DeployHuman
Ska installera ett FTX aggregat i mitt hus, ett gammalt tilläggsisolerat hus med många år på nacken.

har precis bytt fönster som var ett steg i tätare hus, men nu vill jag skippa alla dessa stora hål i väggarna som är ventiler och dra nytta av FTX´s fulla makt!

Jag har först och främst ett rum, som på vintern blir dundervarmt för att vi har kakelugn där, och det vore underbart att få den värmen till resten av rummen, med billigare elräkningar som resultat.

Jag Får nog bara plats med 100mm² Spirorör, men antar att det räcker, annars får jag skaffa dessa "platta" rör.

har iaf skissat upp hur mitt hus ser ut, och vart jag hade tänkt mig till och från rör i 100mm² ordningen.

med ventiler.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grön cirkel = Tilluft
Röd cirkel = frånluft


utöver detta, har jag inte så mycket koll, Några tips ?
§1 Ska man alltid ha övertryck i huset ?
§2 ska garderober ha till eller från luft ?
§3 ska alla rum ha Både till och från, eller ska det gå från ett rum till ett annat.
§4 Räcker det med 100mm² rör ?
§5 Kan man köpa vanliga spirorör och sen bara "ljudisolera" dom genom att dom ligger inuti stenulls-isoleringen på vinden ?
§6 det blir säkerligen mindre väsen om man har fler in/ut gångar på ett och samma rör, men funkar det praktiskt ?


Ja några frågor blir det, men projektet är tänkt att vara klart innan nästa Vinter så.


Tack på förhand alla!
 
Jag är ingen ventilationsexpert men törs nog ändå ha lite åsikter på din skiss och dina frågor .

§1 Ska man alltid ha övertryck i huset ? Nej undertryck
§2 ska garderober ha till eller från luft ? Jag skulle inte ha ventilation i garderober, om du inte sätter in blöta kläder.
§3 ska alla rum ha Både till och från, eller ska det gå från ett rum till ett annat. Du bör gå mellan rummen och minska ned på antalet frånluftsdon. Det kallas överluft (eller under) och vissa luftrörelser i ett hus vill du ha, bara de är genomtänkta. T.ex. vill du inte sprida fukt eller matos.
§4 Räcker det med 100mm² rör ? Kan vara i minsta laget, 160 mm brukar väl ofta vara "standard" vissa monterar 200 mm. Sedan kan man ju "trappa ned" matningen vartefter varje avgrening (mottrycker sjunker).
§5 Kan man köpa vanliga spirorör och sen bara "ljudisolera" dom genom att dom ligger inuti stenulls-isoleringen på vinden ? Utöver ljudisolering är kondensisolering på ventilationsrör jätteviktigt, framförallt på kalla tilluftröret. Görs inte detta ordentligt kan du räkna med fuktskadad isolering eller i värsta fall sönderrostade rör.
§6 det blir säkerligen mindre väsen om man har fler in/ut gångar på ett och samma rör, men funkar det praktiskt ? Höga flöden ger ljud, det minskar du genom grövre rördimension och eventuellt montera dämpare i rörsystemet.

Med andra ord tycker jag att du bara ska ha frånluft vid spisen och i badrummet (ev. i TV-rummet för att få en luftrörelse på kakelugnsvärmen). Placera således tilluften diagonalt ifrån frånluften eller överluften, allra helst med spridande don vid golvnivå, medan frånluften sitter i taknivå.
 
Snailman
Du ska inte ha till och frånluftsdon i samma rum. Tilluft i sovrum, hobbyrum och TV-rum. I hall, kök, bad ska det vara frånluft. Småutrymmena som graderob och matskrubb ser jag inte som nödvändiga utrymmen att placera don i.

Rören blir grövre ju närmare aggregatet man kommer. Vid donen räcker det med 100 mm, men dimensionerna styrs av längd på rören och flödena.

Du bör isolera samtliga kanaler med minst 80 mm byggmatta, men det går också att lägga alla rör i lösull. Kondensisolering krävs på av och uteluftsrören. Ljuddämpare måste också monteras i systemet. Isoleringen runt rören är till för att minska värmeförluster.
 
