Jag får ny till årsskiftet äntligen köpa tomten jag har ett förhandsbesked på av kommunen. Ett arrende löper då ut vilket gör att min tomt samt 3-4 till blir tillgängliga. Området ligger utanför detaljplanerat område som nås via en väg som behöver rustas upp ordentligt + att infarten ska flyttas 30 m. Problemet är att kommunen säger att jag (ev + de andra som bygger) ska bekosta detta trots att jag vet att kommunen kommer att erbjuda fler tomter som nås via denna väg. Om jag bekostar och håller en väg är inte då denna att betrakta som enskild? Har inte jag då rätt att bestämma om fler än jag får köra på den då den inte har nån samhällsmässig nytta? Jag är givetsvis inte intresserad av att sätta upp en bom men jag vill heller inte betalaför nåt som kommunen drar nytta av. Har pratat med kommunen men inget nytt i denna fråga.

Hur göra?
 
Ni startar helt sonika en vägsamfällighet som ansvararar solidariskt för vägen. Tala med lantmäteriet! Annars kan det bli knepigt för dig då fler fastigheter kommer använda vägen. Tillkommer ytterligare fastigheter förändras era andelstal i samfälligheten och era kostnader för vägen slås ut på fler vilket är bra.

Man kan också söka statsbidrag samt kommunalt driftsbidrag för väghållningen som omfattar grusning, sladdning, asfaltering, snöröjning, dikning mm.
 
Vi, är alltså jag och min sambo samt eventuellt ytterligare ett par som är osäkra på grund av sina arbetens vara eller icka vara. Detta gör att vägsamfälligheten (jag) bekostar allt i detta läge tills dess (om) någon fler bygger.
 
Jag tror att det är så att om ni får till en samfällighet så blir alla tomter som betjänas av vägen tvångsanslutna till samfälligheten, det innebär att markägaren (kommunen?) får vara med att betala för sina tomter även om de ännu inte är bebyggda. Och alterftersom nya tomter avstyckas så ansluts de till samfälligheten enligt någon komplicerad formel.
 
hempularen har rätt

Lycka till! :) :) :)
 
Formeln som normalt används är inte speciellt komplicerad.
Man tar hänsyn till väglängd, permanent eller frititsboende samt fastighetstyp, jordbruk eller vanlig. Förrättningen görs av lantmäteriet som föreslår andelstal och som ni sedan godkänner på det konstitutionerande årsmötet.

Alternativet för kommunen är att sköta vägen och detta brukar de inte vara så pigga på gällande enskilda vägar. Enklare att betala driftbidrag.

Annars är det vägverket (avdelning enskilda vägar) som ansvarar för statsbidrag och kontroll av vägen och lantmäteriet för själva förrättningen.

Lantmäteriets förrättningen ligger till grund för fördelning av vägkostnader om driftbidragen inte räcker. Man tar ut en vägavgift av respektive fastighet.

Det finns också ett riksförbund för enskilda vägar som har hemsida http://www.revriks.se/. En bra förening att gå med i när samfälligheten vuxit.

Ett bra lagrum som är bra att titta på är: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19731150.HTM

Lagen om förvaltning av samfälligheter. Där står en massa om styrelse, årsmöte mm.

Lycka till och ligg på kommunen i detta ärende....de tenderar att inte orka bry sig!
 
hempularen skrev:
Jag tror att det är så att  om ni får till en samfällighet så blir alla tomter som betjänas av vägen tvångsanslutna till samfälligheten, det innebär att markägaren (kommunen?) får vara med att betala för sina tomter även om de ännu inte är bebyggda. Och alterftersom nya tomter avstyckas så ansluts de till samfälligheten enligt någon komplicerad formel.
Detta är ju fantastiskt. Om till exempel kommunen planerat 5 tomter i området ska jag bara bekosta 1/5 av kostnaden då övriga tomter tvångsansluts då de tjänas av vägen.

Tack
 
Svar från kommunen

Hej Johan,
de fastigheter som har nytta av en anläggning blir delägare till
gemensamhetsanläggningen och medlemmar i samfällighetsföreningen. Dvs,
om du, grannen och kommunen använder vägen ska alla tre vara med.
Hur mycket man bidrar med till kostnader regleras genom andelstalen.
Lantmäteriet sätter andelstal efter hur mycket man beräknas köra på
vägen, typ av fordon mm, och det finns en modell som man beräknar
andelstalen med.
Den dag någon ansöker om fastighetsbildning av ny tomt kommer också
frågan om andel i gemensamhetsanläggning upp, men innan "tomterna" är
bildade och sålda har de ingen del i anläggningen.


Det låter ej som om kummunen kommer att ta sin del i samfälligheten utan låter kommande tomtköpare söta detta.  :-?

Det ska tilläggas att detta område pga arrendet ej offentligt utannonserats som område med villatomter till salu, men enligt de skisser jag har så kommer det bli fallet nästa år.
 
De övriga tomterna verkar inte ha bildats och därför kan de inte delta i förrättningen....finns ingen som är ansvarig, förutom kommunen indirekt.

Det kanske inte är så tokigt iaf.....du ansöker om kommunala bidrag samt statsbidrag så din kostnad kommer kanske inte bli så mycket.

Men kostnaden initialt ligger i förrättningen, om den inte är omfattande är den billig men annars svider det lite.....frågan är om du inte kan underhålla lite temporärt intill du får nya grannar och sen ansöker ni. Snöröjning mm måste ju skötas....tala med någon bonde!
 
Det löser sig säkert, men det som jag tycker är surt att det förmodligen blir jag som måste ligga ute med pengar tills dess/om nån fler bygger. Tycker att kommunen borde ta detta ansvaret då de planerar att sälja tomter där. De bör ju bli kommunens risk om ej fler bygger snarare än min. Jag är då inte den som får skattemedel av potentiella kommuninnevånares inkomst, men sist jag kollade så får kommunen det >:(.
 
Jag uppfattade det som att kommunen redan hade bildat ett antal tomter men inte sålt allihop.

med komplicerad formel, tänkte jag inte så myckat på hur man bildar andelstal, utan på att de nya tomterna (tror jag) måste köpa in sig i den investering som föreningen ev. redan gjort i vägbygge (ev. nedskriven med slitage). Samtidigt så kan det ju vara så att sammfälligheten blir tvungen till nya investeringar när fler ansluts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.