I min 70-talskåk sitter denna typ av vägguttag överallt, ojordade och fula.
Matningen kommer upp ur golvet.
Jag planerar framöver att gipsa alla väggarna och funderar på vad som går att göra åt detta.
Är det ett stort jobb för elektrikern att dra jord till uttagen eller är det "bara" dra nytt? Vad kan man välja att ha istället för uttag?
Dom sitter ju på nån ful ram som jag inte vill ha kvar heller.
e9201212142PM3770.jpg
 
Redigerat:
Det finns nya sk. "Sockeluttag"
1895802.GIFEljo E:1895806

Hur bökigt det är att komplettera med jord är omöjligt att säga mha denna bild bara. Är det FK i rör som inte sitter fast någonstans och det inte finns dolda förbyggda kopplingsdosor så går det ganska fort.
 
Det är FK och inget dolt.
Får ta nån offert och se vad det kan tänkas gå på.
Tack för hjälpen.
 
Om du ska riva upp golvet så kanske man kan bila fram röret lite så att man kan muffa på slang och sätta en rotdosa i väggen. Sedan renoveringsgips på det.

Den som uppfann sockeluttag (förutom perilexuttaget) borde ha stryk. Så fula är dom. :)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Om du ska riva upp golvet så kanske man kan bila fram röret lite så att man kan muffa på slang och sätta en rotdosa i väggen. Sedan renoveringsgips på det.

Den som uppfann sockeluttag (förutom perilexuttaget) borde ha stryk. Så fula är dom. :)

//Patrik
Har du inte stött på anläggningar där alla golvlister och dörrfoder är kabelkanaler än?
 
Varför valde man egentligen sockeldosa framför traditionellt infällt?
Vad kan vara fördelen med det?
 
Glufsglufs skrev:
Har du inte stött på anläggningar där alla golvlister och dörrfoder är kabelkanaler än?
Så underbart. :D
 
EyEr0n skrev:
Så underbart. :D
Verkligen inte....jäkla fula plastbitar men det var ju snabbt och billigt att bygga lägenheterna....:wow:
 
Fördelen var att man inte behövde ta hål på plasten i ytterväggarna (då fans inte installationsutrymmet i ytterväggarna) samt att det passade till dom ellister man brukade använda när man byggde hus av frefab betong. Arbeten med prefab betong och elinst. har utvecklats en hel delpå dom senaste 40 åren.
 
I min brors hus sitter det bara sockeluttag i ytterväggarna, så jag antar att väggarna ställdes på plats "färdiga" vilket gjorde att man fick köra med sockeluttag.
 
Lika i mitt hus, ytterväggarna kom färdiga.
 
Typiskt Myresjöhus med flera som kör hela väggen klar med invändigt gips på fabriken - då blir det sockeldosa. Då betongarna inte orkar lägga VP rör i plattan utan låter elektrikern lösa det problemet "sedan" (kabel under golvlist) så var jag bra sugen på att köra in ROT dosor i ytterväggarna med en kort slangstump nedåt men det skulle enligt byggledare sabba fuktspärren så det fick vi inte göra - han verkade dock inte haft samma resoneang med elektrikern som gick lös på fuktspärren både här och där:

-Rör från utvändig central och brytare i "dörrfoder" slutar i liv med väggblocket och skall skarvas på med en slang *innan* bjälklagskassetterna läggs på - inte orkade snickaren vänta på elektrikern utan fort skulle det gå = elektrikern kapar upp två 20x20 hål genom gips och plast för att bryta fram rören....

-Slang till utv belysning skall ut från krypvind till takfoten - hmmm, här är det ju lösull och plast,, fram med morakniven och snitta ett 30cm långt snitt så man får in arm med borrmaskin i isoleringen. Äh, vadå -är väl inte mitt problem att tejpa igen...

Sedan står det i anvisningen att VP rör som skall passera fuktspärr skall pluggas, torde dra lite luft genom dom när hålet i plasten är 30cm långt...
 
Grottan skrev:
Typiskt Myresjöhus med flera som kör hela väggen klar med invändigt gips på fabriken - då blir det sockeldosa. Då betongarna inte orkar lägga VP rör i plattan utan låter elektrikern lösa det problemet "sedan" (kabel under golvlist) så var jag bra sugen på att köra in ROT dosor i ytterväggarna med en kort slangstump nedåt men det skulle enligt byggledare sabba fuktspärren så det fick vi inte göra - han verkade dock inte haft samma resoneang med elektrikern som gick lös på fuktspärren både här och där:

-Rör från utvändig central och brytare i "dörrfoder" slutar i liv med väggblocket och skall skarvas på med en slang *innan* bjälklagskassetterna läggs på - inte orkade snickaren vänta på elektrikern utan fort skulle det gå = elektrikern kapar upp två 20x20 hål genom gips och plast för att bryta fram rören....

-Slang till utv belysning skall ut från krypvind till takfoten - hmmm, här är det ju lösull och plast,, fram med morakniven och snitta ett 30cm långt snitt så man får in arm med borrmaskin i isoleringen. Äh, vadå -är väl inte mitt problem att tejpa igen...

Sedan står det i anvisningen att VP rör som skall passera fuktspärr skall pluggas, torde dra lite luft genom dom när hålet i plasten är 30cm långt...
Eh...??? Jag skulle då aldrig låta betongarna lägga rören till ett hus som jag kör elen på....var åker inte elektriker ut och fixar innan plattan gjuts???
 
Patrik_Hed skrev:
.... muffa på slang och sätta en rotdosa....
Kan det bli mer branschslang än det där? :D
 
mexitegel skrev:
Kan det bli mer branschslang än det där? :D
Nä...det är fackspråk. En muff muffar man på, en slang är ju en slang och en rotdosa är en rotdosa....om du inte hängde med på det skulle du höra de riktiga "smeknamnen" det finns på elartiklar :p

Gristryne
U-båt
Sladdertaska
osv osv....:wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.