Hej, jag har en täljstenskamin, ca 500 kg värmelagringssten, som ger mycket värme. Men jag skulle vilja ge den egen förbränningsluft. När vi skulle installera den fick vi veta att vi inte kunde ansluta separat förbränningsluft eftersom den inte står mot yttervägg och vi blev avrådda från den nya typen av skorsten som har ett separat svep för inkommande förbränningsluft. Så nu står vi här med kalldrag i de närmaste rummen.
Huset har betongplatta, så den vägen är rätt körd.

Jag undrar om det är tillåtet att öppna upp en ventil genom ytterväggen i köket och dra ett ventilationsrör under köksbänkarna i köket och avsluta med ett don precis bakom kaminen. Den suger in in luft ganska precis där donet skulle hamna, se planlösningen.

Eller får jag om det är möjligt ansluta direkt in i kaminen. Vad jag förstod så var det inte okey enligt installatören, men jag är inte riktigt säker på om det stämmer. Nu tänker jag mest på brandceller och brandspridning o.s.v.

Tacksam för råd.
 
  • eddavägen ny planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anledningen till att du avråds från att dra ett långt rör i huset är att röret vintertid transporterar iskall luft och därmed blir även röret iskallt. Det betyder att luft runt om röret kommer kondensera mot röret, dvs fälla ut vatten. För att förhindra detta isoleras röret väldigt noga och det är just detta moment man oroar sig för - blir det inte perfekt är det rätt mycket vatten som droppar från röret.

Sett till brandsäkerhet etc finns det mig veterligen inga hinder, men jag är inte någon expert på detta heller.
 
Aha! Tack för svar. Det är ju inget större problem att fixa perfekt isolering eftersom den kommer ligga under skåpen. Kan ju vara bra ur synpunkt inte-frysa-om-fötterna-när-man-lagar-mat kanske?
 
du vill inte ta upp en ventil ovan fönster soldäck..du har ju även balkongdörren att ta till vid uppstart lite snabbt om du inte vill ha ventilen öppen vid -30 C ute...

Mvh
 
PX-21 skrev:
du vill inte ta upp en ventil ovan fönster soldäck..du har ju även balkongdörren att ta till vid uppstart lite snabbt om du inte vill ha ventilen öppen vid -30 C ute...

Mvh
Ja precis, om det behövs så kan vi ju öppna altandörren vid uppstart. Jag vill egentligen inte sätta tilluftsventiler på en annan vägg, för hur jag än vänder och vrider på det så blir det ju varm luft som dras in i förbränningen. Jag vill få den att ta luft direkt utifrån.

jag fick ett förslag att leda en separat tilluftskanal till vinden ovanpå (1 plans hus med kall vind), men jag känner att jag kan alldeles för lite om ventilation för att våga dra in så stora mängder luft på vinden, när den är fuktig? Dessutom, om jag inte ska koppla in den direkt i kaminen så betyder det att luft med härlig 70-tals glasfiberisolering kommer sugas direkt in matrummet...
 
Är det en Tulikiviugn så drar den ca 25 kubikmeter luft/tim (ungefär hälften av det som sugs ut i frånluftsventilen på din toalett) Har du en vanlg braskamin med luckorna stängda tex handöl 26, sofiero el likn och eldar den i "myshastighet" så handlar det om ca 10 kbm/tim ( ca 1/25 av den luft som sugs ut i köksfläkten) Mao i stort sett försumbart. Luftintag direkt till kaminen var nåt påhitt under 70-talet för att medicinera bort olägenheter som uppstod pga att man då inte kunde/visste hur man byggde fungerande hus. Detta har vi väl kommit över numera?
 
exerg skrev:
Är det en Tulikiviugn så drar den ca 25 kubikmeter luft/tim (ungefär hälften av det som sugs ut i frånluftsventilen på din toalett) Har du en vanlg braskamin med luckorna stängda tex handöl 26, sofiero el likn och eldar den i "myshastighet" så handlar det om ca 10 kbm/tim ( ca 1/25 av den luft som sugs ut i köksfläkten) Mao i stort sett försumbart. Luftintag direkt till kaminen var nåt påhitt under 70-talet för att medicinera bort olägenheter som uppstod pga att man då inte kunde/visste hur man byggde fungerande hus. Detta har vi väl kommit över numera?
Tja, vi har självdrag så det sugs inte ut så mycket alls i våra ventiler... Ja det är möjligt att det är mycket mindre än köksfläkten, precis som du säger, men köksfläkten använder jag i snitt 15 minuter i veckan och vi eldar kanske 14 timmar per dygn....

Om jag håller handen bakom kaminen, så känner jag luftdraget när den suger in luft, så det är inte så obetydligt.

Jag upplever det som att det blir kallar runt fönstrerna i köket och matrummet när man eldar, även om det blir varmt i rummet. I sovrummet längst bort (bortanför vardagsrummet) brukar vi ha elementet på men det blir aldrig varmt, så nog flyttas det luft alltid. Nu har vi börjat stänga den dörren och då blir det tvärvarmt. Det tolkar jag som att det då är lättare för kaminen att ta luft någon annanstans ifrån..

Men varför installerar man tilluft i betongplattor när man bygger nytt om det ändå inte spelar någon roll?

Kaminen är en hög contura 26T med extra värmemagasin, så det är ju ingen mega-tuliviki, men bra mycket tyngre än myseldskaminerna i alla fall.

