Har idag en liten ladugård (timmer). Skulle vilja bygga till den på längden så att jag får en liten maskinhall/verkstad. Tänkte gjuta plattan själv och sedan låta en byggfirma resa själva stommen. Väggar,lägga plåttak osv gör jag själv.
Vad tror ni uppskattningsvis en byggfirma skulle ta för att resa en sådan stomme. Bygget blir ca6x4m.
 
Kan det vara en veckas jobb för två gubbar?
 
Om du är såpass händig att du kan gjuta och montera vägg/takbeklädnad själv så ska väl inte stomresningen vålla några större problem.

Din uppskattning med två man en vecka verkar rimlig om det finns färdiga takstolar. Dessa tar ganska mkt tid att tillverka "för hand".


/Vojma
 
Gjuta platta för uthus/garage har jag gjort tidigare. Men aldrig rest någon stomme, har helt enkelt inte kunskapen eller vet hur man gör. Däremot tänkte jag spika panel, sätta fönster, tak osv...
 
S
finns bra sider att kolla in om du vill bli klok på stomresning.
även youutube.
men kolla in svensk stomresning. och speciellt ej amerikansk
 
öringen skrev:
Gjuta platta för uthus/garage har jag gjort tidigare. Men aldrig rest någon stomme, har helt enkelt inte kunskapen eller vet hur man gör. Däremot tänkte jag spika panel, sätta fönster, tak osv...
Då är ju detta ett lysande tillfälle för dig att lära dig det. Lagom stort och så. Även takstolar fixar du själv, i synnerhet om den är 4 meter bred.
 
Vet bara inte vart jag ska lära mig detta, man vill ju att det blir stabilt :) Googlade lite men hittade ingen bra sida direkt. Dessutom vill jag ha takhöjd upp till nock och hur man reglar upp en sån konstruktion har jag ingen aning om. Blir nog till att leja bort den biten....
 
Redigerat:
öringen skrev:
Vet bara inte vart jag ska lära mig detta, man vill ju att det blir stabilt :) Googlade lite men hittade ingen bra sida direkt. Dessutom vill jag ha takhöjd upp till nock och hur man reglar upp en sån konstruktion har jag ingen aning om. Blir nog till att leja bort den biten....
HÄR kan du lära dig detta. Ska du ha öppet till nock så kan du bygga med en längsgående balk som takås.

Ska utbyggnaden vara 6 meter lång och 4 meter bred? Vilken del är det som är gemensam med den gamla byggnaden? Ena gaveln förmodar jag? Var ska du ha fönster? Ska det vara någon stor garageport?
 
andersmc skrev:
Då är ju detta ett lysande tillfälle för dig att lära dig det. Lagom stort och så. Även takstolar fixar du själv, i synnerhet om den är 4 meter bred.
Håller med. Då du gjutit plattan så sätter du syllen efter plattans ytterkant. Dimmensionera den TRYCK INPREGNERADE syllen efter vilken dimmension du skall ha på resvirket. Glöm inte att lägga syll isoleringen. Borra igenom plankan och ner i plattan och slå i expanderbult och fixera. Sedan gör du takstolarna på plattan. Du mäter lägger ut och kapar till hur takstolarna skall se ut. Den första stolen använder du sen som mall. Jag brukar fästa små byggbeslag som sticker upp efter ytterkanterna. Mät upp samtliga mått på de olika delarna och "massproducera" dem. Sen lägger du bara i dem i mallen och skruvar/spikar ihop med spikbleck. Använd ankarskruv/spik. Vänd upp stolen ur formen och fäst bleckena på den motsatta sidan. Lyft undan och lägg i nästa stols delar.
Är faktisk väldigt enkelt att göra egna takstolar, följ bara rekomendationerna vad gäller snötryck och dimmensionering av virket. Du sparar faktisk mycket pengar på att göra dom själva.
Sen vad gäller resvirket så brukar jag spika ihop långsidans sektioner liggande på plattan och sen resa dem. En 6 meters sektion behöver ni vara minst 3 personer för att resa. Men det är väldigt rationellt.
Nu såg jag att du skulle ha öppet till nock. Då fungerar inte dessa takstolar utan du får ha längstgående stockar/limträbalkar.
Lycka till!
Christer
 
Redigerat:
Bra sammanfattning, förutom det att du absolut inte ska använda tryckt virke i syllen.
 
andersmc skrev:
Bra sammanfattning, förutom det att du absolut inte ska använda tryckt virke i syllen.
varför inte tryckt virke?

Jag har mycket tryckt i mitt garage, vill inte ha småkryp här som tuggar i sig dåligt virke

DSCN1374-1.jpg
 
Redigerat:
Tryckt virke ruttnar inte, men det möglar och avger en stickande lukt när det blir blött. Så med din tryckta syll händer en av två saker:
1 Den förblir torr. Bra, det luktar inte, men du har å andra sidan använt onödigt dyrt material.
2 Den blir fuktig. Det kommer att lukta i byggnaden.

Nu var det en verkstad det skulle bli, så där är det kanske inte så känsligt. Men beroende på hur man är skapt så kan det bli att man får problem att andas etc. Annat alternativ är att de kläder man haft på sig i verkstan inte går att ha på sig någon annanstans.

Om man tror man kommer att slabba med vatten på golvet i verkstan är det bättre att lägga en rad med betongsten att bygga väggen på.
 
Blir virket inne i väggarna fuktigt, då har man byggt fel, och då spelar det ingen roll om det är tryckt eller inte.
Vi har jobbat med tryckt virke sedan det kom på 60-talet. Samtliga växthus i trä från dess och framåt är byggda med tryckt virke, och detta har funkat bra till tomat, gurka, mellon, potatis, jordgubbar m. . samt alla dessa känsliga blomodlingarm. Och allt detta tryckta virke målas med oljefärg........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.