Jag har så in i glödheta klantat till det vid montering av min två pelarlyft,så nu behövs hjälp av någon kunnig i betong/stålbearbetning.

Det är en assymetrisk lyft som jag vinklat åt fel håll. Pelarna är fastsatta med 20 mm ankarbult. 6st på varje pelare som går genom en stålplatta som är 15 mm tjock och som är bultad med 8 st ankarbultar 16 mm.

Då jag nu ska vrida på pelarna så passar ju inga hål/bultar utan jag måste borra 6 nya hål i golvplåten för nya ankarbultar till varje pelare.

Hur gör jag lämpligast, borrar med en stålborr i plattan direkt på golvet tills borren kommer genom och tar i betongen för att gå över till betongborr och borra vidare för de nya ankarbultarna. Eller ska jag montera lös plattan först och borra hålen först i stålplattan och sedan borra i betongen ?

Hoppas ni förstår problemet. Om jag kan borra på plats sparar jag in rätt mycket tid.

Tack på förhand
Klanten:blushing::blushing::blushing:
 
Blir nog tufft att borra hålen i järnplattan med en borrmaskin även om den är nätansluten. Annars ser jag ju inga problem med att göra så. Men det tar tid.
 
Ok det förstår jag. Min fundering gäller hur mycket "stryk" borren får när den går genom plattan och går in i betongen för att jag ska kunna koppla på betongborren.
 
Det är nog försummbart. Det är isåfall stålborret som kan få lite stryk men jag tror inte det blir så mycket. Men kör väldigt försiktigt när du kommer igenom för det kan hugga i rejält.
 
Varför kan du inte bara borra nya hål i betongen och sätta i nya expander?
 
> Enk. tror inte Du förstår vad jag menar. Stålplåten sitter fast i golvet med 8 bult. Jag måste ha 6 nya hål i den för att fästa pelarna. Jag vill slippa ta loss plåten för att borra hål i den (lite lat) men samtidigt rädd om stålborren som kostar 800 kr.
 
Skulle du inte vända på lyften så du får den åt rätt håll?
 
Yes, lyften ska vridas ett antal grader. Den är assymetrisk.Med andra ord så passar inga gamla hål.
 
Ska du inte kapa av dom gamla expandern, ställa lyften på rätt ställe och borra nya hål i golvet och sätta i nya expander?
 
En bild över lyften.

Lyften står som den hö bilden men ska vridas som den vänstra.
 
Bilden försvann.
>Enk. Helt rätt. Men jag måste ha nya hål i stålplåten för att kunna borra i betongen och slå i nya bult.
 
Här kommer en bild
 
  • Lift[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog bäst att ta loss plåten och borra hålen i den först innan jag går lös på golvet. Jag vill inte sabba borren i betongen.

Tack för goda tankar.
 
Är det inte lättast att flytta lyften och börja om från början?
 
Helt rätt. Jag ska göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.