Jag tycker inte att vi myseldar, vi eldar från någon gång på förmiddagen tills sent på natten, ganska normalt, men inga pyrbrasor lixom...

men 25 kubikmeter luft per timme x 10 timmar säger vi, för att räkna lågt, det är 250 kbm luft. Nu är ju mycket av det redan värmt av kaminen, men i alla fall. LMV pumpen står ju och pumpar värme i hallen och in i det rummet där kaminen drar ut luften... Det låter inte helt gratis i mina öron...
 
25 kbm/tim ger ca: 350 w/tim x 10 tim= 3,5 kwh när det är 20 grader ute dvs detsamma som ca 4 liter ved. Ved som dessutom har lättare att förgasas om luften slippert vara - 20 grader.
 
Nu påstår jag inte att militärtält och -kaminer är jämförbara med moderna hus, men när vi hade vinterövningar i -30 så tog vi med ett extra kaminrör för att leda in uteluft till kaminen i tältet. Det blev fasen så mycket varmare och goare i tältet då!
 
A
b8q skrev:
Nu påstår jag inte att militärtält och -kaminer är jämförbara med moderna hus, men när vi hade vinterövningar i -30 så tog vi med ett extra kaminrör för att leda in uteluft till kaminen i tältet. Det blev fasen så mycket varmare och goare i tältet då!
Vad var det för militärkamin som hade anslutning för uteluft??

http://www.flobyoverskottslager.nu/militart2/kamin.jpg

http://goodlife.webblogg.se/images/2008/img_2158_18166555.jpg

http://tbergqvist.blogg.se/images/2009/img_1903_52574704.jpg
 
Redigerat:
Mikael_L
whistleblower skrev:
Kaminen är en hög contura 26T med extra värmemagasin.
Tillverkaren föreskrivet ett rör med innerdiameter minst 100mm för tilluft till den kaminen om röret är längre än 1 meter.
Vi har en handöl 32, dvs relativt närbesläktad och har 4 meter lång 75mm avloppsrör som tilluft. Det fungerar bra så gott som jag upptäckt. Möjligen får den inte tillräckligt med luft för att avge max-effekt. Men det spelar ingen roll, det går ju max 15 minuter innan jag ändå drar ner spjället halvvägs.

Självklart ska du ha tilluft om det går att ordna, och du har också hittat rätt ställe för att dra den.
Men röret ska du alltså isolera ordentligt och noga, med minst 30mm tjock isolering, helst 50mm.
Sista biten mot kaminen tror jag inte du ska använda plaströr, det kan vara det som är brandfara enligt installatören. Men du köper väl handöl/contura's tillufts-sats. Som innehåller någon stos, ett flexibelt metallrör samt PUR-isolering för detta.
Då slipper du också att att det blir något slags kallras genom tillufts-röret, när du stängt spjället på kaminen är tilluftsflödet också stängt.
 
Alfred Jonsson skrev:
Vad var det för militärkamin som hade anslutning för uteluft??

[länk]

[länk]

[länk]
Den andra i din lista. Den har givetvis ingen anslutning, men bara att dra ett rör från utsidan av tältet och fram till en position under kaminen, gjorde att det dels blev mycket bättre drag i kaminen men framförallt att det drog in mycket mindre kalluft genom tältdukens springor och hål (annars hade man ju +30 vid fötterna nära kaminen och -10 vid huvudet nära tältets kant...)
 
A
b8q skrev:
Den andra i din lista. Den har givetvis ingen anslutning, men bara att dra ett rör från utsidan av tältet och fram till en position under kaminen, gjorde att det dels blev mycket bättre drag i kaminen men framförallt att det drog in mycket mindre kalluft genom tältdukens springor och hål (annars hade man ju +30 vid fötterna nära kaminen och -10 vid huvudet nära tältets kant...)
:D

Minns att jag en gång lyckades smälta botten på kängorna och samtidigt frös fast med håret i marken, det var då -34c ute och vi eldade så man nästan kunde se genom kaminen så glödgad var den.

Efter den övningen så rakades allt hår av :)
 
är det inte bättre att fråga sotarn, var/hur du kan dra ett rör som tilluft till spisen, det är dock fyr i spisen, som kan tryckas ut bakvägen, = genom tilluften. Det enda rätta och bästa idag, är med tilluften underifrån och rakt utomhus, m a o spisen är sluten. Med moderna hus, frånluft, ventilation, köksfläkt ställer detta till det om spisen hämtar sin tilluft från samma rum, å andra sidan är där inte mycket vunnit, om spisen skall förses med uppvärmd tilluft. Blirdet lång sträcka du får dra röret, måste du räkna upp dimensionen, 125 mm räcker inte om det blir över 4 meters längd. Jag har 3 meters längd och 125mm spiro, detta blev i underkant till min spis, täljsten 1800 kg.
 
Redigerat:
Alfred Jonsson skrev:
:D

Minns att jag en gång lyckades smälta botten på kängorna och samtidigt frös fast med håret i marken, det var då -34c ute och vi eldade så man nästan kunde se genom kaminen så glödgad var den.

Efter den övningen så rakades allt hår av :)
....och alla har väl testat en leverpastejmina? Värma leverpastejburkarna på kaminlocket var trevligt ända tills någon glömde bort burken och den tillslut sprack med kokhet leverpastej överallt i tältet som följd.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.