Hej på er!

jag har haft pannan i drift ett par veckor. jag fick bra snurr på en gång utan att göra några inställningar. mäkta imponerad av effekten. sen fick jag problem med att rökgasspjället fastnade mer och mer efter varje eldning. nu får jag slå med en regel på handtaget för att få upp det. gissar att det har med allt kladd som bildats i magasinet.

nu till problem två. först körde jag med plankor men nu när jag bytt till riktig ved funkade det inte alls! bara ryker och luktar python. jag öppnade primären från nästan stängt till nästan öppet samt stängde sekundären nästan helt. då började den brinna igen men var inte alls lika bra drag som med plankorna.

jag blev kanske bortskämd med att inte behöva någon glödbädd för att få igång blålåga med plankorna. ska prova ikväll igen men göra en ordentlig glöd först med plankorna.

några tips?
 
Vad har du för längd och diameter på skorstenen?

Tills du lärt dig pannan riktigt så gör upp en startbrasa så du får en bra glödbädd. Mycket riktigt så underlättar det att börja med mesta luften på primären. Sedan när den kommit upp i full drift och pannan är varm så kan du öppna mer på sekundärspjällen. Har du en lång och grov skorsten så kan man med fördel strypa in primär/sekundärspjällen samt minska farten på den tryckande fläkten. Då blir det ett eldningsförlopp som blir mer liknande i en sugfläktspanna där det råder undertryck i pannan.

Jag har en 10 m 180 mm isokernskorsten som när det är kallt ger ett undertryck/sug på närmare 45-50 Pa när rökgaserna är strax över 200 grader. Har då tryckfläkten på absolut lägsta fart samt luftspjällen injusterade. När jag startar pannan utan startbrasa utan bara lägger in några stickor och papper, sedan fyller magasinet så brukar jag stänga sekundärspjällen en stund i början tills det tagit sig. Tidigare körde jag med dragregulator på skorstenen men som jag har nu tycker jag fungerar bättre. När vi hade 33 grader kallt så ströp jag även på fläktspjället.

Orlan är som de flesta andra lågprispannor från öst. Man får vänja sig att justera in dem själv enligt de förutsättningar man har.
 
Jag ställde primären på 14mm och gjorde en ordentlig startbrasa och nu funkade det mycket bättre! Ska prova gå ner till 11mm. Funderar starkt på att göra ett reglage till primären, idiotiskt att inte ha.
Märkte att det var viktigt att ha ved över hela botten av pannan för att tillräckligt med gas skulle produceras. Jag har en 200mm 9 meter lång skorsten.
 
Redigerat:
putte82 skrev:
Jag ställde primären på 14mm och gjorde en ordentlig startbrasa och nu funkade det mycket bättre! Ska prova gå ner till 11mm. Funderar starkt på att göra ett reglage till primären, idiotiskt att inte ha.
Märkte att det var viktigt att ha ved över hela botten av pannan för att tillräckligt med gas skulle produceras. Jag har en 200mm 9 meter lång skorsten.
Med en sådan lång och rejäl skorsten tycker jag att du definitivt ska prova att utnyttja det kraftiga drag skorstenen mäktar med. Då funkar skorstenen som en liten sugande fläkt.. :rolleyes: Och ingen rök tar sig in i pannrummet..

Men då måste man justera/strypa in luftspjällen ganska exakt samt att rökgastempen måste ha kommit upp i "driftfas" Draget ökar ju med stigande rökgastemp så man får hitta en typ av jämnvikt strax över 200 grader. Viktigt då att fläkten inte går på maxfart för då kan det "skena" iväg.. :D Jag har ju sedan ingen vanlig regulator på min panna utan styr fläkten med en manuell varvtalsregulator och rökgastermostat.

Prova som du tänkte på ca 11-12 mm öppet på primären. Och bara ett varv öppet på sekundärspjällen. När pannan kommit upp i rejält flås så öppna sekundärspjällen ett varv i taget tills du har ren och stabil förbränning. Jag tycker det blir ett speciellt ljud på lågan när det brinner fullständigt och man öppnar nedre luckan.

Dessa Orlanpannor är som fruntimmer, man måste lirka lite med dem för att det ska funka riktigt bra.. ;) Det är även mycket betong och keramik i Orlanpannorna så pannan brinner betydligt bättre efter att den blivit helt uppvärmd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.