Ok, jag är inte den som hävdar att jag alltid har rätt:blushing:

Ni säger alltså att bara jag ökar flödet så ökar verkningsgraden & effekten, men....., varför anger då överhuvudtaget tillverkaren att panna x har nn kW effekt och yy% verkningsgrad?
Om det bara är att skruva upp flödet valfritt så kan jag ju få vilken effekt & verkningsgrad som helst d^_^b
 
lat skrev:
Ok, jag är inte den som hävdar att jag alltid har rätt:blushing:

Ni säger alltså att bara jag ökar flödet så ökar verkningsgraden & effekten, men....., varför anger då överhuvudtaget tillverkaren att panna x har nn kW effekt och yy% verkningsgrad?
Om det bara är att skruva upp flödet valfritt så kan jag ju få vilken effekt & verkningsgrad som helst d^_^b
Om du tänker så här. Säg att du sprungit på krogen efter fruntimmer hela kvällen.. Du är alldelens svettig och varm i hela kroppen då du kommer hem! Hur blir du fortast sval och normal igen? Duscha i en svag ljummen stråle, eller med kallvattenkranen fullt öppen? ;):p

Samma teori gäller för rökgaserna i en kamin eller panna.. d^_^b
 
Nja, nu är det ju så att oavsett om du duschar i kall eller ljummen stråle

  • så kan du inte bortföra mer energi än det finns tillgång till på insidan
  • så kan du inte bortföra med energi än den värmeöverförande ytan klarar av att transportera
Vad ni säger är att tillverkarens uppgifter är bara "tagna ur luften", om jag bara ökar flödet så ökar verkningsgraden "i princip till 100%"? :wow: eller vad :S


Läs gärna http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/PDF/provning_multiheat_15_p-markning.pdf
med början i stycke 5.1 där man anger förutsättningar
 
lat skrev:
Nja, nu är det ju så att oavsett om du duschar i kall eller ljummen stråle

  • så kan du inte bortföra mer energi än det finns tillgång till på insidan
  • så kan du inte bortföra med energi än den värmeöverförande ytan klarar av att transportera
Vad ni säger är att tillverkarens uppgifter är bara "tagna ur luften", om jag bara ökar flödet så ökar verkningsgraden "i princip till 100%"? :wow: eller vad :S


Läs gärna [länk]
med början i stycke 5.1 där man anger förutsättningar
Om du ökar flödet med ett kallare vatten genom konvektionen på pannan så "tar" du lättare energi och värme från de varma rökgaserna. Är det Mats menar med att byta till en lägre termostat med laddpumpen på maxflöde.
 
L
ökar man flödet genom pannan måste väl det kompenseras med lägre (varmare retur) skillnad mellan in och ut för att få ut samma effekt?
men man kan precis som lat säger inte frångå fakta.

"Jag vet en som knappt värmde sin tank när det satt 82 graders termostat i."
Men med lägre öppningstemp började allt funka?
låter konstigt, möjligen om pannan stänger av om tempen blir för hög
annars är det väl omöjligt att veden går upp i rök om man kör med hög öppningstemp.
Den producerade energimängden har väl att göra med vedmängd snarare än laddtemp.

Sen kanske man "upplever" att pannan ändrar karaktär, men har någon verkligen kört
mot en energimätare och sett någon skillnad?
 
Redigerat:
Men elda kaminen med avstängd laddpump då eller varför inte med helt utan vatten i manteln.. Effekten och verkningsgraden, energin i veden är väl vad vi vill ha som hög värme i acktanken..? Inte ut genom skorstenen.

Problemet för TS var väl att det var svårt att få riktig värme i acktanken? Fick elda länge. Rökgaserna ut från kaminen var väl varma nog.. d^_^b
 
L
får man elda länge är ju verkningsgraden/kaminen dålig.
Självklart börjar tanktempen stiga fortare med lägre öppningstemp,
men blir slutresultatet verkligen bättre.

Hur stor skillnad gör en "låg" patron på rökgaserna?

Om teorin är att man vill ha kallt vatten som kyler pannan måste det väl, enligt er
vara bättre att köra med stor skillnad mellan in och ut samt lägre flöde.
 
Skruva på en platta på spisen på full effekt och vänta tills plattan har blivit varm.

Ta nu en kastrull och fyll den med 1liter 10C vatten och sätt den på plattan på spisen och mät hur lång tid det tar att höja temperaturen i kastrullen 10C.

Sätt nu en kastrull med 1liter 50C vatten på samma platta (med samma utgångstemp) på spisen mät hur lång tid det tar att höja temperaturen i kastrullen 10C.
 
Många mer eller mindre bra liknelser nu :)

Anledningen till att jag ens började att fundera i dessa baner är att laddpumpen till våra solpaneler håller olika hastigheter beroende på deltaT och jag gjorde en kvalificerad gissning att snubbarna på CTC som konstruerat EcoZenith inte har gjort det för skojs skull. Utan för att få ut maximal effekt ur panelerna. Min teori är/var att måste de finnas en kombination mellan flödet och DeltaT där man får ut maximal effekt.

om man tar de två extrem situationerna
1. supermaximalt flöde så att deltaT är så lågt att det knappt är någon skillnad. transporteras massor med vatten men det hinner inte överföras lika mycket energi till vattnet plus att det är liten skillnad mellan vattnet i tanken och i kaminen.
2 minimalt flöde, högt deltaT men mer energi går ut i luften eftersom rökgaserna inte kyls lika bra och att det transporteras minimalt med vatten(som bär energin) till acctanken.

