Nå har jeg eldat 14 dager med min nye vedpanna. Pannan og lading ser ut til å fungere ganske bra. Det som ikke fungerer så bra, er varmedistribusjonen til radiatorene, eller nærmere bestemt at returen er for varm fra radiatorene. Jeg har strypning på hovedstokken til radiatorene, og har strypt denne en del. Jeg har da fått Dt til å bli 10-12 grader over radiatoren mot ca. 5 grader før. Nå kan jeg imidlertid ikke strype hovedstokken mer for da blir gir mange av elementene for lite varme. Har i tillegg forsøkt å strype på de miste radiatorene som får mest fløde og dermed blir varmest, men ser ut til at da går returtemperaturen OPP samtidig som radiatoren blir kaldere. Dette kommer vel av at jeg har tostrengsanlegg, men radiatorventilene er for enstrengsanlegg med bypass for å spare varme til neste radiator. Bypassen går da hos meg direkte i returen uten å være innom noen radiator og varmholder returen på den måten (Installatørfeil fra 1981?).
Ventilene heter Danfoss M68 RA og kommer både for en- og tostrengsanlegg. Lurer på hvordan jeg skal løse dette, og mottar gjerne råd. Selv har jeg tenkt på noen mulige alternativer:

1: Bytte radiatorventiler til ventiler for tostrengsanlegg. 13 stk a 220+mva= 3600 SEK Regner med at man da kan strype hver enkelt radiator så mye man vil, og få en lav returteperatur tilbake?
2: Kjøpe 1-2 viftekonvektorer og sette disse på returstrengen innan shuntet. Kunne da kanskje kjøre 60 grader ut på radiatorene for å holde disse passelig varme (er 80-60 system), og så ta ca. 50 grader varmt returvann inn på konvektorene. Vil disse da greie og utnytte flødet slik at jeg kan få tilbake en returtemperatur til shuntet på ca. 30 grader eller lavere?
3: Tette bypassen i de ventilene som jeg allrede har. Er visstnok ikke ment for å tettes, så det finnes ikke noen ventil eller lignende i dem som kan skrus til. Vet ikke hvordan man skulle kunne gjøre det. Noen som har ideer?

Kommentarer og andre forslag tas mot med takk! Kjedelig å måtte elda allerede når acctankene er 55 grader og bare halvparten av nyttbar energi egentlig er forbrukt:(
Legger ved bilde av radiatorventilen og "bevis" for at det er et tostrengsanlegg.
 
  • 004 (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 005 (3).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
på långt sikt borde du tänka på att byta radiatorer till större ( lågtemperatursystem). Det gör skillnad om man kan klara sej med framtemp under 40 grader :)
gaia
 
pr95: Du mener å bytte til trykkstyrt cirkulasjonspumpe (eks grundfoss ALPHA 2), samt bytte ut radiatorventilene til ventiler for tostrengsanlegg? Takk for nyttig link, jeg har sett dokumentet før, men har ikke klart å lete det opp igjen.

gaia: Hadde sikkert vært lurt det, men har tenkt å legge ned gulvvarme når vi rehabiliterer gulvene. Tenker da å fyre en grunnvarme i gulvene, men beholde radiatorene for å ta "toppene" på kulda. Men regner da med at jeg selv med dagens radiatorer kan gå realt ned i temperatur i ved vanlige uteteperaturer.
 
Redigerat:
d^_^b
 
Er det realistisk å klare seg med 40gr turvann ved 25 minus i et gammelt, dårlig isolert hus ?

Våre radatorer er så store vi har plass til, men når temperatuen kryper under 20 minus, er de ikke store nok i det hele tatt ved 40gr turtemp. Da må denne økes til 65grader for å gi tilstrekkelig effekt. Jeg antar at lavtemp radiatorer er utformet på et annet vis, uten at jeg har peil på dette. Gulvvarme er sånn sett bedre, siden man vel klarer seg med 28gr turvann som minimum.Etterhvert som huset oppgraderes / pusses opp, vil vi sikkert legge endel gulvvarmeslynger. Å etterisolere er neppe feil heller, siden huset har max 10cm, som såvidt jeg kan tro, er ganske slarvigt utført.....
 
Om inte 65 grader räcker så får du skicka in varmare vatten, max på shuntmotorn brukar ju vara 80 grader..

Men som du säger Initium så kan såklart inte alla hus klara sig med väldigt låg returtemp, det beror ju helt på hur stora radiatorer i förhållande till effektbehov man har.
 
MM. Men med 65grader varer ikke varmen i tankene spesielt lenge. Øker jeg til 70grader, varer det bare noen timer er jeg redd. Opplever VELDIG forskjell når jeg senket romsthermostaten fra 25,5grader innstilling, til 23grader. Opplevet temperatur falt vel fra ca23 grader til ca 20. 20 inne får holde når det er 25 minus ute...
 
Jeg tror at det er radiatorer fra Lenhovda jeg har. Type kalt MP-R.O.T
http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=12
Hadde en brosjyre med varmeavgivningen for radiatorene jeg har, men klarer ikke å finne den igjen.
Lenhovdas er i alle fall så like utseendemessig og størrelsesmessig at jeg har benyttet varmeavgivningskalkulatoren for disse til å beregne varmeavgivningen for mine radiatorer:
http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/assets/documents/värmeavgivning/panel.xls
Hvis man ser på denne kalkulatoren og legger inn romtemperatur 21 grader, tilløp 80 og retur 77 (slik det har vært hos meg før) så vil en radiator med H20 og lengde 240 i versjon M2C2 (dobbeltpanel med 2 konveksjonsribber som jeg har 3 stk av i stua) gi vel 1600 watt. Kan jeg da i og med at halvparten av turvannet har gått i returen regne med at radiatoren i realiteten har gitt halvparten, altså 800 watt, eller blir dette feil? Må jeg tenke at hvis hele vannmengda hadde gått innom radiatoren så hadde temperaturfallet vært enda mindre og effekten enda (om enn marginalt) høyere? Litt interessant å vite hvis man skal til å skifte ventiler og strype hardt - hvor mye får man igjen av effekten relativt sett i forhold til slik det har vært? Og dette igjen gir en pekepinn om hvor mye kvadratmeter med golvvarme og hvilken golvvarmeeffekt jeg må dimensjonere. Har ganske åpen planløsning så varmen vil i stor grad fordele seg bra utover i huset, og ikke bare akkurat der den blir avgitt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.