Redigerat:
DeployHuman
Skapligt snabba svar här då! :wow:d^_^b
Postade precis innan sängdags, å på jobbet så ser man två svar redan, här finns det grabbar med åsikter och erfarenhet märker man ;)

Först,
§1 Undertryck alltså, Blir det inte negativ effekt att smuts Dras in i huset? jag hade velat sett att smuts trycks ut med luft och att vid eventuella sprickor i huset så trycks luft ut,istället för att det kommer in "obehandlad" luft..

§2 okey, och nej "Snailman" jag har inga skjutdörrar på garderoben, men känns som det vore skönt att ha frånluft ändå, utifall man har några plagg som är oanvänd sen 3 år tillbaks (ett annat problem att jag inte använder alla kläder regelbundet) :p

§3 Tack Patrick E och norrbottenstorpet! mycket informativt... och som sagt, jag har lust att sätta ett från-don precis vid kakelugnen för att suga upp värmen där, för taket blir rejält uppvärmt där. eller ska man förlita sig på att med nya anläggningen så blir det ett tillräckligt "sus" i rummen så värmen flyttas ändå ?

Check på isolering, då vet jag att Alla rör ska isoleras, och som sagt, Ljuddämpning är också ett krav.

§7 Så hur beräknar man flödet och dimensionerna då ? tror inte nått rör, från aggregat kommer någonsin överstiga 5~10meter.
 
gtx skrev:
§1 Undertryck alltså, Blir det inte negativ effekt att smuts Dras in i huset? jag hade velat sett att smuts trycks ut med luft och att vid eventuella sprickor i huset så trycks luft ut,istället för att det kommer in "obehandlad" luft..
Det som är betydligt viktigare är att den varma och fuktbemängda inneluften inte trycks ut i isoleringen.
gtx skrev:
§7 Så hur beräknar man flödet och dimensionerna då ? tror inte nått rör, från aggregat kommer någonsin överstiga 5~10meter.
Det finns företag som hjälper dig med dimensioneringen. Jag har t.ex köpt ventilation av alig.se, och de ritar upp ditt system.
 
DeployHuman
andersmc skrev:
Det som är betydligt viktigare är att den varma och fuktbemängda inneluften inte trycks ut i isoleringen.

Det finns företag som hjälper dig med dimensioneringen. Jag har t.ex köpt ventilation av alig.se, och de ritar upp ditt system.

Det blev faktiskt sjukt uppenbart när du säger det så, såklart inte fukten ska in i huset. haha =)

Men sen vill jag göra allt själv, lite därför jag sitter på detta forum, annars har jag någon lokal firma som säkerligen gärna gör jobbet, men pengar är det rejält ont om just nu.

Har sett några formler på 0,35xrummets kubik = l/timmen .. vet inte riktigt hur det var och hur man räknade på rör-storlek efter det, men är på jobbet så äre lite tight med tid att leta dessa formler just nu :)
Ska även uppdatera bilden till era rättningar senare idag :)

Tack igen!
 
Jomen du måste ju köpa grejerna nånstans. Och då kan du ju göra som jag gjorde, låta Alig göra en ritning och plocka ihop en byggsats åt dig, som du sedan monterar själv.
 
DeployHuman
andersmc skrev:
Jomen du måste ju köpa grejerna nånstans. Och då kan du ju göra som jag gjorde, låta Alig göra en ritning och plocka ihop en byggsats åt dig, som du sedan monterar själv.
Aha, Men tycker det verkar som dom ska ha 4800kr för en planritning ? iof 50% rabatt på det om man köper sakerna från dom,, men för 2400kr får man endel rör som man borde kunna planera genom global kunskap som finns på detta forum ?

eller kan dom "skissa" å göra material beställning bara ändå också ? utan fancy cad-ritning (Jobbar med CAD själv ;) )
 
gtx skrev:
Aha, Men tycker det verkar som dom ska ha 4800kr för en planritning ? iof 50% rabatt på det om man köper sakerna från dom,, men för 2400kr får man endel rör som man borde kunna planera genom global kunskap som finns på detta forum ?

eller kan dom "skissa" å göra material beställning bara ändå också ? utan fancy cad-ritning (Jobbar med CAD själv ;) )
Jag skickade in en ritning på huset hur jag tänkt dra och lite funderingar jag hade samt en begäran på offert. Då skickade dom en offert på allt jag kunde tänkas behöva och rördimensioner(inklusive vad jag skulle ha för flöden) utom rörlängder det fick jag räkna ut själv! Funkade bra för mig. Var till stor hjälp men i slutändan fick man ju klura mycket själv o läsa på här på forumet iaf. Jag kan inte se att en planritning hade hjälpt mig speciellt mycket! Men det beror kanske på från fall till fall!
 
