Hej!
Jag undrar vad det kostar att renovera ett kök, inklusive allt? Dvs även inklusive hantverkare om jag inte ska göra något själv.

Jag hade tänkt mig nya skåp, luckor, alla vitvaror, klinkergolv med värme, sandsten över diskbänken. Allt av hyfsad kvalitet (hemluckan?).

Vad tror ni, ungefär?
 
Föreslår att du tar in offerter från olika företag. Det kan skilja åtskilliga tusenlappar från firma till firma.
Sedan har det naturligtvis stor betydelse vilken köksinredning du väljer.
 
Svårt att bedöma utan att veta hur stort köket är, vilket prisläge du tänkt dig på vitvarorna etc.
Om det inte är ett väldigt litet kök så skulle jag tro det kan hamna någonstans kring 150 - 200kkr
 
Hur långt är ett snöre?

Svår fråga du ställer. Köksskåp kan ju kosta allt mellan 20 och 200 (mer?) tkr för ett normalkök. Vitvaror mellan 15 och ?. Kakel, blandare diskbänk m.m. kan också dra iväg ordentligt.

Tips - åk till lämpligt byggvaruhus, några köksåterförsäljare och några kakelbutiker så ni kan få koll på ungefärliga materialkostnader. Att ha en klar uppfattning, på ritning, underlättar när ni skall ta in offerter
 
Sen beror det oxå på hur mycket jobb man vill lägga ner.
Vi har dock en bit kvar innan vi kan installera ett nytt kök, så den tiden utnytjar vi genom att kolla utomlands. Tyskland och Polen är väldigt billiga jämfört med Sverige. Räkna med att kunna sänka kostnaderna i bästa fall med upp till 40% för ett standardkök.

Tips är att kolla ikea i Polen som Jämförelse.
 
Det dyraste är inte skåpen( fast det går å göra dyrt det med*skratt*) - det är alla tillval man gör såsom stenbänkskivor, designerblandare kakel/sten på väggen, golvet nytt vattenåavlopp, fräcka diskbänkar, kaklade smygar, nydragning av el etc. Räkna med minst 200 tkr så har Du allt 'täckt'.
Räcker antagligen inte....
 
Det beror, som övriga redan sagt, precis på vad du skall göra. Skall planlösningen ändras eller skall du "bara" byta ut befintligt kök?

Vi väntar på en offert vad gäller arbetskostnad för vårt kök (vi kommer att göra om planlösningen helt, flytta på fönster, ändra dörrar, lägga in vattenburen värme i golvet etc) och parallellt med det begär vi in offerter från ett par tre köksleverantörer och jag försöker även uppskatta vad vitvarorna kommer att kosta (och det beror ju helt och hållet på vad man väljer- jag hittade t.ex en kombinerad kyl/frys som kostade över 100 kSEK!!!!!).
 
Ngn form av rekord att lyfta upp äldre trådar måste ju detta klassas som?
 
slacker skrev:
Ngn form av rekord att lyfta upp äldre trådar måste ju detta klassas som?
Du har helt klart rätt! Köket i fråga är förmodligen renoverat sedan många år!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.