Vad jag har förstått med Pantbrev så kan man räkna ut de med denna kalkyl,

(Köpeskillingen) - (Existerande pantbrev) - (kontantinstats) = Summa

Summa * (0.02) + 375 = Pantbrev kostnad

Men om köpeskillingen är 750 000
Och det finns redan pantbrev på 730 000
och då lägger jag också kontantinstats på 15% (112500)
så blir summan -92500.

Kan man inte ordna då med banken att jag inte behöver ta topplån som blir på 75000 när det redan finns så huset är värt mer?

Kan nog förklarat lite konstigt men hoppas ni fattar
 
Pantbrev säger inget om vad huset är värt, så tyvärr går det inte. Det håller bara ordning på vem som har rätt till vilken del av husets värde, kan man säga.

Jag köpte en fastighet för 600 kkr, som hade pantbrev på över 2 miljoner, tex.
 
Topplån är delan av lån som överstiger 75% av köpeskillingen så det spelar ingen roll hur mycket pantbrev du har.
 
Går det ordna på något annat sätt att få till lånet?

Dags läget så kommer jag måste låna 750000, 15% kontantinsats som jag tar på ett blancolån via facket. men på blancolånet kommer jag måsta låna över för att ha råd med t.ex lagfart mm.


Blancolån 170000
Topplån 75000
Bottenlån 562 500

Finns det något bättre sätt jag kan göra de här på? Jag har inget sparande men vet ej hur jag ska tänka och vad som blir bäst att göra vid lånet
 
Nej, det finns nog inget magiskt i detta. Vet inte hur din kalkyl ser ut, men det känns lite ansträngt för att få ihop det. Hur länge hade du tänkt ta blancolånet på?
 
12 år. Min kalkyl som jag räknat på då kommer ALLT kosta 15000 i månaden. Men då är ALLT + lite till + sparande inräknat
 
Topplån är den delen som överstiger 85%, dvs den delen av lånet som inte har fastigheten som säkerhet. Sen har de flesta banker amorteringskrav på den delen som överstiger 75% men det är fortfarande ett bottenlån på delen mellan 75% och 85%.
 
jhenrikj skrev:
Topplån är den delen som överstiger 85%, dvs den delen av lånet som inte har fastigheten som säkerhet. Sen har de flesta banker amorteringskrav på den delen som överstiger 75% men det är fortfarande ett bottenlån på delen mellan 75% och 85%.
Det finns en hel del banker som sätter topplån (alltså inte bara amorteringskravet utan även ränteskillnad) på lån mellan 75 och 85 %. Över 85 % så är det i praktiken blancobelåning då säkerhet ej får tas ut i fastigheten över denna gränsen.

Vissa banker ger upp till 85 % i bottenlån på vissa orter eller områden men endast 65-75 % i bottenlån på andra. Så det är individuellt var man bor också tyvärr
 
SEB har tydligen tagit 40% av marknaden på nya bolån på senare tid, förmodar att de då är den mest förhandlingsvilliga banken.
 
Jag har precis lånat av SEB. 85% bottenlån.


(Den summa du lånar - befintliga pantbrev) * (0.02) + 375 = Pantbrev kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.