harry73
Vi bygger ett lyftigt torn av 1 - 2cm tjocka(/tunna) vedbitar och stoppar 2 -3 tidningssidor i mitten av tornet. När man tänder brasan ska man ha dörr eller fönster på glänt (eller stänga av frånluften), luftspalten öppen och kamindörren på glänt för extra tilluft.
Tänd tidningspappret och när elden tar fart kan man stänga fönstret eller utedörren som stod på glänt. Sen kan man försiktig stänga kaminluckan, men ser till att elden inte blir sämre eller börja sota. När tornet har rasat och elden börjar slockna kan man lägga några vedbitar (normalstorlek) i kaminen och när det tar fart kan man stänga luftspalten till ca 50%.
Allt detta lärde vi oss i conturas instruktionsfilm och det funkar suveränt
 
A
mhg_3 skrev:
Det är ett ordenligt kallras runt murspisen, tilluften kommer underifrån och är öppen, om vi har något frånluftsystem vet jag inte... jag undrar mest om andra har dessa problem i nybyggda hus. Svaren från husfirman och firman där vi köpte murspisen är att man i nybyggda hus måste ha en dörr/fönster öppen en stund varje gång man lägger i ny ved... Låter ju helt iodiotiskt tycker vi samt att vi hade helt valt bort det om vi vetat om det. Köpte tyvärr heller inte den billigaste murspisen/kaminen direkt
Men du vet väl vad du har för värmesystem i huset?

Att det ryker in när man kör köksfläkten och man precis börjat elda är normalt.
 
Ett alternativ är att installera en rökgasfläkt.
 
En friskluftskanal till kaminen fungerar tom negativt just när man tänder.Har man dessutom enbart frånluftsventilation så gör det etter värre, Startas dessutom köksfläkten blir det helt ogörligt. Frånluftsventilation bygger på att ny luft som skall ersätta den som sugs ut måste ha chans att komma in genom de ventiler som oftast sätts ovanför fönstren. Dessa är i stort sett aldrig tillräckligt många eller stora för att klara de luftmängder som sugs ut vid normalventilation och definitivt inte den tredubbling av luftmängderna som sker om köksfläkten är igång. Kommer inte luften in i ventilerna tar den naturligtvis in luft på annat håll tex bakvägen genom skorstenen. När en skorsten blir ordentligt varm blir den termiska drivkraften såpass kraftig att den orkar vända luftströmmen i skorstenen men detta kan naturligt inte ske om inte brasan har tagit sig såpass att den lyckats värma skorstenen. "Murphys lag" Finns det dessutom ett uteluftsintag till kaminen så vill ju denna sträva emot att minska undertrycket i huset och samtidigt dra med sig rök från den nytända veden ut i rummet. Stänger man istället luckan innan veden riktigt har värmt upp skorstenen så slocknar istället veden. Skall man lyckas, oavsett medicinering med uteluftsanslutning, så behöver ett fönster öppnas under de 4 minuter det tar för att värma skorstenen eller att man installerar ett ftx-system som minskar undertrycket i huset. Enbart frånluftsventilation ,oavsett om man kallar det flp, är en fadäs uppfunnen för att husfabrikanten skall kunna få plats i tvättstugan med både elvärmepanna och ventilationsfläkt i samma 60-modul .
 
Nja, Exerg. Vi har nybyggt hus med täthet i klass med passivhus, inte behöver vi öppna fönster för att tända en brasa? Ett 100:s spirorör som tar in luft utifrån är gott och väl nog. Visst ryker det i kaminen innan man värmt upp luften i skorstenen, men det tar ju 20s så är det problemet borta.
 
A
Någon som funderat på hur det påverkar luftfuktigheten inne om man tar inne respektive uteluft?
 
Tar du inneluft måste du suga in uteluft, så rent teoretiskt påverkar det inneluften, dock inte så det märks tror jag. Tar du uteluft via separat kanal kan jag inte se hur det skall påverka luftfuktigheten inne
 
ullberg
Mythbusters testade väl det här, och kom fram till att eldning i kamin med inneluft leder till en sänkning av temperaturen i perifera rum. Jag gissar att (värme)nettot fortfarande är positivt vid i princip alla kända utetemperaturer, men sovrummen blir lidande för vardagsrummens bästa.

