Hej

Ska man ha microlitväv på avskalade väggar i ytong eller inte?
Huset är ett 70 talshus i ytong (blåbetong) som rensats från tapeter.
En målare säger att det är ytterst viktigt att ha microlit överallt och att han ska spackla över det och sen måla. Pris: ca: 43000 plus material: 12500

En annan säger att det inte spelar någon roll och att man kan spackla direkt på ytongen och sen måla. Han menar att huset har satt sig och inte rör på sig så mycket mer efter 40 år. Pris: 40000 ingen aning om materialkostnad men troligen mindre.
 
Någon som kan svara på detta? Jag har liknande fråga/problem: bor i ett hus från 60-talet där det är ett antal tapetlager på betongvägg i vardagsrummet. Det lutar åt att vi tar ner tapeterna och sedan bredspacklar. Behöver man sätta någon typ av väv ovanpå i så fall?

Om man istället kör renoveringsgips; bör man sätta väv på det då?
 
Jag satte väv på allt till slut, även taken.
Det blev inte microlit utan armeringsväv. Målaren gör det nu och det verkar bli ok.
I två rum blev det dock utan väv eftersom de blev klara innan jag visste det.
Jag tror att det kan komma upp sprickor efterhand om man inte gör det, någon sa att det kan komma små hårtjocka sprickor som växer efter hand.
Det verkar inte svårare än att sätta tapet att sätta armeringväven. Dock var han noga med att spackla skarvarna och slipa och sen måla och slipa i dessa.

Lycka till.
 
På "riktig" betong kan det säkert fungera att spackla direkt på väggen men har man lättbetong (Ytong) så gör man nog bäst i att sätta någonslags slät tunn väv. Lättbetong är väldigt sprött i ytan och om du bara slår i en spik riskerar du få loss en liten bit, med väv hålls ytan ihop och du slipper obehagliga överraskningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.