Hej! Vi ska bygga hus och behöver verkligen hjälp med planlösningen.

Vi har gjort en enkel skiss men behöver som sagt få andras synpunkter och tips.
vi bygger själv så ingen planlösning är omöjlig :)

Vi vill att barnsovrummen ska vara separat, alltså inte tillsammans med vuxensovrummet.

Från vuxensovrummet ska det finnas en klädkammare och ett badrum.

Vi vill ha en köksö i köket och en så öppen planlösning som möjligt.

Hus måtten är ca 11 meter * 17 meter i verkligheten och garaget är 8 meter * 9 meter

Alla tips är välkomna!

MVH Todde
 
  • planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Några grundtankar

Sovrum gärna åt öster/norr, men gärna även åt ett "lugnt" håll. Kök vardagsrum gärna åt söder/väster där det är ljusare, varmare och "trevligare".

Utrymme vid entre för garderober, gärna platsbyggda, och även för hängare, skor m.m.

Mellan garage och groventre hade jag tyckt det varit enhöjdare med en smalare del, gärna med mycket stora fönsterpartier som man kan gå in i både från garage och utifrån både bak och framsida. Det ger också en snygg estetisk delning av hus och garage men dom hänger ändå ihop med inomhusdel hela vägen.

Jag vet inte hur vädersträcken ligger här, men jag hade överväg att ersätta köket med badrum1, utnyttja utrymmet till vardagsrum, och lagt köket mellan vardagsrum och sovrum1. På så vis får man en rakare väg in i köket från entren, närmare från kök till uteplats och en mer öppen planlösning. Kaminen hade jag nog flyttat in så hallen passerar bakom kaminen.

Köket på bilden ser litet ut om man ska få plats med både köksö och köksbord. En köksö kräver väldigt mycket plats. Räkna 60cm köksbänk, minst 1m helst 1,2 bred gång och sedan 60-100-120 bred köksö. Ett matbord tar 2,5-3m bredd om det inte ska bli trångt. Gå till ikea och kolla in deras kök, vilken yta som krävs för en viss lösning, dom har många bra färdiga kök att få inspiration av när det gäller planlösningar (Även om man sen köper något annat)

Ja det var några snabba spontana tankar.
 
tack för tipsen. men ingén som vill rita en planlösning :)
 
Som jag svarade i din andra tråd: kolla på hustillverkarnas ritningar på nätet. Det du ritat är en mycket sluten planlösning, så långt ifrån öppen man kan komma.
 
Jag ritar gärna en komplett planlösning åt dig utifrån dina önskemål, fast inte på ideell basis ;)
 
Okej utgå efter planlösnigen påp bilen fast tänk på att det bara är en grov skiss på vår rum fördelning sen kan du ändra om saker och göra det öppet för det gillar vi. stort öppet kök för det ska vara köks ö och köks bord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.