Som Topic låter.

Jag anlitade min syster Företag (snickarfirma som var nystartad)
Det var hennes sambo som utgav sig för att för att vara en byggingenjör och han sa att badrum är en baggis i princip och det hela slutade med att han fick jobbet, just för att det va familj så skulle jag få specialpris.

Men, det hela slutade i tragedi och han finns inte kvar i livet längre.
MITT badrum står fortfarande ej helt färdigt. Företaget gick i konkurs pga hans bortgång.
Jag behöver silikona skarvar, fylla i lite fogar osv.
Vad jag märkt är också att fallet går på fel håll, UTANFÖR duschen. (har duschdörr)
Är detta något som ens Villa/Hemförsäkring täcker? (Har kvitto på allt, tror jag.... dock inget intyg på att det är gjort av en behörig)

Tacksam för svar!
 
Tragiskt...
Ersättning....Knappast hemförsäkringen, men om du lägger en kula utanför duschen, vart rullar den iväg? Har du kanske en badkarsbrunn den rullar mot?
 
Mycket tragiskt.
Villaförsäkringen skulle ev kunna gå in om du får en fuktskada, lite beroende på hur du kan dokumentera arbetet. Vad gäller själva färdigställandet blir det nog svårt att åberopa villaförsäkringen. Har du betalt i förskott för arbetet? I så fall har du väl en fordran på konkursboet att bevaka. Om inte, så har du kanske pengar över att anlita någon annan?
 
Nej, själva färdigställandet bryr jag mig inte så mycket om, då det bara handlar om så lite.
Dock så är det knappast godkänt, med tanke på att fallet går mot andra änden av rummet.
(Mot WC stol)
Behöver ingen kul för att avgöra det, då det kommer (dock ganska lite) vatten som tränger ut genom duschdörrens gummilist i botten, och detta vattnet rinner i fogen bort mot WC stolen.
Kollar man på nedersta kakelplattan på väggen, så ser man att den blir mindre o mindre ju närmre Duschen den kommer. Likaså springan mellan tröskeln och dörrbladet. Man ser det mycket tydligt.
Sen är jag ganska osäker på om klämringen till golvbrunnen är korrekt installerad.

Det jag undrar över är, vad händer i det fallet det skulle bli fuktskada?
Skulle man kunna få ut en ny renovering av rummet? (har ju trots allt blandare osv. redan)
Hur gör jag i det fallet man ska sälja huset?
 
Ring ditt försäkringsbolag och prata med dom. Det är dom enda som kan ge dig svar. Och få det skriftligt och byt inte bolag sen.
 
O
Skulle det bli en fuktskada så förhoppningsvis så fungerar hemförsäkringen, men den täcker nästan garanterat inte ytskiktet, utan det får du stå för själv.
 
Njae alltså det är egentligen enkelt kvittar vad du får skriftligt eller inte då försäkringsbolagets villkor är det som gäller vid en skada. Om badrummet är felbyggt såsom exempelvis felaktigt fall så kommer inte hem eller villaförsäkring att kunna ersätta eventuell skada.

De enda försäkringar som hade kunnat gälla är om byggaren före konkursen men under bygget haft en korrekt ansvarsförsäkring.

Säljer du huset så kommer köparen troligen upptäcka felaktigt fall och inse att badrummet inte är värt en krona då det inte är försäkringsbart för våtrumsskada så de bjuder motsvarande som om badrummet var gammalt.
 
O
Vilken tur att jag skrev förhoppningsvis... eftersom jag hade fel... hemförsäkringen täcker icke...
Men om du skulle sälja huset med badrummet som det är, kan du alltid påpeka redan i prospektet att badrummet inte är korrekt utfört... så kan ingen komma och vinna ett dolt fel ärende mot dig gällande badrummet!
 
Tråkigt att höra!
Med tanke på situationen och du är säker på att fuktspärren är OK så kan ett alternativ vara att lägga en rad med mosaik precis utanför duschdörrarna som hindrar vattnet från att rinna i fogarna.

Jag har gjort så här hemma med gott resultat.
 
mexitegel skrev:
Tråkigt att höra!
Med tanke på situationen och du är säker på att fuktspärren är OK så kan ett alternativ vara att lägga en rad med mosaik precis utanför duschdörrarna som hindrar vattnet från att rinna i fogarna.

Jag har gjort så här hemma med gott resultat.
Okej, låter ju ingen vidare för min del då =/ Med andra ord kan jag lika gärna riva ner allt o göra om det, rätt (och själv) ist för att sänka priset på huset den gången man säljer det.

Hur menar du nu? Hur ska jag kunna lägga mosaik ? Dra upp golvet o lägga mosaik menar du? :S
 
mozze skrev:
Hur menar du nu? Hur ska jag kunna lägga mosaik ? Dra upp golvet o lägga mosaik menar du? :S
Troligtvis en rand ovanpå klinkersen, i samma linje som duschväggen, som barriär för eventuellt rinnande vatten.
 
mozze skrev:
Okej, låter ju ingen vidare för min del då =/ Med andra ord kan jag lika gärna riva ner allt o göra om det, rätt (och själv) ist för att sänka priset på huset den gången man säljer det.

Hur menar du nu? Hur ska jag kunna lägga mosaik ? Dra upp golvet o lägga mosaik menar du? :S
Om badrummet i övrigt är OK och ser ut som ni vill ha det är det ingen anledning att riva det. Du förlorar garanterat minst på att låta det vara och försöka åtgärda problemet med bakfallet. Om du säljer om 10 år (spekulativt) så är är ju stora delar av värdet på badrummet åldersavskrivet och du behöver inte sänka priset så mycket.

Precis som Pelk förtydligar så köper du några bitar mosaik och sätter ovanpå befintligt golv. Det finns annars plast/gummilister som sätts med dubbelhäftande tejp som ger samma funktion men det är kanske inte så snyggt i ett nytt badrum :(
 
Mjo, ligger ju något i det, OM jag behåller huset så länge...
Förstår inte riktigt hur ni menar med mosaiken, för att få det snygg menar jag nu...

Någon av er som har lust o bifoga bild så man får lite idéer ? :)
 
Javisst, är inte hemma förrän efter helgen men då kan jag lägga upp en bild.
 
Tjo! =)

Hur går det med bilden? :p :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.