Vi ska byta entrédörr, och har lite funderingar på om man ska välja höger- eller vänsterhängd. Det är en rak trappa upp till dörren utifrån, så utifrån sett spelar det ingen roll. Där inne är det en vägg med radiator direkt till vänster, och en trappa upp till ovanvåningen till höger.

Idag är själva ytterdörren högerhängd, sen är det dubbeldörr så där är en innerdörr som går inåt. Även denna är högerhängd, med resultat att de sitter i var sin sida så att säga. Att bli av med dubbeldörren är en stor anledning till att vi vill byta, och först tänkte jag spontant köpa en ny högerhängd ytterdörr eftersom den är så idag, men tanken slog mig att det kanske är smartare att byta till en vänsterhängd... Tanken bakom detta är att då så öppnar man och går naturligt in på högersidan, den sida där det är en trappa, och då får man bättre möjlighet att tex sätta en hatthylla på vänstersidan när väl den inåtgående dörren är borta där.

Finns det några generella rekommendationer eller någon praxis när det gäller detta? Någon som kan kommentera om jag tänker rätt? Eller grubblar jag alltför mycket över detaljer? :blushing:

/Erik
 
Lite Bilder på hur du har det nu skulle nog hjälpa.
 
E
Byter du till en vänsterhängd dörr så kommer strömbrytaren till hallampan hamna på "fel" sida. Högerhängt är helt klart vanligast.
 
Här är en ritning över hur det ser ut, röd pil visar alltså hur man kommer upp för trappan och jag har ritat med blått hur dagens två dörrar öppnas.

Strömbrytarna kunde jag visserligen flytta ganska lätt eftersom vi håller på att göra vid väggen, men de för hall och trapp är redan idag på höger sida om dörren när man kommer in. Jag antar att det var det du menade att man bör ha med vänsterhängd dörr?
 
  • entre_klipp.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker en vänsterhängd verkar göra sig bra där.
 
Tycker också att vänsterhängd skulle passa bra. Då blir det raka linjen när man öppnar dörren - innerväggen.
 
Det låter bra, inga tecken på att jag tänkt helt galet :) Då blir det nog inköp av en vänsterhängd dörr snart.
 
Ja, vänsterhängd, så hamnar inte dörrhandtaget bakom jackorna som du tänkte hänga på väggen!
 
Jag föredrar vänsterhängda dörrar av den anledningen att jag oftast har nyckeln i högerhanden, låser upp, håller fortfarande nyckeln i höger och således öppnar med vänstern och det känns narturligast då att man drar dörren åt vänster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.