..är väl inget nytt, frågan är när det övergår till att vara fukt i källare?

Finns det någon siffra på luftfuktighetsmätaren man ska reagera på? De varningsklockor som fått mig att reagera är att dels en del textiler som förvarats i källaren visat tecken på mögel, dels blir kartonger som vi har grejor i lite "mjuka" och sen har färgen släppt längst ner på väggarna på ett par ställen, utöver detta inga mörka skuggor eller liknande som skulle kunna tyda på mycket fukt. Har sporadiskt testat med avfuktaren men upplever inte att den verkar samla ihop några större mängder vätska. Har även lagt dit en sk torrboll.

vi bor i ett hus byggt på 50-talet med källare med gjutet golv och murade väggar. Huset i sig totalrenoverades efter en brand för några år sedan så förutom grunden är i princip allt nygjort. Väggarna i källaren blev då putsade och målade. Tidigare var det bara en stor öppen yta på ca 70 kvadrat men för att utnyttja utrymmet lite bättre satte vi upp ett par avskiljande väggar (reglar med gips på). Källarutrymmet används främst som förråd. Ytan är ju värdefull för förvaring men om grejorna tar skada känns det som det kvittar)

Fuktigt har det som sagt alltid varit men frågan är vart gränsen går. Med fuktmätare hamnar man någonstans mellan 70-80%, ungefär samma siffra som tvättstugan visar den är den är nyfylld med tre maskiner blöt tvätt, (den kan gå upp till 90 precis i början) Sen verkar det som fuktigheten är högre sommartid än vintertid.

Som jag förstått det är det ju relativ luftfuktighet man mäter och att den är relativ temperaturen. I källaren är det oftast lite kallare (ca 12-16 än) i resten av huset vilket antaligen inte heller är så bra för fukten eftersom varm luft har lättare att bära ut fukt. När jag tillfälligt satte in en varmluftsfläkt gick tempen upp 5 grader och fuktigheten ner 20%. Detta återgick snabbt till det föregående när jag tog bort fläkten.

I vilken ände börjar man, känns som man måste få fukten bekräftad innan man kan vidta lämpliga åtgärder?

De åtgärder jag funderat på är
1. Höja temperaturen (kostar ju en del, men kan ju vara värt det om det hjälper)
2. Avfuktare (kostar också en del men kanske inte lika mycket)
3. Solcellspanel som försöker få in så mycket varm luft som möjligt under årets soldagar. (mer eller mindre självförsörjande efter initial installation)
 
Sätt in en luftavfuktare så löser du iaf symptomet. Kostar kanske 4-5k.
 
har redan en mobil avfuktare jag använder främst i tvättstugan, men frågan är vad jag eftersträvar, vad är rimligt att ha för fuktighet i källaren? 60% 70% 80% eller märker jag när det är mättat om den får stå på ett tag?
 
Jag brukar försöka hålla 50-60%, kanske gå över lite under sommaren.
Med det så klarar man både tvättorkning och att hålla en bra miljö för sådant som förvaras i källaren.
 
Tack! Då har jag något att utgå ifrån!
 
Har samma problem, men för mig står det mellan en air star och en avfuktare. Tankar kring det?
 
alla lösningar är säkert bra, men jag känner att jag för egen del först vill säkerställa problemets storlek, räcker det med en extra ventil i husgrunden eller ska en avfuktare stå och gå permanent eller är det bättre att vrida upp värmen eller ska man gräva upp och dränera? Jag tänker ta hem en "expert" med lite mätinstrument först och därefter fatta ett beslut efter hans rekomendationer.
 
