Normalt sett gör man väl en effektsammanställning där man listar alla tänkbara förbrukares max effekt (uttag brukar man väl köra en snitteffekt på ca. 200-300w) och kör en utnyttjandefaktor på detta. Därefter kör man en sammanlagring på alltihop med kanske 0,8 eller vad man känner är rimligt.

Därefter är man väl hyftsat på det torra.
 
Styrman_jansson skrev:
Normalt sett gör man väl en effektsammanställning där man listar alla tänkbara förbrukares max effekt (uttag brukar man väl köra en snitteffekt på ca. 200-300w) och kör en utnyttjandefaktor på detta. Därefter kör man en sammanlagring på alltihop med kanske 0,8 eller vad man känner är rimligt.

Därefter är man väl hyftsat på det torra.
När brukar man tilllämpa detta beräkningssätt?

Som sagt.
Man brukar alltid dimensionera efter uppvärmningen, då det vanligtvis är den största elförbrukaren.
En villa med fjärrvärme klarar sig alla gånger på 16A om det inte är något extra ordinärt. Typ pool med elpatron och elbastu tex. Då får man ju ta med det.

Har nog aldrig varit med om att man räknat vägguttag och multiplicerat dessa till något.
 
EyEr0n har helt rätt ingen sitter och gör kalkyler på förbrukningen i vanliga bostadshus, man går på erfarenhet. Den säger 16 A vid annan värme än elbaserad, 20 A vid VP och vanlig elvärme i nyare hus (i dag installeras ju ingen "vanlig" elvärme). Mycket stora hus med stora biytor och uthus ev. 25 A men det är ovanligt i vanliga bostäder.
 
Ta till 25 A från början... sätt sedan en logger under ett år och kolla verklig ström och säkra sedan ner om det verkar funka..(Ledningsdimensionering är ju i princip densamma för huvudsäkring 25/20/16, så det är bara en fråga om hur mkt man vill betala i ab-avgift för säkringsstorlek), men kom ihåg att en säkring på xA klarar lite drygt detta (1,5ggr??) normalt sett, speciellt om de sitter utomhus i kylan...

PS. I vår Brf har vi tidigare gjort detta,(och säkrat ner) men nu har Fortum infört andra principer, föreningen har lite större ab iofs (100-125A) men fortum kommer hädanefter att debitera efter verkligt strömuttag...det kanske fler börjar med även på mindre ab, de nya fjärravlästa mätarna har säkert möjlighet till detta DS.


DS
 
EyEr0n skrev:
När brukar man tilllämpa detta beräkningssätt?

Som sagt.
Man brukar alltid dimensionera efter uppvärmningen, då det vanligtvis är den största elförbrukaren.
En villa med fjärrvärme klarar sig alla gånger på 16A om det inte är något extra ordinärt. Typ pool med elpatron och elbastu tex. Då får man ju ta med det.

Har nog aldrig varit med om att man räknat vägguttag och multiplicerat dessa till något.
Nej det är väl inte jättevanligt på villor. Jag är konsult och relativt ny i yrket (5 år) så jag är väl skadad på så sätt att jag alltid vill ha en dokumenterad beräkning bakom det mesta... Men visst funkar det bra att bara titta på värmekällan sålänge det inte finns några andra storförbrukare. Men hur gör ni med med villan som har både mastodontbubbelbad och en mindre verkstad i garaget? En effektsammanställning är varken svår att göra eller tar lång tid...
 
Jag tycker du har rätt i det. Förr fanns inte speciellt mycket stora förbrukare som finns idag i form av vattenkokare, DM, bubbel, mm. Det svåra är kanske att bedöma det momentana effektbehovet. Vilken grundlast ska man utgå ifrån och hur ser tidskurvan ut? En säkring tål troligen dubbla strömmen under den tid vattenkokaren värmer.

Genom att schablonmässigt utgå ifrån elvärmeeffekten så har man täckt in möjligheten att värma upp ett kallt hus då alla element går, men därefter finns ett stort utrymme för övriga förbrukare som schablonmässigt möjligen står i paritet med elvärmeffekten, dvs husets storlek.
 
Styrman_jansson skrev:
Normalt sett gör man väl en effektsammanställning där man listar alla tänkbara förbrukares max effekt (uttag brukar man väl köra en snitteffekt på ca. 200-300w) och kör en utnyttjandefaktor på detta. Därefter kör man en sammanlagring på alltihop med kanske 0,8 eller vad man känner är rimligt.

