Fick nån reklam hem i lådan om att mäta radon från ett företag som heter MRM. Spontana tanken när man får ett sånt är att nån vill blåsa en på pengar. Någon som har någon erfarenhet? Undersöker man kommer de garanterat hitta nåt som de självklart har åtgärder mot till reducerat pris. Varför skulle ett företag från Luleå leta sig ner till mörka småland med en sån här tjänst? Såvida det inte är nåt statligt projekt som är utallokerat till norrland. Men jag kanske bara är paranoid?
 
kan inte säga att du att paranoid ;-), men MRM är ett ackrediterat företag som har rätt att utföra radonmätningar. I och med att dom är ackrediterade att utföra dessa mätningar är deras resultat godkända att använda när det gäller att få radonsaneringsbidrag av länsstyrelsen.

Jag har själv använt MRM när vi gjorde radonmätningen i vårt hus.

Att de sedan är lokaliserade i Luleå och marknadsför sej i Södra Sverige är väl bara ett sätt att utöka sin potentiella marknad.
 
En radonmätning går till på det viset att man beställer några radonmätningsdosor, som man sedan hänger upp enligt anvisning och som man sedan låter hänga i minst 60 dagar. Efter mätperiodens slut skickar man in dosorna för avläsning och man får då ett protokoll med det mätvärde man fått. Utifrån resultatet kan man kontakt mrm, yit eller ngt annat ventilationsföretag som ger förslag på lämplig lösning, om resultatet visar att du har radon i huset.
 
vet att jag en så länge kan för lite om detta men det känns som man i bakhuvudet läst om lika undersökningar (inte säker på att det var radon dock) där gränsvärden ändrats och i princip alla som testar uppvisar förhöjda värden och därmed rekommenderas åtgärder. Samtidigt vill jag ju inte utsätta mig själv och mina barn för något ohälsosamt. Känns dock bättre att gå till doktorn när man har ont än att en privatläkare knackar på och frågar om man inte är säker på att man inte känner sig lite krasslig om du förstår min metaforiska omskrivning. Jag vill självklart att någon ska kolla och hade nyligen kontakt med ett annat företag angående misstänkt fukt, vet inte om det är olika experter eller om de även kan kolla radon när de kollar annat? Känns tryggare när det är kommunen som uppmanar folk att testa än när företagen själva gör massutskick.
 
Du kan vara helt lugn vad gäller MRM. Mitt företag har anlitat dom för tusentals mätninger. Inga problem.
 
Kolla med din kommun, ofta erbjuder dom dosor till reducerad kostnad. (samma dosor som MRM mfl. använder. Börjar dock bli försent för den här perioden.
 
D
Som andra sagt så är det nog inget skumt med radonmätningsföretagen. Jag har själv gjort radonmätningar i två hus med spårfilm och hamnade klart under nuvarande gränsvärden. Så inte är det som typ anticimex som alltid hittar en anledning att rekommendera deras krypgrundsavfuktare...:). Du kommer inte få åot hembesök och alltså spelar det ingen roll var företaget du anlitar ligger. Mätdosorna skall hänga en längre tid och man bör mäta under eldningssäsong.
 
ok, vilken månad är bäst att mäta i? december eller januari? När det gäller fukt verkar ju den relativa luftfuktigheten öka på sommaren...?
 
Mätning ska göras under eldningsperioden, dvs, oktober-april, samt att mätningen ska ske under minst 60 dagar.

Vi fick besked om radonsaneringsbidrag igår - det känns skönt :)
 
tombe691 skrev:
Fick nån reklam hem i lådan om att mäta radon från ett företag som heter MRM. Spontana tanken när man får ett sånt är att nån vill blåsa en på pengar. Någon som har någon erfarenhet? Undersöker man kommer de garanterat hitta nåt som de självklart har åtgärder mot till reducerat pris. Varför skulle ett företag från Luleå leta sig ner till mörka småland med en sån här tjänst? Såvida det inte är nåt statligt projekt som är utallokerat till norrland. Men jag kanske bara är paranoid?
helt klart, dom vill sälja en sparkdräkt til Digl, tillverkad av något rymdmaterial, så du kan spatsera omkring i hemmet, oberoende av strålningen där..:wow:
 
Med tanke på allt skit som kommer i brevlådan om att försäkra sina försäkringar, eller köpa mirakelmaskiner på postorder som får dig att gå ner i vikt utan att träna och så vidare är det ju svårt att sålla.
 
Vi beställde med dosor från MRM för våra mätningar efter huskäpet, fungerade bra och inga konstigheter.
 
ni som använt MRM, är det någon som fått låga, godkända värden som inte krävt några åtgärder?
 
Japp, våra värden var OK. Kommer inte ihåg deras lägsta gräns men i protokollat var det antingen <20 eller <50 som dom skrev.

EDIT: Loggade in och kollade:
Årsmedelvärde Radongashalt: <30 Bq/m3 (Becquerel per kubikmeter)
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.