Har ett hus byggt -69, i lättbetong i väggar över mark(ytterst mexitegel) och 25cm cementhålsten i källarytterväggen som är putsad. Bärande innerväggar i källaren är 20cm cementhålsten+puts. Golvet är gjutet i betong.
Källaren finns under hela vårt enplanshus på 135kvm. Källaren har pannrum, matkällare, 3 "mindre" rum(ca 20kvm) och ett stort (ca50kvm), den är oinredd och utan värme. I ett av de "små rummen" finns en radiator och de andra 2 rummen + det stora finns det förberett rördragningar till radiatorer. Där sitter luftventiler i alla rummen vilka jag har så öppna det bara går.
När vi köpte huset för 6år sedan sa mäklaren att det var fukt i källaren som måste åtgärdas om vi ska använda den. Tidigare ägaren hade sina 4 vintedäck i källaren på 135kvm.... Ser tydliga "kristaller"(mineraler) på ytterväggarna från att vatten tränger på och putsen lossnar på sina ställen. Just nu använder vi bara källaren som förråd. Har köpt hyllsystem som alla lådor mm står på, inget direkt på golvet. Efter första sommaren blev tyger, kläder och pappkartonger mögelskadade. Då köpte vi "en finare" (4-5tkr) portabel avfuktare (Mitsubishi) som vi flyttar runt i rummen under sommarhalvåret. Kan nog tömma 2liter om dygnet när det är som värst. Detta räcker för att hålla fukten på en normal nivå! Brukar även under sommaren då det blåser mycket öppna källardörren ut till trädgården, källardörren på markplan och ytterdörren. Då får jag bra drag på luften i källaren vilket märks direkt på avfuktaren(stängs av, då den är automatisk). Verkar som luften annars står kvar i hörnorna och blir fuktiga. Under vinterhalvåret behövs inte avfuktaren alls då fuktigheten ligger på en bra nivå(avfuktaren går aldrig igång). Har köpt ngr billiga fuktmätare som sitter på källarväggarna, så har jag lite koll på fuktigheten. Men jag litar inte alltid på siffrorna utan kollar mer på om det stiger eller sjunker.

Under 2v i höstas var här en firma och dränerade om, la nya dagvattenledningar och satte dit 100mm Isodrän runt huset. Vi hade bara(!) sand runt hela huset och inget vatten syntes alls när de grävde. Hoppas att vi ändå får nytta av de 100´ vi plöjde ner i backen....
Nu är tanken att vi ska sätta upp radiatorer och "inreda" källaren så vi kan ha det som hobbyrum, snickeri, badrum(?) och allrum(TV rum för barnen). Jag tror mycket på att kunna höja värmen i källaren så blir vi nog av med mycket av fukten. Ventileringen är också viktigt. Tänkte även sätta i fönster, med ljusbrunn på utsidan, i vissa rum då det bara finns ngr glasblock vilket inte ger mkt ljus. Klinker på golvet, något annat vågar jag inte, eller?! Har svårt att bygga på höjden då vi "bara" har 2,1m i höjd. Vi skulle även vilja "ljudisolera" ngr av rummen. Om vi har ett allrum med TV och soffor för barnen och klinker på golvet och målade(med rätt färg) nyputsade väggar kommer ljudet studsa!
Men vågar jag ha träreglar, isolering och gips mot ytterväggarna?! Annat förslag?! Skruva takgips direkt på betongbjälklaget i taket?! Är livrädd för att få fukt/ mögel. Jag vet att det är en källare där det alltid kommer finnas mer eller mindre fukt.

/Per
 
Redigerat:
hur stor skillnad gjorde dräneringen? Vi har satt upp mellanväggar (utan isolering) med träreglar och gips. Och trots att vi har ventilation mellan rummen känns det som det var mellanväggarna som fick luften att stanna upp och orsaka fuktproblemet. Avfuktare gör ju klar skillnad, på några dagar fyller jag en behållare och sänkte enligt min billiga mätare från clas ohlsson från 70 till 60%. dock är det väl "torrare" vintertid? Har i dag dock äntligen fått kontakt med en besiktningsman med fukt som specialitet som ska göra en inledande undersökningen för att avgöra graden av problem. Känns som rätt början.
 