FTX:
-Roterande- eller Motströmsvärmeväxlare i aggregatet?
-Flöde: Hur mycket krävs för huset?
(Överdimensionera gärna lite för att minska ljud & strömförbrukning)
-Ljudnivåer: Ljuddämpare & flödeshastighet
-Filterbyte: Hur ofta & pris för aggregatet?

* Flödet skall generellt vara 0,35 l/s per m^2, men en seriös
anläggning projekteras efter behov inte normen...
* Håll luftens hastighet under 5 m/s i rören
(Jag siktar själv på 3m/s) för att minska ljudalstringen och att
fläktarna inte ska dra så mkt ström.
(hastighet [m/s] = Flöde [m^3/s] / Area [m^2]
* Sätt en stor ljuddämpare direkt efter aggregatet på till & frånluften
& en mindre ljuddämpae innan varje till- & frånluftsdon.
Sätt sedan en stor ljuddämpare på ute- & avluften för att inte störa omgivningen...
* Naturligvis undertryck i huset
* Ju tätare hus, ju större värmebesparing
* Tilluft i "rena" rum & frånluft i "skitiga" rum
 
DeployHuman
gogu skrev:
Jag skickade in en ritning på huset hur jag tänkt dra och lite funderingar jag hade samt en begäran på offert. Då skickade dom en offert på allt jag kunde tänkas behöva och rördimensioner(inklusive vad jag skulle ha för flöden) utom rörlängder det fick jag räkna ut själv! Funkade bra för mig. Var till stor hjälp men i slutändan fick man ju klura mycket själv o läsa på här på forumet iaf. Jag kan inte se att en planritning hade hjälpt mig speciellt mycket! Men det beror kanske på från fall till fall!
Där ser man, kanske ska skicka dom ett mail efter att jag luskat lite mer här.


hakaner skrev:
FTX:
-Roterande- eller Motströmsvärmeväxlare i aggregatet?
-Flöde: Hur mycket krävs för huset?
(Överdimensionera gärna lite för att minska ljud & strömförbrukning)
-Ljudnivåer: Ljuddämpare & flödeshastighet
-Filterbyte: Hur ofta & pris för aggregatet?

* Flödet skall generellt vara 0,35 l/s per m^2, men en seriös
anläggning projekteras efter behov inte normen...
* Håll luftens hastighet under 5 m/s i rören
(Jag siktar själv på 3m/s) för att minska ljudalstringen och att
fläktarna inte ska dra så mkt ström.
(hastighet [m/s] = Flöde [m^3/s] / Area [m^2]
* Sätt en stor ljuddämpare direkt efter aggregatet på till & frånluften
& en mindre ljuddämpae innan varje till- & frånluftsdon.
Sätt sedan en stor ljuddämpare på ute- & avluften för att inte störa omgivningen...
* Naturligvis undertryck i huset
* Ju tätare hus, ju större värmebesparing
* Tilluft i "rena" rum & frånluft i "skitiga" rum
Roterande vs Motströms värmeväxlare har jag ingen aning om vilket man ska ta, får väl bli Googling om inte ni har några tips direkt.

Ska räkna på flöde och sånt ikväll!

Tack för synpunkter och svar hittills..
 
DeployHuman
DeployHuman
Nu har jag ritat om det efter bakläxa från forum-gudarna ;)

Som vanligt

Röd = Utsug
Grön = Tilluft

med ventiler2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ritade jag även in tänkta kanaler, som ni ser kommer aggregatet sitta precis ovanför matskrubben.
 
F
Jag tror inte det är nån vidare bra med frånluftsdonet ovanför kakelugnen, det blir liksom ett nollsummespel av det. Jag hade nog satsat på en separat värmeflyttare med en egen fläkt. Jag har en sån här http://www.soliduct.com/kanalflakt-125c/p-1251.htm som jag tyristorstyr där jag suger varm luft uppe vid taket vid kaminen i vardagsrummet och blåser ut via ett don i hallen vid sovrummen. Skulle jag göra om nåt idag så skulle jag satt minst 160 don på värmeflytten för att få ner ljudnivån(har 125 idag) och så skulle jag välja att suga i hallen och blåsa ut i vardagsrummet istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.