Inget av dessa är ju speciellt bra så det måste ju finnas ett läge där man får ett optimal kombination av de två.

Ännu en gissning är att cirkulationspumpen är konstruerad för att även kunna klara av anläggningar som avger mycket mer effekt än vår kamin och där kanske den optimala inställningen är läge tre eftersom det är mycket mer energi som ska absorberas av vattnet. De flesta gamla eldningsrävarna här på BH har förmodligen anläggningar på 40-50kw, medans vår på pappret ligger på 28(i realiteten är det förmodligen 20 om man har tur) och då är det en självklarhet att man ska kyla rökgaserna så mycket som möjligt.

I grund och botten är det väl en fråga om matte och/eller fysik. Fast detta kanske är mer en fråga för ett matte eller fysik forum? ;)
Är det någon av er som har en lite kraftigare panna som vet vad DeltaT är på er panna?
 
L
noone70 skrev:
1. supermaximalt flöde så att deltaT är så lågt att det knappt är någon skillnad. transporteras massor med vatten men det hinner inte överföras lika mycket energi till vattnet plus att det är liten skillnad mellan vattnet i tanken och i kaminen.

2 minimalt flöde, högt deltaT men mer energi går ut i luften eftersom rökgaserna inte kyls lika bra och att det transporteras minimalt med vatten(som bär energin) till acctanken.
på nr1 svarar jag :)
Flöde och temp har inget att göra med hur mycket energi som hinner överföras till vattnet,
endast konvektionsdelen spelar roll.

nr2 är lurigare, visst kyls rökgaserna bättre (i teorin) tyvärr så är det få som har oändligt med
"kallt" vatten att kyla sin panna med så på "andra varvet" kommer returen från tanken
förmodligen vara varmare än första varvet med en högre öppningstemp = samma slutresultat.
någon med värmemätare kan säkert bringa sanning i detta.

Varför jag tror er sol laddpump styr varvet är för att man hela tiden vill
ladda med varmare temp än vad som finns i tanken, därför kanske den drar ner varvet
på EM då solen blir svagare, men fortfarande laddar den hög temp.
 
Redigerat:
"Är det någon av er som har en lite kraftigare panna som vet vad DeltaT är på er panna?"

Man brukar konstruera pannor för ett Delta-T på 10-20C främst för att undvika för stora spänningsvariationer i plåten (om temp skillnaden i boten & topp skiljer för mycket så kan man få problem med hur plåtarna rör sig/utvidgas), högre Delta-T riskerar att minska livslängden.
Man vill dessutom inte ha för kall bottentemperatur eftersom man då riskerar att rökgaserna kondenserar mot kalla ytor vilket ytterligare förkortar livslängden.

"Inget av dessa är ju speciellt bra så det måste ju finnas ett läge där man får ett optimal kombination av de två."
Det flöde som pannan är konstruerad för! Normalt sett ett flöde som ger ett Delta-T på 10-15C vid märkeffekt.
 
Redigerat:
Mitt förslag är LADDVENTIL !
Vill man överföra varmt vatten till tank inte förstöra skiktning i tank
behövs en laddventil tex. http://infoweb.esbe.se/files/56004/VTC300_SE_99501360_A_LR.pdf

Flöde och temp har inget att göra med hur mycket energi som hinner överföras till vattnet,
endast konvektionsdelen spelar roll.

Varför jag tror er sol laddpump styr varvet är för att man hela tiden vill
ladda med varmare temp än vad som finns i tanken, därför kanske den drar ner varvet
på EM då solen blir svagare, men fortfarande laddar den hög temp
d^_^b

Som Matss skrev: Så mitt råd är att köra full fart med en termostat med låg öppningstemp.
 
noone70 skrev:
1. supermaximalt flöde så att deltaT är så lågt att det knappt är någon skillnad. transporteras massor med vatten men det hinner inte överföras lika mycket energi till vattnet plus att det är liten skillnad mellan vattnet i tanken och i kaminen.
2 minimalt flöde, högt deltaT men mer energi går ut i luften eftersom rökgaserna inte kyls lika bra och att det transporteras minimalt med vatten(som bär energin) till acctanken.

Inget av dessa är ju speciellt bra så det måste ju finnas ett läge där man får ett optimal kombination av de två.
I nr ett skriver du "hinner inte överföras lika mycket energi till vattnet". Det är ett felaktigt antagande, vid max flöde överförs mest energi, MEN energi per liter blir lågt, det är dock oväsentligt i denna liknelse. Man måste skilja på äpplen och päron i fysiken, annars var det en ok liknelse.

Vid för högt flöde UTAN laddpaket blir vattnet för kallt i tanken och vid för lågt flöde kokar pannan. Men jag har inte påstått att man ska gå så långt åt något håll utan välja en termostat med låg öppningstemp och högsta hastighet på pumpen.
 
Min panna peakar på dT 30 grader, detta är för mycket men beror på laddpaketens icke optimala konstruktion. Jag ska byta det mot en shunt som fullt öppen ger minimalt motstånd.
 
lat skrev:
"
Det flöde som pannan är konstruerad för! Normalt sett ett flöde som ger ett Delta-T på 10-15C vid märkeffekt.
Vad är då nackdelen med att ha ett lågt dT?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.