Sorry att det tagit tid innan svar...
Har inte märkt ngn skillnad än så länge med tanke på dräneringen. Men det ska bli intressant och se nu under sommar halvåret om det märks ngn skillnad. Återkommer!
Tror fortfarande att höja tempen nere i källaren är en viktig del i det hela.
Vad sa besiktningsmannen, tombe691?!
 
besiktningsmannen ansåg problem vara av ringa art, har inte fått något protokoll ännu men det han konstaterade vara att det framförallt i förrådet var fuktigare än önskvärt och att ett par extraelement plus att slå upp de ventiler peab satt igen skulle vara tillräckligt. Dock påpekade han att existerande dränering som antagligen legat där sen huset bygdes är väldigt känslig, går ett av de tegelrör han misstänkte användes sönder havererar hela systemet. Det kan funka 20 år till, men det kan gå sönder imorgon. Vår största farhåga var färgsläppen på väggarna. Det berodde på att målarna "fuskat" och använt färg som inte andades. Den fukt som väggen håller får till slut färgen att släppa, ganska naturlig reaktion. Men det var skönt att ha någon som var fackman med sig. Han pekade ut säkert 10 små ventiler på en del fönster jag själv aldrig sätt och öppnade dessa medan han stängde vissa andra. Förklarade även hur självdraget var tänkt att fungera.
 
Gnagare:
Du kan ha nålfiltmatta i källaren. Den tål en hel del fukt och släpper igenom det som kommer underifrån. Alternativen är annars klinker (kallt men snyggt och lättstädat) eller ventilerat golv med platonmatta och ventilerande socklar, plus ev mekanisk ventilation. Vi har nålfilt, funkar bra.
Du ska inte isolera på insidan. Då blir betongväggen kall och du får kondens. Däremot kanske du kan sätta upp nån slags vägg på insidan. Vill du vara säker så är puts det bästa, ev. målad med silikatfärg. Vi har omålad träpanel, den tål lite mer än vanlig gips. Man kan också använda skivor som tål mer fukt plus metallreglar.
Vad gäller sommarventilation ska du vara försiktig. Tänk på vad som händer när du blåser varm luft på en kall glasruta - kondens. Samma sak med sommarluft på kallt källargolv. Att köra avfuktare och ventilera samtidigt är att elda för kråkorna. Bättre i så fall att stänga till och skaffa en avfuktare till.
 
KungAnka, finns det några generella enkla regler för ventilation, öppet på vintern stängt på sommarn? Det finns ju frånluft men den måste väl få tilluft någonstans ifrån?
 
Ja, typ så ska man göra för att minimera fuktbelastningen. Precis som i en krypgrund. I alla fall ska man undvika ventilation då sommaren är som varmast och fuktigast. Med riktigt varmt väder och öppna dörrar kan vi få pölar på golvet, eller i alla fall dyngsura fläckar i nålfilten. När vi flyttade in trodde vi ett tag att detta kom utifrån, men det har inget att göra med högt grundvatten (vår och höst) utan sammanföll alltid med varmt och fuktigt väder mitt i sommaren.
 
inte för att vara sådan som vet bäst, men 95% av husen jag har dränerat har varit i onödan. Vet ej vad ni har för trädgård, antagligen växter runt/nära huskroppen är kanske snyggt men mindre bra för huset det samma gäller björkar eller rörens fiende nr 1 PILträd. Sedan har vi dagvattnet har ni stuprör som går ner i gjutjärnsledning brukar de rosta sönder 10-20cm under marken, betongrör slammar igen i första böjen om inte rötter växer i dem. Så börja med att ta bort växter intill huset ca 3mtr bort sedan kan ni gräva upp vid ett stuprör och se om det är helt om inget av ovanstående fungerar är det bara att fjäska med banken. Och ja det är fuktigt ute och inne på senvår, sommar och tidig höst. Vi som håller på med detta varje dag ser helst att ni väljer att dränera vintertid av den enkla anledningen att det är torrt i marken och tjälen gör att trädgården inte förstörs lika mkt som när det inte är ngn tjäle. Tack för mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.