/U

EDIT: jag kanske ska säga ...leder till en _klart mätbar_ sänkning... att luften måste komma någonstans ifrån fattar väl alla men det var betydligt mer än jag trott (om jag minns rätt)
 
Redigerat:
harry73
ullberg skrev:
Mythbusters testade väl det här, och kom fram till att eldning i kamin med inneluft leder till en sänkning av temperaturen i perifera rum. Jag gissar att (värme)nettot fortfarande är positivt vid i princip alla kända utetemperaturer, men sovrummen blir lidande för vardagsrummens bästa.
Visst, och vanlig ventilation leder också till en märkbar sänkning av temperaturen i de rum med ventiler, men endå tycker vi att det är bra med ventilation.
Man ska betrakta en kamin som använder inomhusluft som en ventilations- och värmeanläggning och anpassa resten av värmesystemet och ventilationen därefter.

Och för att svara på Alfred Jonssons fråga: Förbränning med inomhusluft ökar ventilationen och sänker därmed rel. fuktighet (om det är kallt ute), för utan ventilation blir fuktigheten väldigt snabbt väldigt högt. Eldning med utomhusluft påverkar fuktigheten bara genom att rel. fuktigheten sänks om temperaturen höjs.

Om man har en gammal öpppen spis gör draget att man suger ut stora mängder av varm inomhusluft, och kan man få en nettoförlust. Med en kamin suger man bara ut den mängden luft man behöver för en bra förbränning och får man en positiv nettoeffekt.
 
Intressant tråd vi har liknande problem och har pratat med nordpeis även dom är inne på att tilliten inte funkar innan varm skorsten

Man skulle ha mycket eld direkt då kommer draget, det funkar lite bättre få i alla fall
 
andnyg skrev:
Intressant tråd vi har liknande problem och har pratat med nordpeis även dom är inne på att tilliten inte funkar innan varm skorsten

Man skulle ha mycket eld direkt då kommer draget, det funkar lite bättre få i alla fall
Spännande med iphonens rättstavning
Till-luft skall det vara och inte tillit :)
 
Vi testafe i helgen att värma upp skorsten innan eldning, ställde in en liten metallburk med bränsle och eldade, sedan in med ved efter en stund och det gick mycket smidigare! Fast vi måste fortfarande ha ett fönster öppet en stund samt aldrig stänga luckan till murspisen helt... inte helt nöjd kan jag säga men det går att elda iaf...
 
mhg_3 skrev:
Vi testafe i helgen att värma upp skorsten innan eldning, ställde in en liten metallburk med bränsle och eldade, sedan in med ved efter en stund och det gick mycket smidigare! Fast vi måste fortfarande ha ett fönster öppet en stund samt aldrig stänga luckan till murspisen helt... inte helt nöjd kan jag säga men det går att elda iaf...
Om ni inte kan stänga luckan ens efter ett tag så är det definitivt något fel. Antingen på tilluften till kaminen eller så är skorstenen igensatt. Det spelar ingen roll hur tätt huset är. När man väl fått en ordentlig eld så ska det bli ordentligt drag och då spelar det ingen roll att man har rejält undertryck i huset (förutsatt separat tilluft till kaminen).

Att elda med öppen lucka är i princip som att elda i en gammaldags öppen kamin, verkningsgraden blir helt usel!
 
Som jag skrev tidigare efter att nu kollat på medfäljande eldnings DVD från Nordpeis så lägger vi in mycket mer ved som är tunnare än normalt och därefter skapar vi en rejäl start värme.

Vi har aldrig behövt förvärma med bränsle. När den väl är varm så funkar tilluften.

När man skall tända och öppnar luckan känner man verkligen kallraset i skorsten, så man förstår att det krävs värme för att vända det.
 
Kalasclas skrev:
Även vår kamin funkar bra i nybyggt med flvp men,

Det jag har upptäckt som underlättar rejält är:

Kör inte köksfläkten precis vid tändning den drar rätt mycket luft från huset.
Öppna luckan i ca 5 minuter innan du ska tända kaminen då värms skorstenen upp en aning och det underlättar...
Jag låter luckan vara på glänt första 10 min av eldningen då tar sig brasan riktigt bra efter det stänger jag luckan och kan sedan minska tillluften om jag vill.

För mig gjorde dessa små saker att eldningen blev mycket enklare

Mvh
Clas
Trådskaparen säger att det blir kallras från kaminen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.