om vem som har besittning som banken kan ha invändningar mot att bevilja lån.
 
Jag hade valt att skjuta på hela försäljningstillfället 3v istället. För att slippa trassel. Lite dyrare för din kompis men väldigt mkt enklare om ngt går sönder eller knasar.
 
Jag tycker också att det borde vara bättre att skjuta på hela köpet 3 veckor. Om din vän har svårt att närvara på banken så kan han lämna en fullmakt till mäklaren som tar hand om allt då. Det gjorde vi när vi sålde vår lägenhet och det funkade jättebra.
 
Skjut på överlåtelsen. Jag antar att det står i köpekontraktet att överlåtelse skall ske senast 1 april, så för att vara säker bör man kanske skriva ett nytt eller tilläggskontrakt som reglerar det?
 
Fördelen med att skjuta på det, är att man då håller sig helt inom det normala. Ingen behöver fundera över vad det kan bli för juridiskt strul. Allt givetvis under förutsättning att man kan få till ett reviderat köpeavtal där det nya datumet framgår.
 
Fördelen med att skriva avtalet vid datumet som var planerat sedan tidigare är ju framförallt som många av er listat ut att min vän slipper räntekostnaderna.

Men, kloka råd har givits, jag kommer att rekommendera min vän att skjuta på skrivandet 3 veckor framåt för enkelhetens skull och framförallt för att förvissa sig om att inget kan gå snett.
 
Det är ju lite märkligt att köparen skulle bjuda på räntekostnaden, misstänker att köparen inte tänkt så långt. Att köparen överhuvudtaget går med på att senarelägga sitt tillträde är väldigt generöst.
 
sevilla skrev:
Fördelen med att skriva avtalet vid datumet som var planerat sedan tidigare är ju framförallt som många av er listat ut att min vän slipper räntekostnaderna.
Jo, det är ju en fördel om någon annan betalar för en. Om jag var köpare och hade fått nys om att säljaren hade tänkt skjuta på det för att slippa räntekostnader hade jag nog krävt att tillträdet gjordes på avtalat datum.
 
Hej.
Vet inte om detta hjälper dig, men har varit i ungefär samma sits. Köpte hus den sista september 2010, bara några minuter kvar innan banken stängde så var kontraktet klart och vi fick huslån på 100% av köpesumman.
Säljaren kunde dock inte vara ute förrän 1/12, samma datum som vi själva skulle lämna över det nuvarande huset till våra köpare. Vi skrev kontrakt på 2 månader och räknade ut vad våran månadskostnad på lån/amortering blev + att köparens fick teckna en tillfällig försäkring under tiden. Vi tog en risk men eftersom säljaren var väldigt medgörlig vid kontraktskrivning så kände vi att det inte var ett problem.
Kan inte svara på vad som skulle hända om det inte hade flytit på bra... Kanske hade kontraktet inte vart värt något.... Som sagt en risk som måste övervägas!
Lycka till! Mvh. Freddan

Via Tapatalk på min SE Xperia ARC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.