Därefter är man väl hyftsat på det torra.
Helt riktigt !
Man gör ett fasfördelningsschema över förbrukare, snitt/uttag och belysning på respektive grupp samt beräknar effektåtgång med en sammanlagringsfaktor.
Då får man inga överbelastningar på respektive fas.

/Tracker
 
tracker, vem gör det??
 
Eh.. jag.. :blushing::cool:
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Jag håller på med en analys nu eftersom pannan (Nibe 360) effektbegränsar ibland på grund av att en fas ligger nära maxbelastning (20A huvudsäkring). De andra faserna ligger aldrig över 9A såvitt jag sett. Detta händer tillräckligt ofta för att familjen skall klaga över att det blir kallt inne så det är ett reellt problem.

Fasbalanseringen (eller avsaknaden av den) utfördes av elektriker när vi byggde för snart två år sedan.

Jag som konsument tycker att det är jättskönt att höra att det finns personer som Styrman_Jansson och tracker som uppenbarligen tar sitt jobb på stort allvar. Gamla sanningar och "så har vi alltid gjort" är knappast något som för mänskligheten framåt.
 
Och flyttar man kupevärmaren, kaffekokaren eller nått annat till ett annat uttag så är all lika "fel". När man gör en installation fördelar man naturligtvis ev större laster när man kopplar in centralen. Men för att klara det behövs knappast några analyser. Inte om man vet vad man sysslar med i alla fall. Tycker ni det låter bättre med analys i stället för vanlig yrkes/fackkunskap ?
 
elmont skrev:
Tycker ni det låter bättre med analys i stället för vanlig yrkes/fackkunskap ?
Ja, när yrkeskunskapen innebär att det är mer än dubbelt så hög strömstyrka i en fas än i de andra två när inga tunga förbrukare är anslutna av mig så är det min uppfattning. Exempel: Värmepumpen drar mer på L1 än på L2, L3. Är det då begåvat att lägga elgolvvärmen i två badrum på L1 bara för att grupperna råkade hamna så på fasskenan? Det är naturligtvis inte så att jag provar att stoppar in strykjärnet och vattenkokaren i samma uttag bara för att kunna hävda att elektrikern har fel.

Med facit i hand hade det inte skadat att titta över detta mer seriöst innan installationen genomfördes. Nu måste jag göra det jobbet för att åtminstone ha någon chans att kunna reklamera. Inte för jag tror att det kommer att lyckas utan gissningsvis får jag ta hit en elektriker och själv stå för fakturan när han gör det jobbet som någon annan borde gjort.

Tillägg: Jag har inget emot erfarenhetsbaserade beslut, men det är inte fel att komplettera den med lite specningsarbete innan jobbet drar igång och lite vettig dokumentation efteråt.
 
funkisen skrev:
Tillägg: Jag har inget emot erfarenhetsbaserade beslut, men det är inte fel att komplettera den med lite specningsarbete innan jobbet drar igång och lite vettig dokumentation efteråt.
Jo, fast här är ju erfarenheten kanske att "Det spelar ändå ingen större roll med tillräckligt stora huvudsäkringar, och det är ändå så få som märker det och ännu färre som klagar så vi kan ta det då". ;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, fast här är ju erfarenheten kanske att "Det spelar ändå ingen större roll med tillräckligt stora huvudsäkringar, och det är ändå så få som märker det och ännu färre som klagar så vi kan ta det då". ;)
Ok, jag skall hälsa ungarna det när dom fryser nästa gång.
 
funkisen skrev:
Ja, när yrkeskunskapen innebär att det är mer än dubbelt så hög strömstyrka i en fas än i de andra två när inga tunga förbrukare är anslutna av mig så är det min uppfattning. Exempel: Värmepumpen drar mer på L1 än på L2, L3. Är det då begåvat att lägga elgolvvärmen i två badrum på L1 bara för att grupperna råkade hamna så på fasskenan?
Kan man inte då konstatera att det inte handlat om någon yrkeskunskap?

För som sagt med yrkeskunskap så hade man inte gjort så.

Och givetvis är en analys bättre än avsaknad av kunskap.

Sent from my ST18i using Tapatalk
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.